STIR presenteert het nieuwe bereiksonderzoek: panel naar 25.000 leden

20 juni 2012, 05:24

Leeftijdsondergrens verlaagd naar 6 jaar, daarnaast kunnen ook websites zonder meetcode worden gemeten

Vanaf heden zal het bereiksonderzoek van JIC STIR uitgevoerd worden door comScore en Intomart GfK. De samenwerking werd afgelopen november al aangekondigd. Het internetbereik zal voortaan gemeten worden met het comScore panel, waarmee de panelgrootte wordt uitgebreid van 10.000 naar 25.000 respondenten. Ook zorgt de samenwerking er voor dat vanaf 1 juli naast websites, ook streams en andere content kan worden gemeten (denk aan video).

Leeftijdsbereik vergroot

Wat ook erg interessant is, is dat de ondergrens van respondent van 13 jaar en ouder is verlaagd naar 6 jaar of ouder. Dit zorgt er bijvoorbeeld mogelijk voor dat het bereik van Hyves, wat veel jonge gebruikers kent, een flinke boost krijgt.

Grotere scope

Ook niet onbelangrijk is dat nu zowel websites mét als zonder meetcode worden gemeten. Dit was voorheen alleen met meetcode. Van websites en content voorzien van een meetcode worden alle visits en pageviews op de website gemeten zodat ijking en controle mogelijk is (hybride meetmethode). Op maandelijkse basis zal er een toplijst worden gepubliceerd van alle bezochte websites in Nederland (was jaarlijks).

En meer

Daarnaast worden op hetzelfde platform campagnemetingen mogelijk. De rapportages en data-updates verschijnen vaker en sneller zodat het onderzoek nu goed aansluit bij de eisen en wensen van de markt. Belangrijkste wijzigingen en vernieuwingen ten opzichte van het huidige onderzoek zijn:

  • Platform voor online reclamebereik, inclusief de optie om de zichtbaarheid van online uitingen mee te nemen in de analyse (nieuw).
  • Wekelijkse data-updates t.b.v. mediaplanning (was maandelijks).
  • Meten met behulp van passieve panelleden waarvan geen actieve login wordt verlangd, alsook met panelleden die actief inloggen vanaf verschillende locaties en browsers (was alleen actief).
  • Snellere rapportages, vanaf oktober drie dagen na afronding meetweek (was drie weken).
  • Inclusief alle bezoeken van één persoon, zowel aan de bij STIR aangesloten websites als aan niet-STIR sites (nieuw)

Frans Kok, directeur van JIC STIR, zegt over de samenwerking: “Er is in de afgelopen periode keihard gewerkt om tot de start van het nieuwe onderzoek te komen. Zowel bij VINEX als bij comScore en Intomart GfK moest veel opnieuw worden ingeregeld om de eerste metingen en rapportages te realiseren. De Technische Commissie van STIR verdient alle lof voor de begeleiding van dit omvangrijke project. Het resultaat is een sterk vernieuwd en verbeterd onderzoek waarmee we internationaal vooroplopen.”

Afbeelding: Neil Kremer (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!