Koude Kletser: een gezamenlijk grapje

Ter ere van de 150ste verjaardag introduceert Heineken exclusief bij Albert Heijn een nieuwe Beer Fridge: ‘De Koude Kletser’.

9 augustus 2023, 14:44 2761 x gelezen

Het ding koelt, praat (alleen grappige synoniemen voor bier) en is exclusief te winnen bij Albert Heijn bij aankoop van een Heineken-pack of kratje bier.

Credits

Bureau: Boomerang
Productie: Boomerang
PR-bureau: Newslab

Doelstelling

Zowel Heineken als Albert Heijn meer omzet bezorgen.

Uitwerking

Uit het persbericht: Deze groene mini-koelkast zorgt niet alleen voor heerlijke ijskoude biertjes, maar tovert óók een glimlach op je gezicht. Heineken en Albert Heijn laten in de nieuwe social campagne zien hoe bijzonder deze nieuwe koelkast is. Met niemand minder dan Bart, de man van supermarktmanager Ilse uit de reclames van Albert Heijn, in de hoofdrol. En wat er dan precies zo uniek is aan deze Heineken ‘Beer Fridge’? Daar kom je achter in de video!

Bart, de echtgenoot van Albert Heijn supermarktmanager Ilse, is de eerste die de koelkast heeft weten te bemachtigen en neemt Nederlandse bierfans mee in de nieuwe, speciaal voor deze actie gemaakte video. In de video geeft Bart een borrel bij hem thuis. Bart staat klaar om ‘de geniaalste koelkast ooit’ te laten zien aan zijn vrienden, als een heuse strijd losbarst die Bart lijkt te verliezen. Maar dan ziet Bart zijn kans schoon: hij doet zijn hand naar achter om koeltjes het deurtje van de Koude Kletser te openen. Terwijl zijn vrienden compleet verrast worden door de aanblik van een koelkast vol ijskoude Heineken-biertjes klinkt er droogjes: ‘Pilsje?’

Maar dat is niet alles, vertelt Otto Esser, Marketing Manager van Heineken Nederland. “Helemaal in de geest van de tijdelijke vervanging van de Heineken merknaam op al onze jubileumverpakkingen, laat Heineken met deze eigenzinnige koelkast zien dat het niet uitmaakt hoe je ons noemt, zolang je het maar gezellig hebt met elkaar. En wat is nou gezelliger dan een pratende koelkast? Daarom klinkt er ook afwisselend ‘Goudgele Rakker’, ‘Bierke’ of ‘Koude Kletser’ als je deur opent om een lekker gekoeld biertje te pakken.”

Oordeel

Eerlijk is eerlijk: de Koude Kletser is niet bepaald de walk-in fridge die Heineken eerder in een memorabele commercial de hoofdrol liet spelen. Toch maakt Bart hier kennelijk goede sier met een klein felgroen koelkastje met een speaker. Tja, tijden veranderen, zullen we maar zeggen…

De echte boodschap vanuit Albert Heijn is natuurlijk wat de gast van Bart vertelt. Dat je een smart fridge kunt koppelen met de Appie app en deze automatisch boodschappen kunt laten bestellen. Iedereen die dat interessant vindt, pikt dat wel op uit deze commercial. Ik moet toegeven dat ze dit wel slim hebben verweven in het verhaal.

Voor Heineken is de insteek puur likeability. De vaste Heineken-drinkers zullen nu misschien weer even herinnerd worden aan hun favoriete merk en daardoor de volgende keer in de supermarkt weer wat bier kopen. Maar de ‘zwevende drinkers’ vinden Heineken na deze actie misschien wel een stukje leuker. Zo zou het op de lange termijn ook nog door kunnen werken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!