Likes, sexy merken, scoren en effectieve Facebook-campagnes #congresfb

Likes, sexy merken, scoren en effectieve Facebook-campagnes #congresfb
, Freelance
@tjans

Het eerste congres in Nederland dat volledig over Facebook ging, daar waren een heleboel mensen benieuwd naar. Daarom was Mediaplaza op 11 juni ook vol verwachting en goed gevuld. Want Facebook blijft voor velen toch redelijk ongrijpbaar. Hoe zit dat met de advertentiemogelijkheden, wanneer ben je nou zichtbaar op de timeline, hoe krijg je meer fans, wat is de beste post? Op zo’n dag vol cases en sprekers kwam daar vast en zeker meer inzicht in.

Likeonomics

Na de aftrap van organisatoren Samuel Driessen en Peter Minkjan begon de keynote van Rohit Bhargava, de schrijver van het boek Likeonomics. Een oeps-momentje ontstond toen niemand in de zaal het boek gelezen bleek te hebben. Maar daardoor was de presentatie wel nieuw en verfrissend én erg interessant, met vijf don’ts voor organisaties op Facebook.

  1. Je bent niet de vriend van je volgers. Lollige en nietzeggende posts, daar zit men niet op te wachten. Mensen willen geen vriend met je zijn, ze zoeken een ervaring.
  2. Doe niet te ingewikkeld. Maak geen apps of websites die zo ingewikkeld of arty zijn dat je je publiek kwijt raakt.
  3. Stop met het verzamelen van zoveel mogelijk volgers (hear, hear!). Stop met excelsheets te vullen met cijfers, het gaat om interactie. Volume is bij Facebook de slechtste manier om interactie te meten.
  4. Geef je fans wat zij willen en streef niet alleen je eigen doelen na. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de eindeloze invulformulieren als je als klant ergens feedback geeft, alleen maar om de database te vullen.
  5. Je kunt geen denkbeelden veranderen met social media alleen.

Maar hoe dan wel? Volgens de vijf principes van likability: Truth, Relevance, Unselfishness, Simplicity and Timing. Omarm de waarheid en doe je niet beter voor dan je bent - hij gaf het voorbeeld hoe het Hans Brinker-budgethotel dat met veel humor doet .

Zorg daarnaast dat je jezelf relevant maakt door een goed verhaal te vertellen. Mensen kopen het verhaal, niet het product. Denk niet alleen aan je eigen winst en doelen, maar wees ook onbaatzuchtig, de 'random acts of kindness'. Het advies: keep it simple, met als ultiem voorbeeld Shazam: één doel, één knop. En als laatste: timing is echt alles. Een goede inhaker dus!

De wrap-up:

If you really want to stay alive, you get people to like you.

Datamining

De tweede keynote was van Merry Morud, een typische Amerikaanse. Ze gaf interessante voorbeelden van hoe je tot in de kleinste details kan targeten op Facebook. 'Vrouwen 30-45' getrouwd is makkelijk, maar hoe target je mensen die van sex en geweld houden? Dat leidde tot een aantal leuke voorbeelden uiteraard.

Na de vele Amerikaanse, en dus vaak ook onbekende merken, en het Nederlandse voetbal weggezet te hebben als minderwaardig aan American Football (grr), kwamen er nog wel een paar handige tips om optimaal te 'dataminen': gebruik Google en Wikipedia om je te verdiepen in je doelgroep. Bijvoorbeeld bij reizen: wat zijn de reisbladen, wat voor soorten reizen zijn er, wat is de terminologie die men gebruikt en wie zijn de concurrenten?

Vervolgens kan je op Facebook de beïnvloeders op reisgebied eruit halen door te zoeken op functietitels (die je uiteraard ook eerst hebt gegoogled). Want ook de reisinkoper zit op zijn vrije tijd op Facebook.

Doe verder je voordeel met de data die Facebook je biedt: als mensen inloggen met een tablet, kun je ze een volgende tablet verkopen, of accessoires ervoor. En als mensen hun status veranderen van married naar single: wellicht komt een advertentie voor een scheidingsadvocaat dan goed van pas. De enorme mogelijkheden tot verdieping en uitsplitsing van doelgroepen liet zien dat goeie targeting écht loont, maar veel tijd kost en een specialisme op zich is.

