Jeroen Wijering (JW Player): “We willen geen YouTube-concurrent zijn”

24 juni 2019, 13:00

Over online video, kijkgedrag en de beste gebruikservaring

Veel mensen weten niet beter: video kijken op je mobiel of je computer is vrijwel hetzelfde als een tv-kijkervaring. De video laadt snel en blijft niet hangen. Dat was ooit wel anders. In 2006 stond on-demand video nog in de kinderschoenen. Jeroen Wijering studeerde nog en besloot zijn eigen videoplayer te bouwen: de JW Player op basis van Flash. Inmiddels wordt deze player gebruikt door veel grote mediabedrijven. “Hier in Nederland zijn de NOS, Talpa, RTL, NRC, de Persgroep en PSV allemaal klant.”

Wijering besloot na zijn studie om zijn – op dat moment al goed verdienende – idee te professionaliseren. Met behulp van twee Amerikaanse businesspartners zette hij het bedrijf neer. JW Player heeft kantoren in New York, Singapore, Londen en een ontwikkelingstak in Eindhoven en telt meer dan tweehonderd werknemers. “Het is langzaam gegroeid. Van de videospeler, naar het uitzenden zelf, het encoderen van video en uitserveren wereldwijd. Tegenwoordig werken we aan veel data gerelateerde zaken: aanbevelingen op basis van inhoud en videotranscripties.”

Mobiel kijken

De grote klanten zien dat veel van hun gebruikers voornamelijk mobiel kijken. “Dan praat je over driekwart via mobiel. Je ziet ook dat de broadcasters richting internet moeten, omdat de inkomsten en het bereik op broadcast achteruit gaan. Volgens mij is de gemiddelde leeftijd van de top tien programma’s op de publieke omroep op dit moment 54 jaar. Dan zie je aankomen: het gaat allemaal richting internet, richting digitaal.”

Klinkt logisch en bijna simpel, maar in de praktijk heeft het veel voeten in de aarde. Je kunt een televisieprogramma over het algemeen niet copy-pasten op internet, omdat de interactie daar anders verloopt. Mensen kijken veel korter. “Wij focussen echt op de ontwikkeling van de player en het stukje net ervoor en net erna: om te zorgen dat je met Netflix en YouTube kunt concurreren qua gebruikservaring. Daarbij gaat het om bufferen, smooth playen, snelheid. Het volgende filmpje moet ook relevant zijn.”

“De focus ligt op de gebruikservaring, om te zorgen dat je op dat vlak met Netflix en YouTube kunt concurreren”

Voor mediabedrijven is JW Player een uitkomst. Wanneer organisaties hun content op YouTube zouden zetten, geven ze veel weg: advertentie-inkomsten, de data en gebruikers. “In principe ben je dan helemaal niks meer dan een logootje.” De JW PLayer is principieel nog steeds open source. “Toen ik begon, zat mijn player onder een opensource-licentie en dat geldt nog steeds. Wij werken binnen het bedrijf heel veel met andere bedrijven samen op het gebied van standaarden: encoding standaarden, distributiestandaarden, advertentiestandaarden. Om dat allemaal een beetje open en mooi werkbaar te maken. Het speelt ook een rol in het aannamebeleid. Je ziet veel programmeurs die bezig zijn met Github-projecten, open source, en die komen ons dan tegen en vinden dat interessant.” Dat maakt je met de JW Player een aantrekkelijke werkgever.

Toekomst in video

Qua trends en ontwikkelingen weet JW Player wat er speelt. Video is lineair, dat model blijft goed werken. De kijkduur stijgt. De videokwaliteit hoeft niet supergoed te zijn, maar goed geluid is wel enorm belangrijk. Het kijken van video zonder geluid gebeurt ook steeds meer, waardoor het aanbieden van automatische ondertiteling van groot belang wordt. Het illegaal rippen van video neemt af.

JW Player heeft zelf twee belangrijke focusgebieden: compressie en snel laden door te anticiperen op wat een kijker na een filmpje wil zien. “Waar we ook veel mee bezig zijn is data uit de video trekken en die data weer gebruiken om de kijkervaring te verbeteren. Denk aan aanbevelingen. Eén van de dingen waar we ook mee bezig zijn is het analyseren van zo’n video, kijken waar de shot breaks zijn, waar onderwerpen veranderen, zodat je in het midden in plaats van aan het begin een reclame kunt plaatsen.”

“We willen geen YouTube-concurrent zijn”

Wat betreft de business gaat het ook de goede kant op. Na inmiddels zo’n 70 miljoen aan investeringsgeld te hebben opgehaald, verdeeld over zes verschillende ronden, komt het maken van winst nu echt in zicht. Aanbiedingen om het bedrijf van de hand te doen heeft Wijering tot op heden afgewezen. “Tot dusverre bevalt het goed om zelfstandig te zijn en eigen baas te zijn. Maar verkoop zou kunnen op een gegeven moment. We zijn altijd aan het praten. We hebben wel al meerdere serieuze aanbiedingen gehad, maar wij willen altijd te veel en zij altijd te weinig. En de plannen voor daarna zijn ook belangrijk: wat gebeurt er met het personeel of de klanten? Dat is belangrijk. Als iemand zegt: we willen het schip omgooien en maken van JW Player een YouTube-concurrent, dan is dat iets dat wij niet willen. Het is precies waarom al onze klanten bij ons zitten: om dat juist niet te doen. Het is niet de bedoeling dat het opgeknipt of omgegooid wordt.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!