LinkedIn: linken is leuk, maar niet genoeg

7 september 2017, 13:00

Uitgelezen: “Meer succes met LinkedIn! Handleiding voor professionals” door Corinne Keijzer

“Jaaaa, ik zit er wel op, maar ik doe er eigenlijk niks mee.” Herkenbaar? Die kans is groot. Van de zeven miljoen Nederlanders met een LinkedIn-account zijn er heel veel die er niet goed raad mee weten. Of het niet als prioriteit zien. Toch kun je via deze sociale netwerksite snel nieuwe klantcontacten leggen. Een beter betaalde baan vinden. Of jezelf als expert profileren op een bepaald vakgebied. Als je niet weet hoe je dat doet, geen probleem. Er zijn namelijk ook experts op het gebied van LinkedIn. Zoals collega-Marketingfacts-blogger Corinne Keijzer. Zij heeft onlangs een nieuwe handleiding uitgebracht met de veelbelovende titel “Meer succes met LinkedIn!”.

Doeboek en naslagwerk

De LinkedIn-handleiding van Keijzer is systematisch opgezet en goed gestructureerd. Stapsgewijs neemt ze je mee van de basisinstellingen tot en met de betaalde extra’s. Aan de hand van haar aanwijzingen kun je je profiel optimaliseren. Daar ben je wel even zoet mee, want LinkedIn biedt intussen ongelooflijk veel instellingen en opties. De handleiding telt dan ook maar liefst 252 pagina’s.

Maar je kunt ook aan ‘cherry picking‘ doen en af en toe iets opzoeken. Een handleiding lees je nooit voor je plezier. Maar dankzij de heldere teksten, vlotte toon en duidelijke afbeeldingen voelt dit boek van Keijzer gelukkig niet als strafwerk.

Handige tips

Een profiel aanmaken en hier en daar linken is niet genoeg. Maar wat moet je verder doen?

Bloggen bijvoorbeeld. Keijzer komt met slimme tips. Wat, hoe en wanneer je publiceert bijvoorbeeld. Maar ze adviseert je ook voorzichtig te zijn als je een blog tegelijk op LinkedIn en je eigen site wilt plaatsen. Dat kan namelijk negatieve gevolgen hebben voor je ranking bij Google.

Een andere handige tip, specifiek voor carrièremakers: “Volg bedrijven waar je wilt werken. Op het moment dat er vacatures zijn, kijkt het bedrijf vaak als eerste tussen de volgers of er geschikte kandidaten tussen zitten.”

Jezelf ‘verkopen’

Je koopt spullen bij Coolblue of Wehkamp. En je verkoopt je oude spullen weer via Marktplaats. Maar jezelf online verkopen, daar hebben sommige professionals nog steeds moeite mee. Dat is natuurlijk niet consequent. Anno 2017 is iedereen zijn eigen merk en moet je zelf dat merk online promoten. Maar je moet het wel slim doen: niet jezelf aanprijzen, maar dat door anderen laten doen.

Hoe deze ‘social selling’ werkt? Keijzer legt uit hoe je onder meer via gedeelde connecties en groepen je netwerk kunt uitbreiden en je expertise kunt delen. Wil je nóg meer succes? In hoofdstuk 11 lees je hoe de ‘Sales Navigator‘ werkt, de betaalde tool binnen LinkedIn voor social selling.

PR voor LinkedIn

Corinne Keijzer is een socialmedia-expert, die onder meer LinkedIn-trainingen geeft. En ze is zelf het levende bewijs hoe je met LinkedIn succes kunt hebben. Zo heeft ze zelf maar liefst 1.000 profielbezoekers per maand. Ze is als ‘officieel ambassadeur’ overigens ook verbonden met LinkedIn. Daar is op zich niks mis mee. Maar realiseer je dat haar boek ook in die zin een Handleiding is. Die zijn per definitie niet objectief.

Meer succes?

Als je een product koopt, is de handleiding meestal bij de prijs onbegrepen. Online diensten zijn zelf vaak gratis, maar de handleiding kost geld. Zo ook deze: de gedrukte versie kost 19,95 euro, voor het e-book betaal je 14,95 euro. Dat is te overzien en de inhoud van het boek lijkt voldoende om Keijzer’s belofte van ‘Meer succes’ waar te maken.

Alternatieven

Via Google vind je alles, dus ook online tutorials en uiteenlopende tips voor LinkedIn. Vaak beknopt, meestal gratis. Wil je liever een boek, dan heb je de keuze uit vele tientallen titels, waaronder “LinkedIn voor Dummies”. Kijk altijd goed naar de publicatiedatum, want een boek van vijf jaar oud is meestal sterk verouderd. Een alternatief van Corinne Keijzer zelf is haar gratis basis Handleiding LinkedIn (uit 2016).

“Meer succes met LinkedIn! Handleiding voor professionals” is onder meer verkrijgbaar via bol.com en Corinnes eigen webshop, Some Books.

Franklin is Copycoach, hij helpt organisaties om hun verhaal in hun eigen taal te vertellen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!