Anticlimax

Na deze inspirerende sprekers waren de verwachtingen dan ook net zo hoog voor de daarop volgende breakout-sessies. Eén daarvan was 'Merken sexy maken op Facebook'. Een verregaande analogie over veroveren, voorspel en hoogtepunten, gelardeerd met de case van Durex. Om in dezelfde analogie verder te gaan: de belofte van deze breakout-sessie was spannender dan de daad. De samenvatting:

@margueritevdh: Sex op Facebook is key, maar doel is engagement (verloving) en hopelijk marriage - lange termijn relatie dus!  #congresfb

Jammer dat ik niet bij de paralelle Instagram-breakout zat, waar ze volgens Twitter begonnen met een grappig en herkenbaar filmpje:

@42bisNL: 1e breakout sessie: Instagram marketing, door @joostgeurtsen. Begint met deze video: http://t.co/wC51VfdJ0c #congresfb #hilarisch.

Scoren

De daarop volgende breakout sessie, 'Facebook advertising van A-Z', ging vooral over voetbal - scoren, sterspelers, reservebank - wederom een hele sessie in een analogie. Deze was iets beter geslaagd en gaf een helder en volgens mij redelijk volledig overzicht van de advertentiemogelijkheden op Facebook en hoe die eruit zien. Op een rijtje:

  • Marketplace ads: rechts bij sponsored, de echte advertenties.
  • Sponsored stories: sociale bewijskracht, welke van je vrienden liket iets of heeft gereageerd op iets; die zie je vaak in je timeline.
  • Page post ads: hiermee bereik je met één post alle fans van jouw pagina, niet alleen de gemiddelde 16%.
  • Open graph sponsored stories: wie heeft er aan een app deelgenomen? Piet doet mee aan de prijsvraag op; die staan meestal rechts.

Daarnaast kregen we nog goede tips over adverteren, zodat je in één keer bijgespijkerd was in dit nogal theoretische college.

Effectieve Facebook-campagnes

De laatste breakout was in het verlengde en ging over de effectiviteit van Facebook-campagnes. Wederom deels door dezelfde spreker Pieter Voogt, waardoor er te veel overlap was met breakout 2 en het wederom een erg technisch college werd. De vijf principes van een effectieve Facebookcampagne:

  1. Concept: een goed concept is echt sociaal, dus niet alleen een sharing function, het past bij het merk en de marketing- en communicatiestrategie, is herbruikbaar in toekomst en past binnen het budget.
  2. Uitvoering: laat het technisch ontwikkelen van een Facebook-campagne doen door flexibele bureaus met ervaring en hou het zo simpel mogelijk.
  3. Testen: test met zowel technisch als met gebruikers. Een open deur misschien, maar probeer een campagne of app zoveel mogelijk te misbruiken voordat hij live gaat, dan haal je de kinderziekten eruit. En zorg dat alle meettags goed geplaatst zijn.
  4. Targeten. Er is zó veel mogelijk, test daarom verschillende uitingen bij verschillende doelgroepen.
  5. Monitoren en meten. Wat levert je campagne op? Vervolgens bijsturen.

Allemaal erg basic, maar in het heetst van de strijd en onder invloed van enthousiasme en deadlines is het goed om deze vijf stappen voor ogen te houden. De mooiste tweet, die verschillende keren door andere sprekers werd bevestigd:

@pietervoogt: 'Like, share & win. Gewoon niet doen.

Na deze breakouts was het weer tijd voor de plenaire sprekers. Hans Maltha nam ons in sneltreinvaart mee door de stand van zaken en cijfers op Facebook in Nederland. Wie hebben de grootste fanpages, wie de grootste IPM, wat zijn gemiddelde reactietijden, wat waren de leukste posts? Een interessant en nuttig overzicht.

Daarna Mischa Coster. Zijn verhaal over de vijf principes van sociale beïnvloeding verveelt nooit en wordt elke keer weer aangevuld met nieuwe voorbeelden. Een verhaal dat goed is om vaker te horen, wil je het kunnen toepassen. Leuk, interessant en inspirerend, volgens de tweets de beste spreker van de dag.

Het congres werd afgesloten door Chad Witman, de man achter EdgeRankChecker, die ook op de preconference al een verhaal hield over Edgerank.

Conclusie

Overall conclusie: een leuk een leerzaam congres, met goede en slechte sprekers, veel usual suspects (lekker twitter-ava’s spotten) en goeie one-liners, geklaag, humor en geflirt op de timeline. Volgend jaar weer?

De presentaties van het congres zijn te vinden op de website van het congres!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.