Laat arme klanten niet links liggen

8 april 2003, 13:47

Als we consumenten verdelen naar inkomen, met A als de rijkste en E als de armste, dan valt 30% van de bevolking in de D?s en E?s. Toch krijgen ze maar 25% van alle direct mail. De B?s krijgen 20% terwijl zij maar 15% van de bevolking uitmaken.

Zonder geld kun je niet kopen en het verleiden van arme mensen om zich in de schulden te steken krijgt al gauw een vieze bijsmaak. Wat is wijsheid? Laat arme klanten niet links liggen, want dat kost kansen. Houd wel rekening met hun bestedingsmogelijkheden. Hebben ze echt grote schulden met weinig inkomen dan is het beter ze te vermijden, maar het is niet nodig om ?voor hen te denken?.Verdiep je in wensen en bestedingspatronen. Sommige producten kopen zij even vaak als mensen met veel geld, denk aan wasmiddelen. Consumenten met weinig geld blijken behoorlijk trouw aan eenmaal gekozen merken, dat maakt het wel moeilijker om ze te verleiden tot switchen. Realiseer je tenslotte dat D?s en E?s gemiddeld wat meer tv kijken en dat het meestal vrouwen zijn die de portemonnee beheren als er weinig in zit.

Bron:

Marketing Direct

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!