Jongeren 2003; gratis kranten worden om de korte stukjes gelezen

14 september 2003, 09:47

Het aantal kinderen dat boeken leest, stijgt. Dit jaar pakte 77 procent van de kinderen tussen de 6 en 11 jaar wekelijks een boek uit de kast. Twee jaar geleden was dat nog 69 procent. Ook lezen steeds meer jongeren een krant.

Het percentage boekenliefhebbers neemt wel af met het stijgen van de leeftijd. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Jongeren 2003’ van bureau Qrius, dat ruim 3000 6- tot 24-jarigen heeft ondervraagd.

Het is volgens het onderzoek vooral dankzij de komst van Metro en Spits dat meer jongeren een dagblad lezen. ,,In de Metro en Spits staan lekkere korte stukjes’‘, vertelt een 14-jarige jongen in het rapport. ,,En niet van die hoge woorden.’‘

Door het enorm grote informatieaanbod gebeurt het vaak dat de jeugd meerdere media tegelijk gebruikt. Tijdens het lezen staat ook de pc aan of de televisie of radio, omdat ze ‘niets willen missen’.

Doordat jongeren vaak meerdere dingen tegelijk doen, vinden ze niet dat ze het over de gehele linie genomen t? druk hebben. En als het eens een stressvolle week is, dan is dat vooral hun eigen schuld. ,,Je moet gewoon een beetje prioriteiten stellen, want als je alles doet word je gek’‘, zegt een 18-jarige jongen in het rapport.

De jeugd besteedde dit jaar haar vrije tijd -naast boeken lezen- vooral aan tv kijken, buiten spelen en computeren. Van alle kinderen tussen de 6 en 11 jaar zegt 82 procent minimaal eens per week achter de pc te kruipen. Slechts 38 procent van hen maakt dan ook gebruik van internet. Pas na de basisschool neemt de aantrekkingskracht van het mailen, surfen en downloaden van muziek toe. De computer wordt nu meestal aangezet om spelletjes te spelen.

Een ruime meerderheid van de 12- tot 19-jarigen maakt naar eigen zeggen huiswerk op de computer. Toch zijn games een van de grootste uitgavenposten van de jeugd. Alleen aan mobiel bellen geven 12- tot 14-jarigen meer geld uit: 23,50 euro per maand. De 15- tot 19-jarigen geven het meeste geld uit aan kleding (55 euro) en uitgaan (47,60 euro).

Het aantal bezitters van een mobieltje is enorm toegenomen, behalve bij kinderen tussen de 6 en 11 jaar. Van hen heeft een op de elf een telefoon. Dat is iets minder dan in 2001. Basisschoolkinderen hebben nu ook minder geld te besteden. Hun ‘inkomsten’ zijn in twee jaar tijd met eenderde gedaald. Dat komt doordat de hoogte van extraatjes, zoals verjaardagsgeld, afnam. De inkomsten van de tieners zijn ongeveer gelijk gebleven.

Het inkomen van jongeren tussen de 20 en 24 jaar is gestegen. Dat komt volgens de onderzoekers doordat zij de afgelopen jaren een hoger startsalaris hebben bedongen. Kleding en uitgaan zijn de grootste kostenposten bij deze twintigers. Hoewel nog niet de helft van hen wekelijks een bar of disco bezoekt, is het gemiddelde bedrag wat zij maandelijks kwijt zijn aan uitgaan 120 euro. De mobiel kost hun 34,20 euro.

Bron:

http://www.omdnl.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!