Kieskeurig.nl meest bekende vergelijksite van Nederland

30 maart 2006, 05:55

Van welke internetsites waar producten en diensten van verschillende aanbieders vergeleken kunnen worden heeft u wel eens gehoord?

Uit onafhankelijk onderzoek van Millward Brown / Centrum blijkt dat Kieskeurig.nl het hoogst scoort op spontane naamsbekendheid onder de verschillende product- en prijsvergelijksites. 29 procent van de respondenten van het onderzoek kende Kieskeurig.nl als internetsite waar producten en diensten van verschillende aanbieders met elkaar vergeleken kunnen worden. Vergelijk.nl volgt met negentien procent, Kelkoo met zestien procent en op de vierde plaats staat de site van de Consumentenbond (negen procent). De onafhankelijke vergelijksite van financiële producten Independer.nl, volgt op de voet met acht procent.

De Consumentenbond scoort bij geholpen naamsbekendheid het hoogst met 76 procent. Daarna volgen Kieskeurig.nl met 62 procent en de sites van de televisieprogramma’s Kassa (59%) en Tros Radar (58%). Ook op de vraag welke vergelijkingssites de respondenten in het afgelopen jaar bezocht hebben, kwam Kieskeurig.nl goed uit de bus. Na de site van de Consumentenbond (43 procent), werd Kieskeurig.nl het meest genoemd (39 procent).

Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste respondenten vergelijksites bezoeken om consumentenelektronica, computerhardware en huishoudelijke producten te vergelijken. Daarna volgen financiële producten en vakanties en reizen. De meeste consumenten blijken vergelijkingssites te bezoeken om de prijzen van verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Daarna volgt ‘producten vergelijken’ maar ook ‘meer achtergrondinformatie over een product vinden’, is een belangrijke reden om een vergelijkingssite te bezoeken. Ook blijkt dat hoewel de meeste respondenten zich via internet oriënteren, de meerderheid het product naar keuze uiteindelijk in een fysieke winkel aanschaft.

Het onderzoek is uitgevoerd via een internetpanel van 600 respondenten en is uitgevoerd in februari 2006 (week 7 en 8). Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Independer.nl en Kieskeurig.nl.

Bron:

Persbericht Kieskeurig.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Toine

    Ben ik niet helemaal mee eens. Als het een eigen onderzoek was geweest dan kon je misschien nog over de uitslag discussieren, maar een partij als Millward Brown is toch echt wel onafhankelijk.


    30 maart 2006 om 13:51
    media

    Mee eens Toine, het onderzoek zal zeker onafhankelijk en betrouwbaar zijn. Het is natuurlijk wel zo dat er waarschijnlijk geen persbericht zou zijn verstuurd als ze niet goed hadden gescoord 😉

    Weet niet of jullie het hebben gezien maar het is opmerkelijk dat Google en Startpagina ook zijn genoemd als vergelijkingssites. Geen hoge scores maar toch.


    30 maart 2006 om 13:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!