Jongeren verkiezen internet boven TV

15 februari 2006, 07:43

Een onderzoek in opdracht van de European Interactive Advertising Association onder zevenduizend jonge Europeanen in acht landen bevestigt dat jongeren de tv steeds meer links laten liggen. Bijna de helft van de 15- tot 24-jarigen zegt vanwege internet minder tv te kijken. Internetgebruik is goed voor een kwart van de tijd die aan media wordt besteed.

Niettemin is internet nog lang niet het belangrijkste medium. Op de eerste plaats staat nog steeds tv met 31 procent van de aan media bestede tijd. Dan volgen radio met 27 procent, kranten met 10 procent en tijdschriften met 8 procent.

Radio lijdt het minste schade. Ruim een vijfde zegt minder radio te luisteren door internet. Muziek is bij de jongeren de grote trekker van internet. En een kwart van de jongeren koopt online muziek in plaats van naar een platenwinkel te gaan. Meer dan de helft luistert liever online dan op een andere manier. Ook spelletjes zijn populair: 40 procent geeft aan in de afgelopen week een site voor spelletjes te hebben bezocht.

Online communicatie is een fikse concurrent van de telefoon. Ruim de helft geeft de voorkeur aan chatten. Een kwart zegt minder te sms’en door internet. Het onderzoek is uitgevoerd door Millward Brown.

Bron: Adformatie

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Laurens

    Leuk om hier eens cijfers over te zien. Ik denk dat de TV toch echt van de eerste plaats wordt gestoot in de toekomst.


    15 februari 2006 om 11:01
    loket

    hetzelfde onderzoek, maar dan geanalyseerd op 15-24. de PDF zegt: “These youth online findings come from the EIAA annual survey of media consumption patterns across Europe based on consumer attitudinal data. This presentation shows the European findings.”


    15 februari 2006 om 20:36
    Nick

    Lijkt me logisch.

    TV blijft maar een ‘internet’ met een 5 tal sites die je regelmatig bezoekt met slechts non-interactieve content.


    16 februari 2006 om 06:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!