KLM bereikt stijging van smartphone-boekingen met 34 procent

8 april 2014, 09:29

Een case study in mobile marketing

Vliegtickets boeken via een smartphone, bij KLM is het heel eenvoudig. Toch bleef de conversie op dit specifieke device lange tijd achter. KLM ontwikkelde een concept om haar klanten het gemak van smartphoneboekingen te laten inzien. Samen met StormMC werden mobiele campagnes opgetuigd die via social en display-advertising tot mooie resultaten leidden. Met dit concept slaagt KLM erin om de consument te overtuigen van het gemak van smartphoneboekingen en bewijst KLM dat mobiele marketing wel degelijk kan converteren.

Mobiel tickets boeken, nu voor iedereen!

Via de app of de mobiele website, het boeken van je vlucht via een smartphone is bij KLM eigenlijk heel eenvoudig. Toch zien ze bij KLM nog steeds dat veel bezoekers via hun smartphone oriënteren en de uiteindelijke boeking realiseren op een desktop of tablet. Kortom, het moest bezoekers overtuigen en laten zien dat het boeken van tickets via je smartphone tegenwoordig simpel, snel en betrouwbaar is. Zo gezegd, zo gedaan.

Rich media mobile advertising-campagnes

KLM zette een internationale campagne op en maakte hiervoor een video waarin in een aantal stappen wordt uitgelegd hoe eenvoudig het is om via je smartphone een ticket te boeken. Om de potentiële reizigers over de streep te halen, werd besloten om een incentive aan te bieden: boek een vlucht via je smartphone en ontvang gratis toegang tot de Crown Lounge. Een lekkere stoel, een hapje & drankje, een plek om je smartphone op te laden en in alle rust het vertrek van je vlucht afwachten. In de campagnes buiten Nederland konden reizigers een externe batterij claimen waarmee eenvoudig je smartphone opgeladen kan worden.

De video is online onder de aandacht gebracht en verspreid onder de juiste doelgroepen via social media en mobiele display-advertising. Op Facebook werd de video gepromoot op mobiele apparaten onder fans en friends of fans van KLM en op custom audiences. Via verschillende mobile ad-networks als AdMob, Millennial Media, Leadbolt & InMobi werd een rich-media-uiting met de promotievideo verspreid onder relevante apps en mobiele websites. KLM verstuurde tevens nieuwsbrieven en ondersteunde de campagnes met zoekmachinemarketing.

Blijvende stijging in mobiele boekingen

De resultaten zijn indrukwekkend. Van het totale verkeer kwam 46,6 procent via mobile banners, 35,4 procent via social media, 13,1 procent via search en 2,3 procent uit nieuwsbrieven. Een duidelijke uitleg op de responsive campagnepagina en de koppeling met Passbook en PassWallet tilden veel bezoekers over de drempel om de boeking uiteindelijk via smartphone te realiseren. Missie geslaagd!

In totaal is het bezoek naar de mobiele site met 17 procent toegenomen, is er een gemeten stijging in het aantal boekingen van 34 procent en steeg de omzet via smartphone met maar liefst 38 procent. 21,9 procent heeft uiteindelijk gebruikgemaakt van de lounge incentive. Passbook stuurde een op locatie gebaseerde pushnotificatie uit wanneer de passagier zich in de buurt van de lounge op Schiphol bevond. In de overige landen heeft 61 procent de externe batterij geclaimd. Een half jaar na de campagne is het aantal mobiele boekingen nog altijd meer dan 20 procent hoger dan in de periode ervoor.

Lef wordt beloond

Mobile commerce is al jaren in opkomst, veel bedrijven spannen zich op dit gebied in en zetten een gedegen mobiele strategie op papier. Toch is de smartphone voor zowel aanbieder als consument nog een beetje wennen. Met name in de travelbranche zien we dat het moeilijk is om consumenten aan te zetten tot een aankoop via een smartphone. Door er gewoon voor te gaan, laat KLM de consument niet alleen inzien dat het boeken van een ticket heel eenvoudig is, maar ook dat online campagnes prima kunnen converteren op smartphones. Bekijk hier de complete case (werkt het best op smartphones en tablets!).

Marketingfacts jaarboek 2014/2015

Vanuit StormMC zijn we dit jaar nauw betrokken bij het hoofdstuk 'Mobile' in het Marketingfacts Jaarboek. Daarom publiceren we in april op Marketingfacts een serie artikelen over mobiele marketing en digitale promotie. Een deel hiervan verschijnt binnenkort dus ook in het jaarboek. Benieuwd naar de rest van het hoofdstuk en de rest van het jaarboek? Laat dan hier je e-mailadres achter en je bent de eerste die het weet als 'ie verschijnt (verwachting: begin juni)!

Yorick Voorthuijzen
E-commerce Marketing Specialist bij Tomorrowmen

Yorick is E-commerce Marketing Specialist en eigenaar bij Tomorrowmen. Hij heeft een passie voor SEA & Mobile. Naast het adviseren van bedrijven in online marketingstrategieën verzorgt hij trainingen op het gebied van digitale marketing & E-commerce. Over trainen gesproken: In zijn vrije tijd bereidt hij zich voor op de tocht der tochten, de 11-stedentocht. Hij weet het namelijk zeker: It Giet Oan!

Categorie
Tags

3 Reacties

    edwin kersten

    Mooie case yorick en indrukwekkende resultaten met deze case.


    8 april 2014 om 14:39
    Yorick Voorthuijzen

    Thanks Edwin!


    9 april 2014 om 07:45
    Jelle Oostrom

    Zeer interessant en inspirerend!


    10 april 2014 om 14:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!