John Bes, CEO Almere City: “Historie is een anker voor ambities”

De gedroomde toekomstige reputatie van Almere City is die van de jongvolwassen challenger die als jongste BVO een mooie plek heeft in de middenmoot van de eredivisie.

19 oktober 2023, 07:00 1313 x gelezen

Dit keer in de podcast: de baas van de enige echte ‘City’ in de voetbalwereld: Almere City. John Bes heeft een verleden in de combinatie evenementen en sport, een logisch gevolg kwam in 2016 op zijn pad: het leiden van een BVO (Betaald Voetbal Organisatie).

Anders doen en denken om beter te worden

Bes staat al sinds 2016 aan het roer bij Almere. Doet hij het anders of is het een ‘gewone’ club? ‘In het begin was anders echt het sleutelwoord. Moest ook wel. Weinig publiek, een lege businessclub en een plek op de ranglijst die te wensen overliet.’ In 2017 werd de operatie omgedoopt of liever aangevuld en werd het Anders Beter; anders doen en denken om beter te worden. Een goed voorbeeld daarvan zijn de businessclubmeetings in de vroege ochtend. Sponsors sporten dan met elkaar en werken allerlei competities af op en rond het terrein van de club, relevante expertises van de club schakelen we hierbij in.’

Door alle stakeholders in beweging te zetten vormen we samen ‘de fitste club van Nederland’, een claim die als een rode draad door de organisatie loopt en houding en richting bepaalt.

Meer dan een club

De gedroomde toekomstige reputatie van Almere City is die van de jongvolwassen challenger die als jongste BVO een mooie plek heeft in de middenmoot van de eredivisie. Maar Almere City is veel meer dan een club. Almere zelf is een nog altijd zeer snelgroeiende gemeente met alle problemen van een grote stad. De club is, zeker waar het om de jeugd gaat, maatschappelijk met veel projecten bezig. Zeker ook uit eigen belang, met een dergelijke rol bind je gewoon veel meer stakeholders aan je en is het makkelijker om sponsors aan te trekken. Het geeft je simpelweg een onderscheidende positionering, niet de zoveelste stoeltjes- en bordjesclub dus.

Binden voor vinden

De betrokkenheid van eigenaar en miljardair Lesley Bamberger past ook geheel in de gezonde ambities. Zijn Kroonenberg Groep faciliteert het programma Anders Beter, de bemoeienis is gezond. Betrokken op afstand zou je het beste kunnen zeggen. Niet iemand die met hele zakken geld allemaal snelle resultaten wil boeken maar een bestendige en duurzame groei naar de toekomst geheel passend bij de gewenste reputatie. Het sponsorbeleid is er dan ook echt op gericht om de achterdeur dicht te houden, het motto luidt: ‘binden voor vinden.’

Inzicht

Almere City heeft weinig historie, dat zou je nog als ballast kunnen zien. John koestert juist dat gebrek aan historie. Historie is aan de ene kant prachtig tegelijkertijd is het een anker voor je ambitie. Zeker bij een BVO kun je er last van krijgen. Vroeger was er eerder schaamte voor Almere, dat is wel echt veranderd. Nu zie je veel Almere City shirtjes op scholen en in de stad. Echte Almeerders bestaan niet alleen, ze zijn daar ook steeds vaker trots op.

Kan Bes ons nog iets meegeven? Zeker wel. Het lastigste was stakeholdermanagement. Hij haalt het gezegde aan ‘Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht’. Alle doelstellingen worden breeduit gedeeld met álle stakeholders, ze zien allemaal onze dashboards. Iedereen krijgt hetzelfde inzicht, daardoor nemen wij samen de beslissingen en vormen altijd een breed front, ook als het een keer minder goed gaat.

Uw gastheer denkt bij zichzelf: ‘daar kan Ajax nog wel wat van leren.’

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!