Kerstmis wordt minder commercieel maar ook minder leuk

19 december 2003, 10:54

Het aantal Nederlanders dat Kerstmis een commercieel feest vindt is aan het afnemen. Vond vorig jaar nog 80% van de bevolking dat Kerstmis tot een commercieel feest was verworden, dit jaar is dat gedaald naar 72%.

Wel is het zo dat we Kerstmis minder leuk gaan vinden dan vroeger. In 2002 vond een kwart van de Nederlanders het kerstfeest niet meer zo leuk als voorheen; dit jaar is dat gestegen tot 31%. De huidige economische recessie zou hier debet aan kunnen zijn.

Dit blijkt uit een onderzoek dat marktonderzoekbureau NFO Trendbox zowel in 2000, 2001, 2002 als dit jaar heeft uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 500 personen in de leeftijd van 16 jaar en ouder.

Beleving van het kerstfeest

De beleving van het kerstfeest is sterk afhankelijk van leeftijd. Hoe ouder men is, des te meer men het kerstfeest als een commerci?le aangelegenheid ervaart. Hetzelfde geldt voor de stelling ?Kerstmis is niet meer zo leuk als vroeger?: vier van de tien 65-plussers (tegen 31% landelijk gemiddeld) is het hiermee eens.

Evenals in voorgaande jaren vindt rond de 20% van de Nederlanders het aantal feestdagen in december teveel. Ook nu geldt: hoe ouder, des te meer mee eens. Rond de 10% van de Nederlanders hoeft Kerstmis niet per s? ieder jaar te vieren of zou de decembermaand het liefst gewoon overslaan. Ten opzichte van vorig jaar zijn deze percentages vrijwel ongewijzigd gebleven.

Familie en cadeautjes

Ongeveer eenderde van alle Nederlanders vindt dat het kerstfeest teveel familieverplichtingen schept. Met name de kleinere gezinnen en inwoners in het zuiden van ons land zijn deze mening toegedaan.

Bijna de helft van alle inwoners vindt het doen van kerstinkopen ieder jaar maar weer een hoop gedoe. In totaal 20% zal het wat rustiger aan doen dit jaar en minder uitgeven aan Kerstcadeautjes dan men in 2002 deed. Ruim 5% zal dit jaar juist meer besteden terwijl het kerstbudget voor tweederde van de Nederlanders gelijk zal blijven.

Op het kerstfeest zullen we voornamelijk parfum/cosmetica, boeken, CD?s/DVD?s, kleding en speelgoed onder de kerstboom aantreffen. Opvallend is dat ruim 40% niet van te voren weet wat te gaan kopen als cadeau. Vermoedelijk laat deze groep zich pas in de winkel verleiden.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!