Kritiek op samenwerking Kane en Mascotte

16 februari 2005, 06:00

imageKane is een samenwerkingsverband met Mascotte vloei gestart. De Nederlandse band zal voortaan worden gesponsord door het bedrijf. De samenwerking is opvallend, aangezien Guusje Nederhorst, de vrouw van Kane voorman Dinand Woesthoff, kort geleden overleed aan kanker en Dinand de opbrengst van zijn single Dreamer als eerbetoon aan zijn vrouw ter beschikking stelde aan de bestrijding van kanker.

In de platenzaken van Freerecordshop zijn nu doosjes Mascotte-vloei te koop met het Kane-logo erop. Op de site 3xbeter is een game te spelen.

De samenwerking heeft eens storm van kritiek veroorzaakt op sites als Fok! en GeenStijl. Sites waar ongetwijfeld juist de doelgroep van Kane veelvuldig surft.

Reclame voor rookgerelateerde producten is not done en het festival Drum Rhythm mag niet meer, maar de samenwerking tussen Kane en Mascotte is toegestaan. Vloeitjes blijken niet onder tabaksproducten te vallen.

Op de 3 voor 12 site staat een uitgebreid artikel over de samenwerking met diverse reacties.

Trudy Prins, directeur van de Stichting Stivoro is van mening dat “Een band met de bekendheid en het succes als Kane dit soort sponsoring niet nodig heeft. En iemand als Dinand, die de mogelijke gevolgen en de ethische bezwaren kent, moet beter weten. Het is niet dat het pertinent niet mag, maar het zit op het randje.”

Milou Halbesma, woordvoerder van de KWF Kankerbestrijding veroordeelt de keuze van Kane niet. “Onze mening ten opzichte van roken is heel duidelijk, roken is de meest duidelijk aanwijsbare oorzaak van kanker, maar onze mening ten opzichte van dit soort acties is net zo relevant als die van wie dan ook.”

Kane laat in een persbericht weten kritiek op de samenwerking ‘tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend te vinden’. “Kane en Mascotte werken samen om Kane-fans de exclusieve mogelijkheid te bieden, kaarten te winnen voor de ‘3xBter Pre-Listening’ van ons nieuwe album.” Op de inhoud van de beschuldigingen gaan ze verder niet in.

Persoonlijk is wat mij betreft Kane 3x slechter geworden.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!