Lemon8 de nieuwe social app, Instagram meer weblinks en Snapchat spotlight ads

In deze social update lees je onder anderen meer over de nieuwe app Lemon8.

14 mei 2023, 11:00 3589 x gelezen

Maar ook: Instagram maakt het mogelijk om meer weblinks te gebruiken, WhatsApp gebruiken op meerdere apparaten, nieuwe Meta AR- en shopping-advertenties en Snapchat spotlights advertenties.

Lemon8 alweer een nieuwe social media app? 

Afgelopen jaren hebben we te maken gehad met ingang van enkele nieuwe socialemedia-apps op de markt in Nederland, van Clubhouse, TikTok tot BeReal. Nu is er weer een nieuwe app genaamd Lemon8. Voor de meeste mensen in Nederland is dit een nieuw platform, maar het is eigenlijk in 2020 voor het eerst gelanceerd in Japan. 

De nieuwe app is ook buiten Azië aan het groeien en dit komt voornamelijk doordat het veel gepromoot wordt door TikTok. Lemon8 is een app van Bytedance het moederbedrijf van TikTok. De hype van de nieuwe app in het buitenland is eigenlijk sinds kort ontstaan doordat veel Amerikaanse influencers begonnen zijn met het promoten van de app op TikTok.

Wat is Lemon8? 

Lemon8 is een social media app wat erg lijkt op Instagram en Pinterest waarbij het mogelijk is om video’s en foto’s te uploaden. Het platform is voornamelijk interessant voor gebruikers met een bepaalde lifestyle, denk aan: reizen, mode, beauty, voeding en nog veel meer. Eerder te hebben aangegeven is de app als eerst in Japan gelanceerd en volgens Forbes heeft de nieuwe app meer dan 4,25 miljoen actieve gebruikers in Amerika. De app is helaas nog niet beschikbaar in Nederland, maar het is een kwestie van tijd totdat we deze nieuw app ook in Nederland kunnen downloaden. Bron: Forbes

Waarom de nieuwe app gebruiken?

Mocht je fan zijn video’s, foto’s en volgen van bepaalde lifestyle dan is Lemon8 iets voor jou. De app heeft een soort gelijke interface als TikTok, waarbij gebruik wordt gemaakt van twee dezelfde feeds zoals bij TikTok. Een feed met overzicht van berichten van mensen die je volgt en een feed met berichten “voor jou”. Dit zijn berichten passend bij je interesse en lifestyle. 

Ondanks dat de app nog niet te downloaden is, zijn er wel enkele foto’s te zien van de app binnen Google play: 

Bron: Google Play

Het is nog onduidelijk wanneer de app beschikbaar zal zijn in Nederland. De app wordt ook wel gezien als een back-up van TikTok, mocht het volledig geblokkeerd worden binnen Europa.

Instagram maakt het mogelijk om vijf weblinks te gebruiken in je profiel bio

Vanaf tweede week van april is het mogelijk om gebruik te maken van maximaal vijf weblinks op je profiel. Dit is toegevoegd op basis van veel aanvragen van de contentmakers, maar ook bedrijven die gebruik willen maken van verschillende weblinks. Een voorbeeld hoe het eruit komt te zien zie je hieronder:

Bron: Twitter

Uitbreiding van extra links kan ervoor zorgen dat de creators minder gebruik zullen maken van Linktree of externe linking tools. Dit kan een verbetering zijn op het gebied van gebruiksvriendelijkheid van de app en sneller doorklikken naar een website. De gebruikers kunnen namelijk sneller bepaalde weblinks bezoeken vanuit een Instagramprofiel van een bedrijf of influencer. 

Het is alleen nog de vraag of de nieuwe functie ook meteen toegepast zal worden, is Instagram niet een beetje laat mee en blijven Influencers niet nog steeds Linktree gebruiken uit gewoonte? De nieuwe update kan altijd nog interessant zijn voor de nieuwe Instagramaccounts die nog geen gebruik hebben gemaakt van externe linking tools.

Hetzelfde WhatsAppaccount gebruiken op meerdere telefoons? 

