Japan land van innovatie

7 januari 2004, 22:13

Rare jongens, die Japanners. Ze bedenken de gekste dingen: nylonkousen uit een spuitbus, smeerkaas met aardbei- of sinaaasappelsmaak, frisdrankblikjes in de vorm van een flesje. Maar raar of niet: nergens ter wereld worden zulke innovatieve producten gemaakt als in het land van de rijzende zon.

Wie nog steeds denkt dat Japanners alleen maar goed zijn in kopi?ren moet zich schamen. Japan is een land van uitvinders; het loopt wereldwijd voorop als het gaat om productinnovaties en creatieve verpakkingen. Een paar voorbeelden: Red Bull en Yakult zijn van Japanse oorsprong, net als de tongborstel (waarmee je past ?cht een frisse adem krijgt), make-up voor baby?s, scheermesjes met stripfiguren op de verpakking, blikjes frisdrank die eruit zien als flesjes, en nog zo wat nuttige (en nutteloze) artikelen. Allemaal afgestemd op de wensen van de, zeer kritische, Japanse consument. Die eist bijvoorbeeld kaarsrechte komkommers, en krijgt die dus ook. En ?functionele? voeding: producten waarmee je het IQ van je kind verhoogt, schoonheidverhogende vitaminedrankjes en pleisters met een ?extraatje?. Een beetje op zichzelf gericht zijn ze wel, de Japanners, want er wordt uitsluitend geproduceerd voor de eigen markt en niet voor de rest van de wereld. Dat wij af en toe toch iets meekrijgen van al die innovaties hebben we dan weer te danken aan de handelsgeest van de Amerikanen, die ervoor zorgen dat de panties uit de spuitbus en de aardbeiensmeerkaas ook onze kant op komen.

Bron: Trends

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!