Fashion retailer knokt voor overleving

11 maart 2021, 11:30

Wat is de toekomst van moderetail waard als veel steden hun levendige centrum verliezen?

Fashion retail had het in 2019 al heel zwaar. 2020 was heftig slecht. Maar wat er nu gebeurt, gaat elk begrip te boven. Niet-essentiële winkels gaan kapot. State of Art, een herenmodemerk in Nederland en België, was tot 13 maart 2020 een zeer succesvol bedrijf. Daarna stortte de boel in. We krijgen het zeker weer op de rit, maar vraag niet hoe. Alle focus zit op 2022 en daarna.

Inmiddels zitten we de dertiende week van de lockdown. Het had niet op een ongelukkiger moment kunnen beginnen, slechts twee weken voor Kerstmis. De deuren moesten op slot. We kennen allemaal het grote verhaal: het virus moet een halt toe worden geroepen worden, de R-factor naar beneden duwen, de nieuwe varianten bestrijden enzovoort. Daar is geen discussie over. Maar InRetail, de Nederlandse branchevereniging voor retailers, heeft onze overheid meerdere keren uitgelegd dat retail heel goed in staat is om klanten strenge regels op te leggen. Zoals in andere landen gebeurt, zoals we het in het voorjaar van 2020 deden. Maar het mocht niet baten. Er is een volledig gebrek aan bewijs dat de non-foodretail het centrum van de virusverspreiding is. Die deuren moesten dicht.

De feiten van de lockdown: in Nederland kunnen 300.000 mensen niet in winkels werken. 700 miljoen euro omzetverlies per week, 56.000 gesloten deuren, 60.000 banen op de tocht.

Druppel op gloeiende plaat

State of Art heeft spannende nieuwe zomercollecties ontwikkeld. We hebben in november 2020 een gloednieuwe flagshipstore geopend, die slechts drie weken open was. En we hebben een nieuwe brand movie en marketingmateriaal gemaakt. Alles staat klaar om onze fans en klanten te ontmoeten, zoals we dat in de afgelopen 32 jaar hebben gedaan. Maar onze deuren blijven ‘gesloten’, want click-en-collect en winkelen op afspraak is een druppel op een gloeiende plaat.

Gelukkig hebben we hebben nog wel onze Belgische winkels die open zijn. Onze e-commerce omzet is erg sterk en onze groothandel presteert best goed. Maar we hebben retailklanten in onze showrooms in tranen gezien, hun familiebedrijf, opgericht door hun ouders, naar de knoppen. De voordelen in onze online kanalen compenseren trouwens niet genoeg, not even close. Het voelt zo buitengewoon oneerlijk.

Het idee van lege winkelstraten, waar veel collega-winkels failliet gaan, stemt somber

Wij gaan overleven. Onze transformatie naar een modern omnichannel bedrijf was al in volle gang. We zijn niet meer tegen te houden. We vechten vanaf deze plek en betreden nieuw en onbekend terrein. Maar het idee van lege winkelstraten in Nederlandse steden, waar veel collega-winkels failliet gaan, stemt somber. Het zal zeker gevolgen hebben voor onze eigen retail-operatie. We vragen ons af: wat is onze toekomst waard als veel steden hun levendige centrum verliezen, met gesloten restaurants, bars en winkels?

Supermarkten verkopen ondertussen kranten, terwijl kiosken noodgedwongen moeten sluiten. Huishoudtextiel wordt er in overvloed verkocht, maar winkels die dezelfde handel verkopen, zijn gesloten. De omzet in foodretail is duizelingwekkend hoog, 15 procent en meer in 2020 in vergelijkbare maanden. De besturen van de ketens kregen zelfs hoge bonussen, puur omdat de ‘out of home’ consumptie (restaurants en bars) en niet-essentiële detailhandel op slot zijn gegaan.

De top van Ahold Delhaize loopt binnen, door een overheidsbesluit

De top van Ahold Delhaize loopt binnen, door een overheidsbesluit…. Marktplaatsen en ‘pure players’ groeien als kool. Maar ons modebedrijf verdrinkt langzaam en er is geen enkele solidariteit. Ondertussen is in het Verenigd Koninkrijk de discussie begonnen over het heffen van eenmalige belastingen voor online reuzen en ‘buitensporige winstbelasting’ voor supermarkten. Terecht.

Kort geding

Zeg niet: “Helpt de ​​regering je niet met diverse subsidies?” Nope. Er is een sterke lobby geweest van de brancheorganisaties, maar het mocht niet baten. De subsidies die tot nu toe beschikbaar zijn, zijn prima voor zelfstandige retailers met één of twee winkels. Niet voor retailketens zoals wij. Het kort geding dat INretail heeft aangespannen zal waarschijnlijk geen effect hebben. Vrijdag weten we meer.

Het voelt ongemakkelijk dat in een goed ontwikkelde economie, zoals in Nederland, een regering het systeem van concurrentie en aanbod opbreekt en kapot maakt.

Als mensen tegen mij zeggen: “Ben je nu niet blij met minder beperkingen en dat je meer mensen op de winkelvloer mag hebben?”, zeg ik: “We zijn blij als we, net als vroeger, klanten in onze fysieke winkels in Nederland kunnen ontvangen.” We zullen er keihard voor knokken…

Rene Repko
Marketing Directeur bij the New Bazaar

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!