Een van de meest gebruikte app in Nederland heeft aangekondigd dat het mogelijk is om hetzelfde account op vier verschillende apparaten te gebruiken. De nieuwe functie wordt uitgerold op basis van veel aanvragen vanuit bedrijven die WhatsApp gebruiken als communicatiemiddel met de klanten. De app zal net als gebruikelijk toegang zijn via browser, tablet, telefoon en desktop. Voor veel bedrijven wordt dit een belangrijke stap, aangezien het voor de medewerkers niet meer nodig is om af te melden om opnieuw in te loggen vanuit een ander device. De medewerkers kunnen vanuit hun eigen telefoon met een WhatsApp Business-account blijven communiceren met de klant. Bron:WhatsApp

WhatsApp heeft ook nagedacht over beveiliging van de nieuwe functie. Als de hoofdeigenaar van het Whatsapp Business-account voor een lange tijd niet actief is, dan worden gebruikers van andere apparaten afgemeld. 

De nieuwe functie wordt momenteel wereldwijd uitgerold en is binnenkort overal ter wereld voor iedereen beschikbaar.

Meta’s nieuwe AR- en shopping-advertenties richten zich op de toekomst van online winkelen

Meta heeft tijdens de jaarlijkse NewFronts presentatie een aantal nieuwe functies aangekondigd die bedoeld zijn om adverteerders te helpen hun doelgroepen op nieuwe manieren te bereiken. Zo zal Meta augmented reality (AR)-advertenties beschikbaar maken voor bedrijven via de AR-advertentiesuite, waarmee bedrijven 3D-modellen van hun producten kunnen integreren in hun advertenties.

Bron: TechCrunch

Meta heeft ook aangekondigd nieuwe advertentie-opties te introduceren voor Reels, waaronder grotere CTA-knoppen op het scherm en productcarrousels waarmee merken verschillende items in één clip kunnen presenteren. Dit zal merken helpen om hun producten nog beter te presenteren aan hun doelgroep en klanten te stimuleren om actie te ondernemen, bijvoorbeeld door direct te klikken op een knop om het product te kopen. Deze functie bevindt zich momenteel nog in de testfase en er is nog geen officiële lanceringsdatum bekendgemaakt.

Bron: TechCrunch

Met deze aankondigingen laat Meta zien dat ze blijven investeren in nieuwe advertentietools om adverteerders te helpen bij het bereiken van hun doelgroepen. Het is nog niet bekend wanneer deze nieuwe functies beschikbaar zullen zijn.

Snapchat Spotlight ads

Binnenkort komt Snapchat met meer advertentiemogelijkheden. Van de zogenoemde “First Story” tot de Spotlight ad, beide opties bieden de mogelijkheid om de jongere doelgroep grootschalig te bereiken.

De zogenoemde “First Story” biedt adverteerders de mogelijkheid om te bepalen wanneer hun advertentie als eerst vertoond wordt tussen de stories van vrienden van Snapchat gebruikers. Naar verwachting zal deze advertentie optie meer dan 50 miljoen gebruikers kunnen bereiken. Ook kan hiermee meer awareness worden gecreëerd voor bepaalde advertentiecampagnes. Het biedt een goed alternatief om de jongere doelgroep grootschalig.

De zogenoemde “First Story” biedt adverteerders de mogelijkheid om te bepalen wanneer hun advertentie als eerst vertoond wordt tussen de stories van vrienden van Snapchat gebruikers. Naar verwachting zal deze advertentie optie meer dan 50 miljoen gebruikers kunnen bereiken. Ook kan hiermee meer awareness worden gecreëerd voor bepaalde advertentiecampagnes. Het biedt een goed alternatief om de jongere doelgroep grootschalig te bereiken.

Bron: Snapchat

Daarnaast introduceert Snapchat ook Spotlight ads. Spotlight is een nieuwsoverzicht binnen Snapchat dat bestaat uit korte video’s, soortgelijk aan het TikTok nieuwsoverzicht. Spotlight advertenties zullen vertoond worden tussen video’s door. Dit geeft adverteerders de optie om gebruikers te bereiken in een omgeving (Spotlight) met veel interactie. Vooral de jongere doelgroep maakt veel gebruik van Spotlight. De populariteit van Spotlight is enorm toegenomen, met inmiddels meer dan 350 miljoen actieve gebruikers per maand.

Bron: Snapchat

Andrei Buyevich
Digital Advertising Consultant & Specialist bij SDIM

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!