Jongeren, nieuwe media en nieuwe communicatie

Jongeren, nieuwe media en nieuwe communicatie
, Reddion
@alexstil

Jongeren zijn hot! Het zijn de consumenten van de toekomst en hoe eerder ze klant zijn, hoe beter. Ze hebben steeds meer te besteden en pakken als eerste nieuwe trends en ontwikkelingen op. Bedrijven en organisaties, profit en non-profit, zijn zich hiervan bewust en stellen alles in werking om jongeren te bereiken en voor zich te winnen.

Het lijkt steeds makkelijker om jongeren te bereiken omdat er steeds meer media beschikbaar zijn, zoals internet en mobiele telefonie. Maar in werkelijkheid wordt het juist moeilijker. Jongeren stellen zich selectief open voor interessante informatie die aansluit op hun belevingswereld en behoeften.

Informatiestress
Jongeren worden bedolven onder mediaboodschappen. Televisie, radio, print, internet, mobiele telefonie, communicatie in scholen, in discotheken, in wc’s, via plastic bekertjes en op het strand; alles wordt aangegrepen om jongeren te bereiken.

Laten we ons lekker maken door marktcijfers?
Vooral de nieuwe media worden tegenwoordig aangegrepen om jongeren te bereiken. Internet, websites, email, msn en sms maken onderdeel uit van het dagelijks leven van jongeren. Maar betekent dit dat we jongeren beter kunnen bereiken. Of laten we ons lekker maken door de marktcijfers?

? 97% van de jongeren heeft thuis minstens 1 pc.
? 84% beschikt over internet.
? 80% heeft een emailadres.
? 80% beschikt over een mobiele telefoon.
? Gemiddeld sturen jongeren 30 tot 40 sms’jes per week.

(Bron: SCP)

De cijfers liegen er niet om! Het ligt voor de hand dat bovenstaande middelen aangewend worden om jongeren te bereiken. Met name op het gebied van internet worden hoge investeringen gedaan en zijn de verwachtingen hoog. Maar zijn deze nieuwe media inderdaad wel geschikt voor commerci?le boodschappen?

? Jongeren telefoneren liever dan dat ze chatten op internet.
? Een mobiele telefoon geeft jongeren een gevoel van veiligheid, nabijheid en vrijheid.
? Jongeren vinden post veel persoonlijker dan e-mail. 
? Jongeren lezen liever een magazine dan een website.
? Bij sms en msn gaat het met name om het contact met leeftijdgenoten en minder om de inhoud. 
? Commerci?le boodschappen via sms en msn roepen grote weerstand op.

Kortom, internet en mobiele telefonie zijn persoonlijke communicatiemiddelen die jongeren dichter bij elkaar brengen. Het wordt niet gewaardeerd als daar zonder toestemming inbreuk op wordt gemaakt door commerci?le boodschappen.

Lester (vwo, 18 jaar) en Aisa (havo, 18 jaar) vertellen over hun mediaweek. Hoeveel tijd besteden ze aan internetten, sms’en, bellen en al die andere verleidingen waar jongeren anno 2003 aan blootstaan?

Lester’s week
“Op een doorsnee schooldag ga ik bij thuiskomst een uurtje achter de computer zitten. Dan check ik mijn twee emailadressen en kijk even op www.scholieren.com op het forum. Ik lees de berichten en post zelf, vooral op het muziekforum. Daarna download ik op www.kazaa.nl wat muziek.

Om half tien ‘s avonds, als mijn huiswerk af is, ga ik nog even een uurtje online op MSN Messenger. Daarmee kun je berichten sturen of chatten. In mijn MSN-lijst staan veel klas- en schoolgenoten, met wie ik het huiswerk bespreek. Maar ook chat ik met mensen van buiten school, of met mensen die ik in het echt niet ken. Iemand die niet online is, stuur ik een sms’je via www.hotsms.com om het beltegoed van m’n mobiel te besparen. Ik wil namelijk niet vaker dan een keer per maand beltegoed kopen.

Vrijdag na school maak ik op een andere manier gebruik van MSN: ik kijk dan wie er mee uit willen gaan. Mijn mobiel gebruik ik doordeweeks een stuk minder dan in het weekend. Doordeweeks gebruik ik ‘m vooral om mijn moeder te bellen als ik later thuiskom. Maar tijdens het uitgaan is het een handig middel om vrienden te bereiken: ‘H?, kom je ook daar-en-daarheen?’

Sms’jes sturen is handig als je iemand iets moet meedelen, maar als je diegene op dat moment niet kunt bereiken. Bijvoorbeeld als ik ‘s avonds ga werken en iemand mij een berichtje stuurt: ‘Lester vergeet je morgen aub niet ons werkstuk mee te nemen’. Dat lees ik dan als ik weer naar huis ga en mijn mobiel aanzet en mijn berichten bekijk.”

