Klikgedrag vandaag bepaalt inhoud krant van morgen

6 december 2004, 07:07

Kliks maken de krantDe Chileense krant Las Ultimas Noticias (het laatste nieuws) wordt op een unieke manier samengesteld. Het klikgedrag van bezoekers op de site bepaalt de samenstelling van de papieren krant van morgen en in de toekomst zelfs het salaris van de journalisten.

“It’s a revolution in journalism, a reader-driven product that reflects the changing values and interests of a postdictatorship public that grew up on a diet of establishment news and now wants more” aldus de uitgever.

Voor de krant is het een succes, het stoffige 102-jarige saaie imago is geheel vervangen, aldus het artikel. Maar is het voor de journalistiek ook een succes? Wat zou er gebeuren als dit systeem doorgevoerd zou worden bij alle Nederlandse kranten? Zouden het allemaal Telegraaf-look-alikes worden?

Hoewel volgens mij elke marketeer zich laat leiden door o.a. verkoopcijfers, CTR etc. ben ik bang dat het continu luisteren naar de grootste gemene deler, in de journalistiek zal leiden tot een eenheidsworst. Of zit ik mis?

Via: Erik van Roekel

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Robert

    Je zou als krant je niet helemaal moeten laten leiden door het klikgedrag maar ik kan me goed voorstellen dat je dit wel meeneemt in de keuze voor berichtgeving.

    Ben eigenlijk benieuwd of dit principe ook al bij Nederlandse kranten wordt toegepast!


    6 december 2004 om 08:20
    Stefan Wobben

    Volgens mij onderscheid je je als krant niet door hetgeen waar je over bericht maar hoe je bericht. In die zin zie ik het geen eenheidsworst worden. Ik heb wel mijn twijfels of het verstandig is om altijd te luisteren naar de klant, deze vertoont immers grillig gedrag. Dus let goed op de balans klantgericht – klantgezwicht


    6 december 2004 om 09:00
    Jack

    @Stefan. De wijze waarop je bericht (hoe) kan ongetwijfeld ook beinvloed worden door klikgedrag. Als je als journalist de keuze heb tussen een normale journalistiek verantwoorde heading of een iets minder verantwoorde heading met een hoger CTR… welke zou jij als journalist kiezen?


    6 december 2004 om 11:06
    media

    Jack, ik mag hopen dat uitgevers niet alleen de massa maar ook andere lezersgroepen zullen blijven bedienen. Anders houden we straks inderdaad alleen ‘de Telegraaf’ over.


    6 december 2004 om 11:20
    PieuX

    Het idee is enorm goed, maar ik denk dat er nogal wat haken en ogen aan deze vorm van marketing zitten. Het klikgedrag is niet alleen gebaseerd op de interesses van de lezers, maar ook wat het meest opvalt. Een link die linksbovenin van een webpagina geplaatst is wordt veel vaker aangeklikt dan een link rechtsonderin. Hier zou je dus ook met verdeelsleutels moeten werken ofzo… maar vraag me af of daar allemaal wel rekening mee gehouden wordt.


    6 december 2004 om 11:37
    Edwin Duys

    Volgens mij gaat het om balans tussen objectiviteit en meningsvorming. Een krant is nu per definitie vrijwel een eenzijdig medium (uitgezonderd de ingezonden reacties). Door het toevoegen van een stuk interactie via web (bv. weblog) voegt dit een dimensie toe aan het onderwerp dat geschreven is door de journalist. Dit kan als vervolginput dienen voor de geschreven variant.

    Het model zoals hier geschetst door enkel en alleen op basis van kliks de inhoud van de krant te bepalen lijkt mij erg beperkt. Het zegt niets over de beoordeling van de kwaliteit van de artikelen.

    Ik kan me wel iets voorstellen dat op basis van bv. een poll op de website de lezer aangeeft over welk onderwerp/thema hij in een papieren volgkatern door een journalist of columnist uitgediept vervolg op wil hebben.


    6 december 2004 om 11:45
    defje

    Wat ik me ook afvraag is of er op de website dan zoveel meer artikelen staan dan in de krant zelf.

    Ik verwacht dat het effect minder groot zal zijn dan je in eerste instantie opmaakt uit dit bericht.

    Wat misschien ook onhandig is het verschil van de doelgroepen, een website trekt weer andere lezers dan de krant zelf. Er komen ook clicks van lezers die via Google bij een artikel komen. Dat zijn vaak meer de Telegraaf artikelen lijkt mij. Maar goed, dat zou dan met een verdeelsleutel op te lossen zijn inderdaad. Of hebben ze net als NRC alleen toegang voor de kranten abonees?


    6 december 2004 om 12:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!