Lamp-uitreiking gaat weer naar het voorjaar (en skipt de SpinAwards)

Disciplines zoals ‘Business’, lijken simpelweg niet te passen binnen de Awards. Door de jaren heen hebben ‘Culture’ en ‘Digital’ (voorheen de Spins) bewezen klaar te zijn om volledig te worden geïntegreerd .

5 januari 2024, 10:00 1029 x gelezen

Vrolijk nieuws aan het begin van het prille creatieve seizoen, want de Dutch Creativity Awards verhuist met inzenden, feest en uitreiken weer naar het voorjaar. Dat meldt de ADCN, de beroepsvereniging van reclamecreatieven. Tegelijk wordt het instituut Spin Awards definitief ten grave gedragen. Digital marketing(communicatie) bestaat eigenlijk niet meer. Het gebeurde in een pennenstreek van een persberichtje.

Sinds woensdag staan de lijnen open voor inzendingen voor de Dutch Creativity Awards. De inzending blijft ruim acht weken open. ADCN verplaatst de Awards Ceremony hiermee weer terug naar het voorjaar, zoals voor de COVID-pandemie het geval was. De club doet dit om creatieve redenen. “Het jaar aftrappen met het vieren en belonen van het beste werk geeft de juiste energie en inspiratie waar je de rest van het jaar nog wat mee kan, ten opzichte van wanneer het jaar al bijna ten einde is”, zegt Jouke Vuurmans, ADCN Chair – Global Chief Creative Officer, MediaMonks in een persbericht. Een exacte datum is overigens nog niet bekendgemaakt. De editie van 2019 vond plaats in de eerste helft van april.

ADVERTISING, DESIGN, CRAFT & NEXT – HET ADCN MODEL

Sinds de oprichting van de ADCN ligt de focus op het beste werk op het gebied van creatieve commerciële communicatie (reclame). In plaats van acht hoofddisciplines, kan er dit jaar op vier disciplines werk worden ingezonden: Advertising, Design, Craft en Next, waarmee een mooi bruggetje is gevonden naar de afko van de Art Directors Club Nederland, maar waarmee ‘communicatie’ het als categorie weer aflegt tegen ‘adverteren’.

“Disciplines als Business, lijken simpelweg niet te passen binnen de Awards. Door de jaren heen hebben disciplines als Culture en Digital (voorheen de Spinnen) bewezen klaar te zijn om volledig geïntegreerd te worden binnen drie disciplines: Advertising (voorheen Communication), Design en Craft“, licht de ADCN toe.

Nu zou je niet moeten mijmeren over zaken die zich logischerwijs ontwikkelen, maar we moesten wel even slikken bij dat nieuws. De SpinAwards; daar zijn generaties mee groot geworden. We telden weleens 1500 deelnemers die tot diep in de nacht over het Westergasterrein zwalkten… Maar goed: nu elke commercieel creatieve award een SpinAward is, hebben de – ooit concurrerende – Lampen toch gewonnen.

Er was meer nieuws want daarnaast ziet ADCN dus steeds meer creatief werk dat zich richt op het leveren van een bijdrage aan een betere toekomst en maatschappij. Als vierde discipline is daarom ‘Next’ in het leven geroepen. Werk dat voorheen in de ‘Society’ discipline werd ingezonden, wordt opgedeeld in twee nieuwe categorieën: ‘Innovation’ en ‘Impact’ om een beter onderscheid te maken tussen de twee.

NEDERLANDSTALIG INZENDEN

Om het inzenden toegankelijker en passender te maken voor contextueel werk is het dit jaar mogelijk om projecten in het Nederlands in te zenden. Veel van het werk dat ingezonden wordt is sterk geworteld in de Nederlandse cultuur en taal of doorloopt een geheel Nederlandstalig traject. Vertalingen naar het Engels worden nog altijd aangemoedigd, maar zijn niet meer verplicht.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!