Aisa’s week
“Op internet surf ik vaak naar www.scholieren.com Ik zit daar op het forum en dat is erg verslavend. Ook bezoek ik vaak de site www.fok.nl Daar lees ik de voorpagina en bezoek ik het forum. Verder kijk ik veel op www.melkweg.nl of er nog leuke bands optreden. De sites www.ov9292.nl en www.ns.nl gebruik ik altijd als ik ergens met het openbaar vervoer heenga. Ik vind die sites superhandig! Als ik iets op moet zoeken, gebruik ik altijd www.google.nl

Mijn mobiel gebruik ik amper, alleen om sms’jes naar mijn vriend te sturen of als ik ergens te laat kom. Ik luister nauwelijks radio, maar als ik luister is het naar Radio 3fm. Ik luister wel veel muziek, maar meer naar mijn eigen MP3-lijstje.

Sinds ik internet heb, kijk ik steeds minder tv. Alleen mijn lievelingsprogramma: ‘Buffy, the Vampire Slayer’ op Net 5 volg ik al jaren. Verder kijk ik heel vaak naar films. Elke week huur ik er wel eentje.”

Liever internet dan tv
Volgens een Amerikaans onderzoek is internet het meest geliefde medium onder tieners en jongvolwassenen. Jongeren brengen in een week gemiddeld 16,7 uur online door (exclusief e-mail) en kijken 13,6 uur tv. Het onderzoek is uitgevoerd door Yahoo! en Carat North om de mediaconsumptie van consumenten tussen de 13 en 24 jaar in beeld te brengen. Naast de tijd die zij online en voor de buis besteden, luisteren ze gemiddeld 12 uur naar de radio, zitten ze 7 uur aan de telefoon en lezen ze 6 uur boeken of tijdschriften. Vooral de mogelijkheid tot interactie is een belangrijke motivatie om internet te verkiezen boven andere media. Ook komt in het onderzoek naar voren dat de groep 13 tot 24-jarigen meer dan elke andere doelgroep meerdere media tegelijk gebruikt. (Bron: Adweek).
 
Menno (havo, 14 jaar) bezocht twee jongerenwebsites:
Hot: www.chilluh.nl

? Deze site heeft duidelijke menu’s. Je kunt alles heel makkelijk vinden.
? Ze hebben aangename kleuren gebruikt. Niet te fel en ook niet zo druk.
? Je vindt er allerlei dingen die jongeren interesseren, zoals muziek en spelletjes. En het is ook nog eens actueel, met allerlei leuke nieuwtjes.
? Het is best wel een verslavende site, waar je volgens mij steeds weer op terug komt. Dat komt vooral door de vele spelletjes en de mp3’s die je kunt downloaden.
? Er is veel leuke humor op de site, zoals de ‘uitspraak van de week’ en ‘onzinnige onderzoeken’.
? En als laatste: je kunt er gratis sms’jes sturen! Da’s natuurlijk altijd erg aantrekkelijk.

Not: www.jongerensite.nl

? Jongerensite.nl lijkt duidelijk door volwassenen gemaakt te zijn. Dat merk je bijvoorbeeld aan de taal en de indeling van de site.
? Ook de onderwerpen zijn volgens mij door volwassenen bedacht. Zo staat er iets over dat kinderen snel verslaafd raken aan roken. Echt van die onderwerpen om jongeren over op de vingers te tikken.
? Alles zit best wel ingewikkeld in elkaar. Je moet steeds zoeken om dingen terug te kunnen vinden.
? Er staat eigenlijk alleen maar nieuws op de site. Dat vind ik wel een beetje teveel.
? Wel leuk zijn de agenda’s en concerten.

Jongeren, nieuwe media en nieuwe communicatie

Kruisbestuiving traditionele en nieuwe media
Televisie, radio en print zijn uitermate geschikt om jongeren mee te bereiken. Jongeren kijken gemiddeld 15,5 uur televisie per week, luisteren gemiddeld 10,5 uur radio en besteden gemiddeld 25 minuten per week aan tijdschriften. (Bron:SCP)

Deze traditionele media bieden echter eenrichtingsverkeer, forced exposure, aan een generatie die steeds meer aan interactiviteit gewend raakt. De kansen van deze media liggen met name op een kruisbestuiving met nieuwe media als sms en internet.

Laat zien wie je bent
Jongeren zijn kritisch en bepalen hun eigen identiteit. Ze sluiten zich af van de forced exposure en laten zich niets meer opleggen. De communicatieboodschap en de belevingswereld worden daarom steeds belangrijker. In plaats van verkoopboodschappen leuker te maken door humor te gebruiken, wordt het tijd jongeren simpelweg duidelijk te maken waar een merk, dienst of product voor staat en wat het voor h?n kan betekenen. Een duidelijke boodschap, die uiteraard wel in een leuk jasje kan worden gestoken, maar in ieder geval gebaseerd is op de belevingswereld van jongeren en de toegevoegde waarde van het merk.

Nieuwe communicatie
Steeds meer bedrijven ontdekken andere vormen van communicatie. Enkele voorbeelden:

? Jongeren krijgen via www.feestje.nl van Heineken advies bij het organiseren van een feest.
? De Robijn Fashion Awards biedt jonge ontwerpers een unieke kans om te kijken of hun stijl in de smaak valt bij het grote publiek. 
? Nike Park maakt een voetbalheld van elke jongere. Tijdens het WK-voetbal 2002 organiseerde Nike spectaculaire drie-tegen-drie voetbalwedstrijden. Jongeren konden het in de Nike-commercial opnemen tegen voetbalprofs als Figo, Van Nistelrooij en Roberto Carlos.

Bron: Youngworks


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.