Lone wolf B2B marketeer, huil eens wat vaker!

Veel marketeers in het mkb lijden aan het 'Lone Wolf Syndroom'. Een probleem dat best eens meer aandacht mag krijgen.

30 augustus 2022, 14:45 2025 x gelezen

Overdag zitten ze voor hun scherm vol statistieken, content producties en tools waar hun collega’s nog nooit van hebben gehoord. Maar ‘s avonds liggen ze in hun bed te malen omdat ze niet begrepen worden. Ik noem dit ook wel het ‘Lone wolf syndroom’. Veel (B2B) marketeers lijden er aan. Een probleem dat wel eens wat meer aandacht mag krijgen.

Om de een of andere reden hebben we het er niet vaak over: eenzaamheid onder marketeers. Want in veel bedrijven waar de marketingafdeling bestaat uit 1 marketeer kan die eenzaamheid nogal eens toeslaan.

Hetzelfde geldt voor ZZP-ers die al lang zitten te sudderen op de zolderkamer en inhoudelijk geen echt klankbord hebben.

Eenzaamheid & onbegrip

Die eenzaamheid ligt overigens niet alleen aan het feit dat je een ‘one man/woman team’ bent, maar ook omdat je als lone wolf niet altijd goed begrepen wordt door collega’s of opdrachtgevers. Wat marketing nou eigenlijk is en hoe het bijdraagt aan de organisatie blijft voor veel mensen waar je mee samenwerkt een abstract begrip.

En die situatie kan ervoor zorgen dat marketeers het op een gegeven moment voor gezien houden:

  • Ze ervaren te veel frictie of krijgen collega’s moeilijk mee in initiatieven
  • Marketing wordt gezien als bijzaak en is vaak een ondergeschoven kindje
  • Je ziet als marketeer enorm potentieel, maar dit potentieel komt niet los en dat creëert frustratie

Dus je gaat op een gegeven moment maar op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Herkenbaar?

Maar vaak ook totaal onnodig.

De oplossing? Ga meer huilen!

Naja, niet letterlijk dan he, dat zou een beetje kinderachtig zijn.

Maar in iedere lone wolf scheelt een échte wolf. En wat kan die wolf het best? Juist. Huilen.

Niet het zielige, snotterige janken dat je misschien voor je ziet; maar de intense oerkracht die je hoort en voelt als je een wolf naar de maan ziet huilen.

Met huilen bedoel ik: van je laten horen.

Niet om te zeiken of te klagen. Wel om je baas en je collega’s wakker te schudden: door ze duidelijk te maken welke toegevoegde waarde marketing heeft en hoe jullie ervoor kunnen zorgen dat het maximale potentieel van jullie organisatie wordt aangewakkerd met marketing als katalysator.

Er zijn verschillende manieren om hieraan te werken, maar één van de belangrijkste succesfactoren is om als lone wolf een roedel om je heen te verzamelen.

Stel jouw roedel samen

Door als lone wolf een roedel om je heen te verzamelen van mensen waar je mee kunt sparren plug je in op een oerkracht die iedere lone wolf verdient: die van activatie en inspiratie.

Die roedel kan bestaan uit mensen van binnen en buiten de organisatie en kies je selectief om leegtes die je nu ervaart op te vullen.

Denk bijvoorbeeld aan een externe coach, sparringpartner of agency die inhoudelijk met je mee kan denken op marketinggebied. Maar ook aan een interne accountability buddy / klankbord.Iedere wolf heeft een roedel nodig. Als die er niet is, creëer die dan zelf.

Kom in actie

Voordat het te laat is. Voordat je uitgekeken bent op je baan. Voordat je iedere nacht wakker ligt over je collega’s die je niet begrijpen. Voordat je opbrandt zonder impact gemaakt te hebben.

Verzamel die roedel om je heen. En buig obstakels om tot kansen.

Laat je beste huil horen.

Auteur van Managementboek bestseller 'Word eens volwassen!' - Next level online ondernemen. Digital marketing strateeg en ondernemer. Oprichter Digitaalgroeien.nl: Een ontwikkel programma voor marketeers en ondernemers in de zakelijke dienstverlening die online next level willen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!