Leuke tv goed voor reclame

Leuke tv goed voor reclame
, Upstream
@marcoderksen

Mediaplanners kunnen de effectiviteit van hun reclame-euro vergroten door niet alleen te letten op het bereik van die media maar ook op de omgeving - het Umfeld - waarin hun advertentie wordt geplaatst.

Mediaplanners zijn op zoek naar effectiviteit. Wat is het beste medium voor een bepaalde advertentie? Er wordt niet alleen naar kosten gekeken, ook het bereik is belangrijk. Maar deze mediaplanners kijken niet vaak naar de invloed van het ‘Umfeld’ (de omgeving) van die advertentie op de manier waarop die advertentie wordt beleefd. De voornaamste reden is dat hierover geen gegevens beschikbaar zijn.

Marjolein Moorman promoveert op 3 oktober aan de Universiteit van Amsterdam, met haar proefschrift over de invloed van het Umfeld op de manier waarop reclameboodschappen op tv en in tijdschriften worden waargenomen. Centraal staan vragen als: zijn de effecten vooral afhankelijk van de manier waarop individuele kijkers of lezers de advertentie zien? Is betrokkenheid bij de context belangrijk, maakt het uit of de advertentie aansluit bij de context of niet?

Uit Moormans onderzoek blijkt dat de ‘harde’ eigenschappen van de omgeving waarin de reclame wordt geplaatst, zoals genre, inhoud en stijl bijna geen invloed hebben op de interpretatie van de uiting. De ‘zachte’ aspecten van het Umfeld, de beleving ervan, hebben daarentegen wel grote invloed.

Moorman concludeert dat het nuttig is als mediaplanners meer aan ‘Umfeldplanning’ zouden doen.

Moorman in het Financieele Dagblad: ‘Ik pleit voor grootschalig Umfeldonderzoek, aan de hand waarvan titels en programma’s kunnen worden ge?ndexeerd op basis van hun impact op diverse soorten doelgroepen. Met behulp van een Umfeldindex kunnen mediaplanners het bereik van een advertentie kwalitatief verbeteren.’

Bron:
Het Financieele Dagblad

Via:
http://www.communicatie-online.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.