Jongeren verkiezen internet boven TV

Jongeren verkiezen internet boven TV

Een onderzoek in opdracht van de European Interactive Advertising Association onder zevenduizend jonge Europeanen in acht landen bevestigt dat jongeren de tv steeds meer links laten liggen. Bijna de helft van de 15- tot 24-jarigen zegt vanwege internet minder tv te kijken. Internetgebruik is goed voor een kwart van de tijd die aan media wordt besteed.

Niettemin is internet nog lang niet het belangrijkste medium. Op de eerste plaats staat nog steeds tv met 31 procent van de aan media bestede tijd. Dan volgen radio met 27 procent, kranten met 10 procent en tijdschriften met 8 procent.

Radio lijdt het minste schade. Ruim een vijfde zegt minder radio te luisteren door internet. Muziek is bij de jongeren de grote trekker van internet. En een kwart van de jongeren koopt online muziek in plaats van naar een platenwinkel te gaan. Meer dan de helft luistert liever online dan op een andere manier. Ook spelletjes zijn populair: 40 procent geeft aan in de afgelopen week een site voor spelletjes te hebben bezocht.

Online communicatie is een fikse concurrent van de telefoon. Ruim de helft geeft de voorkeur aan chatten. Een kwart zegt minder te sms’en door internet. Het onderzoek is uitgevoerd door Millward Brown.

Bron: Adformatie


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Via Nu.nl nog een aanvullend onderzoek over jongeren en internetgebruik. Jongeren die verslaafd zijn aan internet, voelen zich vaker neerslachtig dan leeftijdgenoten. Ook presteren ze op school minder goed. Dat blijkt uit onderzoek van het IVO, een instituut dat verbanden tussen verslaving en leefwijzen onderzoekt. Voor het onderzoek ondervroeg het IVO 500 jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 15 jaar over hun internetgebruik.

    geplaatst op
  • Kijk vooral naar de onderzoeken die Patti Valkenburg (UvA) op dit gebied heeft gedaan. Patti is hoogleraar Kind en Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is voorzitter van de Kind en Media devisie van de International Communication Association (ICA) en ze is lid van de wetenschapscommissie van het NICAM.

    Peter Luit

    geplaatst op
  • Leuk om hier eens cijfers over te zien. Ik denk dat de TV toch echt van de eerste plaats wordt gestoot in de toekomst.

    geplaatst op
  • Is dat nou hetzelfde onderzoek als dit of een vervolgstudie?

    geplaatst op
  • hetzelfde onderzoek, maar dan geanalyseerd op 15-24. de PDF zegt: "These youth online findings come from the EIAA annual survey of media consumption patterns across Europe based on consumer attitudinal data. This presentation shows the European findings."

    geplaatst op
  • Lijkt me logisch.
    TV blijft maar een 'internet' met een 5 tal sites die je regelmatig bezoekt met slechts non-interactieve content.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.