It’s a wrap: #onlinetuesday over connected cars

14 mei 2013, 17:59

De auto-industrie is een interessante sector omdat internet/online niet alleen worden gebruikt voor de (marketing)communicatie en verkoop, maar in toenemende mate ook voor de productbeleving zelf. Online speelt een steeds belangrijker rol in de auto: navigatie, entertainment, pechhulp, geautomatiseerde communicatie vanuit de auto zelf (motormanagement, etc.). De ontwikkelingen op dit vlak gaan snel en de toekomstvisies zijn fraai, met Googles zelfrijdende auto als voorlopige punt op de horizon. In deze editie van Online Tuesday besteden we hier aandacht aan onder de noemer: de auto als connected device.

Huib Stad, Stad bv

De ontwikkeling van de auto als connected device. Welke ontwikkelingen maken auto's de komende jaren door op het gebied van apps, bijv. voor parkeren, navigatie, entertainment, etc. Dat staat centraal tijdens Huib zijn presentatie. Er komen steeds meer elektrische auto's bij. Dat biedt enorme kansen. Een elekrische auto is namelijk een connected device op wielen. Dit biedt veel voordelen voor gebruikers, denk aan het teruggeven van stroom of op afstand je auto besturen.

Een belangrijke ontwikkeling die gaande is, is de driverless car. Google heeft al vele driverless cars rondrijden in Amerika, waar ze inmiddels al op de 'gewone' wegen rondrijden. Dit zal autorijden compleet veranderen. Ten eerste wordt autorijden veiliger. Immers wordt het grootste gedeelte van de ongelukken veroorzaakt door bestuuders. Daarnaast verandert het het design van de auto. Zo kan een auto bijvoorbeeld een mobiele werkplek worden. En wat wordt de rol van een chauffeur? Misschien wel die van een steward.

Johan van den Neste, Allsecur:

“Zelf rijden, dat is zó 2020! in de tijd dat autoverzekeraars nog bestonden”. Johan bespreekt de impact van huidige technologische ontwikkelingen op gedrag van consumenten en op verzekeraars. Connected cars genereren enorm veel data. Data over het gebruik van de auto, de huidige staat en omgevingsvariablen. Die technieken zijn er al. Denk aan adaptive cruise control, lane assist, motormonitoring en city brake systems.

Even terug naar de verkeersveiligheid. AllSecur heeft een aantal jaar E-Call ontwikkeld, met als doel het aantal verkeersdoden terug te dringen. E-Call (emergency call) is een systeem dat in gang wordt gezet nadat een ongeluk is gebeurd. Met telematica zijn ze in het Verenigd Koninkrijk al verder. Met als doel het aantal ongelukken van jonge bestuurders terug te dringen, worden ouders automatisch gecontacteerd wanneer ze bv. te snel rijden.

AllSecur heeft zelf onderzoek gedaan naar dergelijke slimme systemen. Consumenten hebben het grootste bezwaar op het vlak van privacy en het verlies van vrijheidsgevoel. De voordelen bleken nauwelijks aannemelijk of onwaarschijnlijk.

Niek van Leeuwen, Uber

De connectivity van auto's maakt nieuwe diensten als Uber mogelijk. Niek geeft inzicht in de manier waarop Uber z'n business organiseert en de visie die het heeft op de toekomst van Uber en connected cars in het algemeen. Bij Uber zit het hele dispatch systeem van de taxiservice in een app. Uber verbindt zodoende gebruikers aan chauffeurs van luxe en stijlvolle auto's. De chauffeurs worden aan het eind van de rit beoordeeld door de gebruiker. Chauffeurs spelen hier weer op in.

De connected car van Uber bestaat uit 2 iPhones. 1 van de gebruiker en 1 van de chauffeur. Maar daar achter zit een technologiebedrijf. Uber komt immers uit San Fransisco. Zo ontwikkelt Uber tooling om vraag en aanbod op elkaar te laten aansluiten, welke drukte kan voorspellen. Zo maakt Uber voor chauffeurs heatmaps zodat zij kunnen inspelen op de vraag.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!