Joost Diepenmaat (Moneybird): ‘We evolueren telkens in iets nieuws’

25 mei 2020, 13:00

Moneybird bestaat dit jaar elf jaar. Het bedrijf uit Twente begon als tool waarmee ZZP’ers en MKB’ers eenvoudig online facturen konden versturen. Inmiddels is het uitgegroeid tot een volwaardig boekhoudpakket. Zonder onnodige pretenties. “We gaan er met positieve energie in”, zegt medeoprichter Joost Diepenmaat.

“We hebben het woord ‘u’ verboden in de organisatie, het is ‘je’, het is persoonlijk, wij helpen je erbij. We zijn begonnen om gewone mensen, mensen zoals wij: ZZP’ers en MKB’ers, te helpen. We hebben ook nooit accountmanagers gehad: het was altijd jij wilt een factuurtje sturen, daar hebben wij een handig programma voor. That’s it, niet meer”, aldus Joost Diepenmaat.

Lekker bezig zijn

Noem het Twentse nuchterheid of noem het idealisme. Feit is: het is bijzonder. Veel bedrijven laten zich vaak al snel meeslepen door blinde ambitie. Moneybird niet. Wat niet betekent dat het bedrijf stilstaat. Diepenmaat: “Het gaat mij niet alleen om groot, groter, grootst zijn. We hebben een team van veertig mensen waarmee we op een hele leuke manier software bouwen met ontzettend fantastische klanten waar aanvullende diensten ook nog een groeifactor zouden kunnen zijn. Maar we willen vooral lekker bezig zijn met de producten die we bouwen en niet per se toegroeien naar een team van honderd man, waarbij het helemaal uit de klauwen loopt. Je wilt het lekker beheersbaar houden op een goede manier. Daar maken we ook wel doordachte keuzes voor. We proberen wel door te groeien want dat houdt het spannend, maar het is geen doel op zich.”

“Het gaat mij niet alleen om groot, groter, grootst zijn”

Diepenmaat is een voorstander van werken van 9 tot 5. Waar hij mee bedoelt: hele lange dagen zwoegen is nergens voor nodig. En het hoeft ook niet noodzakelijk op kantoor plaats te vinden. “Er werken echt wel mensen op kantoor, maar we verplichten ze niet naar kantoor te komen. Het gaat om het beste werkritme. Ik merk voor mezelf dat als ik er door de week voor mijn kinderen ben, lekker sport, wandel in het bos, hobby’s uitvoer, dat ik dan op goede ideeën kom. Dan heb ik in de 32 uur die ik werk voldoende tijd om daar met volle energie aan te werken. Zo ga ik ook met mijn mensen om. Wij willen overwerken uitfaseren.

“Natuurlijk is het wel eens zo dat we er met z’n allen tegenaan moeten: een nieuwe release, de mailbox die vol stroomt. Dat je dan even denkt: effe door. Maar dat is meer een uitzondering dan dat het een gewoonte is. Ik snap niet zo goed waarom mensen denken dat het een gewoonte moet zijn. Dat is mijn tegengeluid. Waarom is het een gewoonte dat je zestig uur per week moet werken, weken achter elkaar?”

“Waarom is het een gewoonte dat je 60 uur per week moet werken, weken achter elkaar?”

Moneybird is een technologiebedrijf. Er werken veel programmeurs. Dat zijn over het algemeen niet de eenvoudigste functies om te vervullen, zeker in een regio waar meer vraag is naar die mensen. “Er zijn veel techbedrijven in Twente, die zoeken allemaal personeel. Wij moeten er ook echt ons best voor doen, maar het lukt ons goed. We zijn ook geen vergiet: we hebben geen verloop van 20 of 30 procent. Vorig jaar hadden we eigenlijk geen mensen nodig, maar er kwamen wat mensen langs die graag bij ons wilden werken. Dan zeg je: kom maar. Dat is wat je wil.”

Medewerkers krijgen de kans om zelf veel input te leveren. “We hebben geen managers die dingen bepalen. Mensen moeten zichzelf managen en opschrijven. Hoe we projecten kiezen is ook een gedecentraliseerd systeem, iedereen kan ideeën aandragen. Dat zorgt ervoor dat ik niet altijd een cruciale rol heb.”

Geen concrete buitenlandse ambities

Concrete ambities om naar het buitenland uit te breiden zijn er niet echt. “We zijn best wel actief in België en we hebben ook wel wat klanten uit de rest van Europa die aan zijn komen waaien, dan praat je toch over enkele honderden.” De complexe regelgeving die in ieder Europees land weer anders is houdt verdere expansie tegen.

“Op dit moment is er om die reden geen grote speler die alle landen dekt, dat is best wel typisch. Om alle regels te implementeren in de software is a hell of a job. Onze software is zo geschreven dat als we wat zouden willen dat het wel kan, maar het heeft op dit moment niet onze focus. Ik zie dat ook niet op korte termijn veranderen. Maar wie weet ooit.” Voorlopig lijkt het ook niet echt nodig. Door een reeks aan kleine optimalisaties die ondernemers helpen bij hun boekhouding, liet het bedrijf alleen al vorig jaar een groei van circa 28 procent zien. “Dat vind ik vrij substantieel voor jaar elf.”

Frisse ideeën

Hoe fijn een werkplek ook kan zijn, toch kan het zijn dat je er na verloop van tijd genoeg van hebt. Dat geldt niet voor Diepenmaat. “Ik heb het ontzettend naar mijn zin. We kunnen met ons huidige team onwijs gave dingen bouwen. Ik heb bepaalde ideeën die we de komende jaren willen uitproberen. Dat wil ik de komende jaren gaan doen. Aanvankelijk wilden we meerdere tools gaan bouwen, maar we zijn bij Moneybird gestopt. Dat is eigenlijk helemaal uit de hand gelopen. We evolueren telkens in iets nieuws. Zolang ik die frisse ideeën heb om iedere dag met plezier naar mijn werk te gaan dan denk ik: waarom zou ik wat anders gaan doen.

“Je moet als ondernemer aan je beste ideeën werken en dat is Moneybird voor mij. Moneybird is gewoon mijn allerbeste idee, als ik iets anders had dan zou ik daar over na gaan denken, maar dat is er niet. Dus ik ben er niet mee bezig.”

Zie hier het hele interview met Joost Diepenmaat:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!