Jillz door vrouwen uitgeroepen tot hét favoriete zomerdrankje van 2009

11 juni 2009, 09:38
Jillz wordt hét nieuwe zomerdrankje, als het aan de vrouwen in Nederland ligt tenminste, zo blijkt uit het onafhankelijk onderzoek dat MeMo² in opdracht van AT5 uitvoerde onder 1425 respondenten. Hoewel het echte zomerweer in Nederland nog niet is doorgebroken, is de mening van Nederland duidelijk; terwijl mannen nog vasthouden aan de inmiddels alom bekende Prosecco verwachten de meeste vrouwen dat Jillz dit jaar het meest gedronken zal worden op de Nederlandse terrassen.

Bier, witte wijn en rosé scoren wat betreft populariteit constant over de jaren en vormen nog steeds de top drie. Grootste dalers zijn de -met name onder tieners beruchte- Bacardi Breezer en Smirnoff Ice. Deze mixdrankjes lijken hun beste tijd gehad te hebben. Ook de nieuwe drankjes Ice Ice Baileys en Canadian Red zullen naar verwachting minder succesvol zijn deze zomer.

Ciderhype

Jillz, het alternatief voor bier en wijn, dat tot eind 2007 op te markt te verkrijgen was onder de naam ‘Charli’, bezet de eerste plaats. Het cidermerk van Heineken wil met haar nieuwe naamskeuze en grootschalige campagne verfrissendheid uitstralen naar de vrouw. Niet verwonderlijk dat Jillz het zo goed zal doen komende zomer, aangezien verfrissendheid één van de belangrijkste eigenschappen is van het ideale zomerdrankje volgens gemiddeld Nederland.

Ralph Rijks (Senior Brand Manager Cider, Heineken) is niet verbaasd dat Jillz beter aanslaat bij de vrouwen. “Het ligt in lijn met onze verwachting dat vrouwen het merk Jillz eerder oppikken dan mannen, dit is ook het uitgangspunt van de campagne geweest.” Op de vraag waarom Jillz nu al succesvoller lijkt te zijn dan Charli (de vorige naam van hetzelfde drankje) antwoordt Ralph Rijks het volgende: “Uit ons eigen marktonderzoek blijkt dat Jillz lekkerder ´bekt´dan Charli. De consument lijkt deze naam beter te onthouden. We zien zelfs dat jongeren op het internet met elkaar afspreken om ´s avonds te `Jillzen´, dat geeft aan dat onze inspanningen effectief blijken te zijn. Prosecco timmert al jaren aan de weg om een plaats te verwerven op de Nederlandse terrassen, Jillz verdient nog wat tijd om bij iedereen deze toppositie te claimen.”

Amsterdam aan de Prosecco

Terwijl de Nederlandse vrouw deze zomer en masse aan de cider gaat, blijft men in de hoofdstad onveranderd kiezen voor de Prosecco. Deze licht tintelende en betaalbare wijn, zal aankomende zomer op de terrassen in de hoofdstad weer erg in trek zijn. Opvallend is dat Amsterdammers hiernaast een geheel ander dranksegment prefereren. De cocktails zoals de Mojito en de Capirinha staan daar hoog op de favorietenlijst.

Bekijk hier de reportage gemaakt door Amsterdam Inc, een programma van AT5.

Bekijk hier alle resultaten:

.

Marcel Vogels
Dutch independent marketing- and businessconsulting agency bij MeMo2

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!