KLM pioniert met lancering game Aviation Empire

28 juni 2013, 12:39

KLM zet een nieuwe stap in hun brede spectrum van online initiatieven met de mobiele game Avation Empire. De game werd officieel gelanceerd in een prachtig aangeklede hangar (inclusief Boeing 747) op Schiphol-Oost. Vanaf nu betrekt KLM haar fans niet alleen via websites en social kanalen bij haar merk, maar ook via deze game. Aviation Empire is uitgebracht voor mobiele devices van Apple en Android.

Update 9 juli 2013, 09.40u: Aviation Empire is inmiddels ook beschikbaar voor Android-devices. De link naar de Google Play Store is toegevoegd onderaan het artikel.

Deze blogpost heb ik geschreven samen met mijn Presenter-collega Eppo Ford.

Gamemarkt groeit enorm

KLM heeft de afgelopen jaren vol ingezet op doorontwikkeling van online en met name de inzet van social kanalen. Met 3,9 miljoen Facebook-fans en gemiddeld 25.000 Facebook-interacties per week werpt dat zijn vruchten af. Met de game Aviation Empire (een naam gekozen door de Facebook-fans) zet KLM weer een stap in een nieuwe wereld van merkbeleving: die van gaming.

In eerste instantie lijkt deze vorm van entertainment misschien niet binnen de core business van KLM te passen. Maar met de enorme markt voor gaming en gamers is het een interessante stap voor KLM om een game te gebruiken die het merk onder de aandacht brengt. KLM wil de synergie tussen de digitale en de 'echte' wereld bevorderen. De doelstelling? 100.000 actieve gamers op 31 december 2013. De game heeft als doel om merkbeleving en brand loyalty te verhogen en is dus niet gericht op salesactiviteiten. Er is wel de mogelijkheid tot in-app purchases, maar de game is gratis en je kunt het ongelimiteerd spelen.

Ontwikkeling game: twee werelden

In een duo-presentatie van KLM en gamedeveloper Little Chicken werd uiteengezet hoe de weg van de ontwikkeling van de game de afgelopen anderhalf jaar langzaam geplaveid werd. Twee organisaties die verschillende talen spreken, gaan samen de uitdaging aan om de (serieuze) wereld van luchtvaart te combineren met de (fun)wereld van games en game development. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een mobiele game voor iPhone en Android toestellen.

Via een oproep via social media werd bètatesters gevraagd om de game te testen. Binnen een dag hadden ruim 1.800 mensen zich hiervoor aangemeld. Uiteindelijk hebben ruim 180 gamers het spel getest en ervaringen uitgewisseld met de bouwers middels een besloten Facebook-community. Door het directe contact via social media tussen de bouwers en de testers werd er razendsnel feedback verzameld om de game te verbeteren.

Het spel Aviation Empire

De game zal voor de liefhebbers van het spel Sim City gelijk herkenbaar aanvoelen. Avation Empire is een strategisch simulatiespel waarbij je in de huid kruipt van de manager van een luchtvaartmaatschappij. Je begint in 1919, het jaar van oprichting van KLM, en bouwt hier aan de eerste fundamenten van Schiphol. Via het spel wordt de corporate story van KLM op aantrekkelijke wijze vertelt.

Door het aanleggen van startbanen, hangars etc. maak je je eigen luchthaven klaar voor de eerste vlucht: naar Londen. Ook in Londen bouw je aan de uitbreiding van je luchthaven met het geld dat je met de vluchten verdient. Je werkt uiteindelijk toe naar de huidige tijd waarin je met de modernste vliegtuigen wereldwijd een efficiënt netwerk onderhoudt.

Passagiers worden veeleisender, weersomstandigheden spelen je parten en dan moet je ook de prijzen van je tickets in de gaten houden om je vliegtuigen vol te krijgen. Kortom: alle aspecten waar je als airlinemanager hoofdpijn van krijgt, zijn in dit spel samengevoegd om je uit te dagen. Gelukkig zit er wel een grote funfactor in. Je hebt invloed op veel aspecten van het spel, waardoor er genoeg variatie in zit en je veel kunt (op)bouwen. Je moet echter wel van simulatiespellen en micromanagement houden.

Toekomst en doorontwikkeling van de game

Een leuke feature die wordt gepresenteerd tijdens de launch is dat de game gebruikmaakt van geo-location. Wanneer je in het echte leven landt op een bestemming, wordt het vliegveld waar je bent toegevoegd aan je imperium.

KLM geeft aan dat er in de toekomst nog meer interessante links komen met fysieke KLM-locaties en dat daar ook interactie zal plaatsvinden. Want zoals senior vice president e-commerce Martijn van der Zee vertelt tijdens de presentatie: “The coolest online things are offline.” KLM geeft aan dat het voor hun ook een avontuur is en dat deze eerste release pas het begin is van een veel langer traject waarin Avation Empire een belangrijke rol speelt.

Multiplayer?

Wat mij vooral interesseert, is de ontwikkeling van een multiplayer-modus.. Een multiplayer-modus verlengt de speelduur van games enorm. Karlijn Vogel-Meijer, manager social media KLM, geeft aan dat KLM de ambitie deelt: “We gaan maandelijkse updates releasen. Eén van de uitdagingen is het verder vormgeven van een multiplayer-modus.” Ook hierin zullen de fanbase en de community betrokken worden. Overigens waren de reacties van de testers erg positief. De waardering van de 180 betatesters zat gemiddeld op 4 sterren en de game werd gemiddeld 22 minuten per sessie gespeeld.

Nieuwe standaard

KLM zet een nieuwe standaard met deze ‘branding game’. Er zijn weinig voorbeelden van organisaties die hun corporate story met zo’n uitgebreide game onder de aandacht brengen. En met een budget dat slechts 1,5 keer zo groot is als dat van een reguliere campagne, kan de getoonde pioniersgeest van KLM wel eens een zeer belangrijke strategische stap blijken voor een verdere verhoging van de brand engagement.

De game is gratis beschikbaar in de iTunes App Store en in de Google Play Store.

Tim is gespecialiseerd in community management, sociale intranetten en interne social media. Werkt bij Presenter.nl en helpt organisaties met het slim inzetten van online samenwerkplatforms.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!