LinkedIn deelt toekomstplannen op Nederlandse bodem

Binnenkort ook niet-wederkerige relaties op LinkedIn

LinkedIn deelt toekomstplannen op Nederlandse bodem

Onder het mom van "To connect the world’s professionals to make them more productive and succesful." vond onlangs de aftrap van de lunchsessie bij LinkedIn plaats in het hoogste gebouw van Amsterdam. Doel van de middag was de aanwezigen te informeren over de huidige stand van zaken, de ingeslagen koers en de visie op de recente toekomst voor wat betreft social media en Linkedin. LinkedIn Benelux had de volgende lineup voor ons klaar staan: Mike Gamson (Senior Vice President Global Solutions LinkedIn), Ariel Eckstein (Managing Director LinkedIn EMEA) en Lena Olivier (Manager LinkedIn Hiring Solutions Benelux). 

Rabobank grootste werkgever

We beginnen met wat cijfers. In Nederland is Rabobank de meest populaire werkgever wanneer we kijken naar de LinkedIn ranglijst die afgelopen week in Londen is gepresenteerd. Opvallend is dat 8 van de 10 bedrijven in de top 10 hun roots in Nederland hebben. In de top 5 staan ABN-AMRO, Philips, Shell, KLM en dus het eerdergenoemde Rabobank op de eerste plaats. Verder zien we dat 9 van de 10 bedrijven meer dan 10.000 werknemers hebben. 

Employer branding

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat maar liefst 61% van de Nederlandse bedrijven "employer branding" als hoogste prioriteit heeft op LinkedIn. Dat blijkt ook uit de toename van de informatie op de diverse Company Pages, de verhoogde interactie middels Status Updates en het verhoogd gebruik van Targeted Career Opportunities. Ruim 90% van de organisaties zijn de investeringen in "employer branding" aan het verhogen of minimaal behouden en zien dit als prioriteit richting de arbeidsmarkt.

"Bedrijven concurreren met elkaar als het gaat om het aantrekken van toptalent en dat is momenteel ook een van de grootste obstakels bij het werven.  Dit is een van de redenen dat veel bedrijven "employer branding" als hoogste prioriteit zien" zegt Lena Olivier. "De mogelijkheid om beter te begrijpen hoe je bedrijf wordt gezien door professionals uit jouw doelgroep, helpt je bij het nemen van de juiste stappen om in contact te komen met deze professionals."

Uit hetzelfde onderzoek blijkt verder dat wereldwijd 78% van de bedrijven gelooft dat hun website en in mindere mate mond tot mond reclame (56%) de meest effectieve manieren zijn om hun merk verder uit te bouwen. Referral Management wordt dus steeds belangrijk.

Visie

Mike Gamson gaat dieper in op de visie en missie van LinkedIn. Bijzonder gepassioneerd, bijna op zijn Steve Jobs, vertelt hij over de mission statement van Linkedin. Dat LinkedIn (het belang van) de gebruikers bij alle ontwikkelingen bovenaan plaatst, lijken door de bevlogenheid van Mike geen loze woorden. Wanneer Gamson bijvoorbeeld wordt gevraagd wie de belangrijkste gebruikers vormen binnen Linkedin, is zijn antwoord "de gebruikers die niet betalen". 

De inkomsten van Linkedin komen uit drie verschillende richtingen. Grofweg in te delen in Recruitment (betaalde vacature advertenties), Advertising (betaalde reclame en banners) en Premium Membership (betalende gebruikers). De grootste groep gebruikers bestaat echter (nog) uit de niet betalende gebruikers. Gamson geeft aan dat deze groep het belangrijkste is, want hoewel er al 175 miljoen professionals wereldwijd op het platform te vinden zijn, heeft Linkedin een doelgroep naar eigen zeggen van ruim 640 miljoen professionals wereldwijd. Linkedin wil geen barrières opwerpen voor nieuwe gebruikers en hieruit mag je de voorzichtige conclusie trekken dat de meeste basisfuncties binnen Linkedin gratis zullen blijven.

Wat verder opvalt is dat LinkedIn erg terughoudend is in zijn advertentie beleid. Waar Facebook ons steeds meer "spam" laat zien (d.m.v. promoted pages en posts) in onze timeline blijft LinkedIn vooralsnog huiverig voor dit soort acties. Ook hier weer een overweging vanuit de gebruiker die er niet bij gebaat is veel "niet relevante" boodschappen te zien in de updates of op de site zelf. Ook het feit dat de mobiele app nog geen advertenties laat zien terwijl het gebruik ervan het afgelopen jaar bijna is verdubbeld wijst hierop.

Rol van Slideshare

De overname van Slideshare is ook een interessante. Deze overname vindt zijn voedingsbodem in de transitie van "social graph" naar "interest graph". LinkedIn heeft het mogelijk gemaakt je Social Graph in kaart te brengen waardoor je kunt zien wie jij kent en wie jouw netwerk kent. Met de overname van Slideshare wil LinkedIn ook de interesses of expertises beter in kaart kunnen brengen. Het gaat hierbij om het vinden van mensen die dezelfde interesses / expertise hebben en niet zozeer een gezamenlijk contact.

In de pijpleiding

Tijdens de sessie werden verder een aantal andere opvallende zaken bekend gemaakt, die binnenkort zullen worden uitgerold in Nederland:

  • Linkedin Today in de Nederlandse taal (Linkedin Vandaag)
  • Er werd gesproken over aanzienlijke wijzigingen met betrekking tot layout en functionaliteit van Groups. Wat precies dat blijft nog even geheim.
  • De eerste stap met asymmetrische connectie is gezet met het volgen van influencers. Vergelijbaar met het abonneren op updates bij Facebook, en de relatievorming op Twitter. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid om lokale (lees Nederlandse) influencers te gaan volgen. Benieuwd wie daarvoor op de shortlist komt te staan.
  • Relevantere updates van je netwerk en influencers. Dit is een ongoing proces waar LinkedIn mee blijft experimenteren om deze functie te verbeteren.

Conclusie

Het blijft voor iedereen gissen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Mede gelet op de ontwikkelingen bij de concurrentie zet LinkedIn momenteel de ene na de andere stap om het platform nog relevanter te maken voor de gebruikers.  Helaas gaat de snelheid soms ten koste van de functionaliteit, zoals bv. nu bij de Endorsements. Of de functie Signal, die geen duidelijke propositie heeft in de Nederlandstalige layout.

Wat LinkedIn, en andere sociale media al duidelijk hebben bewezen is dat het inzetten van je netwerk een onomkeerbare manier van zaken doen heeft gebracht. De toekomst van LinkedIn zal afhangen van de relevantie die het platform kan blijven bieden aan zijn gebruikers. Na vandaag zie ik de toekomst wat dat betreft rooskleurig voor LinkedIn.

Afbeelding: Nan Palmero (cc)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ik heb nog iets anders gehoord tijdens deze sessie wat in de (experimentele) pijplijn zit en dat is een smoelenboek voor bedrijven. Ongeveer 25% van de profielen van medewerkers bij grote bedrijven worden bekeken door medewerkers van hetzelfde bedrijf... Zou het niet prachtig zijn als LinkedIn iets lanceert dat interne adresboeken kan verrijken/vervangen?

    En ze hebben absoluut niet de interesse noch de ambitie om een leidend vacaturebank te worden. Dat terwijl ze in Nederland al hard op weg zijn om de grootste vacaturebank te worden (nu al in top 20).

    geplaatst op
  • Bedankt voor je aanvulling Jacco!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.