Karim Akhlal (Recrout): “Wij matchen werkzoekenden en werkgevers op basis van soft skills”

14 december 2015, 10:30

Recrout is geboren uit frustratie. CEO Karim Akhlal runde eerst zijn eigen old school offline wervings- en selectiebureau. Kort door de bocht verzamelde Ahklal passende cv’s voor openstaande vacatures. “Ik dacht nu heb ik een lijstje met wat de manager wil. Ik heb een prima passend cv, maar dan kreeg ik toch elke keer te horen: er is geen match. De reden? Persoonlijkheid, er is geen klik of past niet in het team. Dan doen al die dingen die wel goed zijn er niet meer toe. Vaak is het zo: je wordt aangenomen op basis van cv en je wordt ontslagen op basis van persoonlijkheid en dat frustreerde mij. Dus toen dacht ik: als dat zo belangrijk is, dan kan het makkelijker.”

Zo werd Recrout geboren. “Het is een online recruitmentplatform waarop wij werkzoekenden matchen met werkgevers op basis van zogenaamde soft skills. In tegenstelling tot de traditionele methode, kijken naar het cv, kijken wij in ons geval naar de talenten, competenties, drijfveren, persoonlijkheidskenmerken van mensen. Dus de aspecten die uiteindelijk bepalen of iemand succesvol is. Het cv gaat echt niet bepalen of iemand de wereld gaat veranderen, dat zijn altijd mensen met een bepaald talent, een bepaalde persoonlijkheid, karakter of drijfveren. Dat is waar wij primair op matchen.(..) Wij willen de diepte in: wat zijn nou jouw talenten?, waar ben je goed in? waar heb je aanleg voor? En aan de hand daarvan hebben wij een soort matchmotor gebouwd met algoritmes er omheen. Wij proberen te voorspellen aan de hand van wie jij bent en waar jouw kracht ligt.”

“Wij willen jou helpen om jouw talenten in kaart te brengen”

Recrout begint dus waar de meeste sollicitaties eindigen: bij de assessment. Mensen die op zoek zijn naar werk moeten een online profiel aanmaken. Dat bestaat deels uit je cv, maar ook uit een talentassessment waarmee 45 competenties en talenten in kaart worden gebracht. Op basis van de uitkomsten kunnen werkgevers bepalen om je uit te nodigen voor een gesprek. “Bij een aanmelding weet je niet waarop je solliciteert, dus je weet niet waarop gezocht gaat worden, dus wij zeggen ook: als je die talentassessment doet, doe het dan voor jezelf. Wij willen jou helpen om jouw talenten in kaart te brengen, wees gewoon eerlijk.”

Akhlal is ervan overtuigd dat computers beter kunnen matchen dan mensen. “Met alle wetenschap en technologieën die we hebben vind ik het redelijk achterhaald dat je mensen nog steeds selecteert of uitsluit op basis van een velletje papier waarbij altijd de menselijke factor in de weg zit: de onderbuikgevoelens. Het jezelf niet kunnen identificeren met de sollicitant of andere rare zaken. Een computer heeft daar geen last van, die kijkt puur naar wat je zoekt als organisatie en welke skills en talenten hebben wij nodig? De computer vertelt dan op basis van wetenschap wat de beste kandidaten zijn.”

Om tot een goede match te komen is het belangrijk om ook bedrijven in kaart te brengen. “Een kandidaat kan op papier uitstekend passen, maar als de bedrijfscultuur niet aanspreekt gaat het alsnog mis. Bedrijven wordt dan ook gevraagd de bedrijfscultuur in kaart te brengen. Daarbij draait het om de vraag: welk gedrag leidt tot succes. Zo definiëren wij de bedrijfscultuur.”

Daarbij is het op dit moment nog niet zo dat als je werkzoeker een profiel aanmaakt je automatisch bedrijven krijgt aanbevolen waar je perfect zou passen, ongeacht of daar een vacature is. “We zijn op dit moment nog een redelijk gesloten platform, maar we zijn nu wel bezig om externe vacatures binnen te halen die niet van ons zijn. Hierdoor kunnen we de leden nog beter bedienen door te zeggen: wij hebben geen vacatures voor jou, maar we hebben hier nog een hele lijst met vacatures die wel goed aansluiten. Ga daar eens kijken.

“Wij zijn op zoek naar de heilige graal in recruitment”

Het team achter Recrout bestaat op dit moment uit vijf mensen. Zo’n 2000 mensen hebben een profiel aangemaakt en er zijn 20 tot 25 bedrijven, waaronder bijvoorbeeld Capgemini en Accenture, die het platform gebruiken. Dat alles in een periode van een jaar waarin ook de nodige kritiek heeft geklonken. “We hebben geleerd van onze fouten. We hebben heel veel gedaan qua ontwikkeling en verbeterting.”

Zo zal het aanmaken van het profiel, inclusief assessmentvragen, sneller verlopen. “Dan ben je niet een uur bezig, maar ben je in een paar stappen klaar. De assessment duurt nog steeds een half uur, maar je komt telkens terug op het spanningsveld kwaliteit en snelheid. Mensen willen het liefst in twee minuten klaar zijn.” Maar dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Onlangs ontving Recrout een nominatie voor de beste recruitmenttool van 2015. Het bedrijf is tot op heden uit eigen middelen gefinancierd. Stevige groei is daarom belangrijk. Zowel van het aantal betalende bedrijven als het aantal profielen. Recrout hoopt ook geld te verdienen met een licentiemodel waarbij de software intern bij grote bedrijven ingezet kan worden.

En hoewel het nu spannend begint te worden voor Recrout, de bodem van de financiën is in zicht, gelooft Akhlal in het succes. “Uiteindelijk zijn we op zoek naar de heilige graal in recruitment. We willen het antwoord vinden op hoe je op basis van data kunt voorspellen welke persoon binnen jouw organisatie succesvol gaat worden. (…) Wij zijn niet uit op een quick-win. Wij hoeven niet over een jaar een exit te scoren. Ik wil er over twintig jaar nog steeds zijn, maar dan wel als marktleider en als de beste in de markt. Dit is echt mijn ding. Dit is waar wij voor gaan.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!