Jan Verheul (MyJour): “We hebben veel baat gehad bij de lancering van B.”

25 augustus 2014, 09:30

MyJour timmert al drie jaar aan de weg, maar de laatste tijd is dé vraag: waarin verschillen jullie van Blendle? Reden waarom initatiefnemer Jan Verheul het B-woord niet meer wil noemen. Maar al snel blijkt dat hij er niet aan ontkomt. Zowel MyJour als Blendle noemen zich de iTunes van de journalistiek. “Bij Blendle kun je zien wat je vrienden leuk vonden om te lezen. Bij ons maak je zelf je keuzes. Je maakt zelf alerts aan en je bepaalt zelf wie je wil volgen.” Dat kan zowel op titelniveau, de naam van een schrijver of een specifiek onderwerp. Waarbij moet worden aangetekend dat MyJour een groot deel van de krantenmarkt links laat liggen. “Wij focussen ons op personal interest en vakliteratuur.”

Tijdens het zomerreces van Fast Moving Targets publiceren we op Marketingfacts een aantal niet eerder hier geposte interviews. Vandaag een interview met Jan Verheul van MyJour, oorspronkelijk gepost op 20 mei 2014.

Een ander groot verschil is de manier waarop de inhoud gebracht wordt: MyJour bevat soms ook video en teksten worden met context, denk aan foto’s, op een fraai vormgegeven manier aangeboden. Het aanbod is een mix van betaalde en onbetaalde inhoud. Ook kunnen freelancers er zelf voor kiezen om hun stukken via MyJour aan te bieden. Betalen doe je met een kredietsysteem: je koopt een bundel en rekent vervolgens in credits af. Daarbij lopen artikelen met een prijs van 2 credits, 12 cent, het beste. Een prijs die voor veel vakliteratuur niet haalbaar is, maar die kent dan ook veel hogere abonnementskosten dan een doorsnee publiekstijdschrift.

“Dagelijks 25.000 gelezen artikelen via MyJour”

MyJour heeft op dit moment 10.000 gebruikers en wil dat aantal aan het eind van dit jaar vertienvoudigd hebben. Mede dankzij de introductie van Blendle gaat de groei de laatste tijd hard. “We hebben veel baat gehad bij lancering van B. Dat heeft elkaar heel erg versterkt. Althans, dat vermoed ik.”

Dagelijks worden zo’n 25.000 artikelen via MyJour gelezen en er zijn altijd wel 7.000 mensen online op het platform. Dat alles betekent niet dat er al veel geld wordt verdiend. “Dat begint heel langzaam te komen”, maar het blijft een zaak van de lange adem. Tijd die MyJour door hun huidige twee investeerders wel gegund lijkt. “Een jaar geleden is de eerste investeerder ingestapt, een paar maanden terug de tweede. Zij weten dat je met een platform als dit heel veel tijd nodig hebt, die tijd is er.”

Waarbij het wel de vraag is of het iTunes-model houdbaar is. In de muziek zie je dat het snel aan populariteit heeft ingeboet na de introductie van Spotify. Mensen betalen liever een vast bedrag voor onbeperkt gebruik, dan afrekenen per artikel. Maar Verheul is duidelijk: “Dat hadden we graag gehad, maar daar zijn de uitgevers echt nog niet klaar voor. En dan hadden we nooit zoveel titels gehad als we nu hebben.” Een kwestie van opportunisme dus. Al lijkt Verheul ook veel begrip te hebben voor de uitgevers. “Stel dat je voor een tientje of 15 euro per maand alle content van Nederland kunt consumeren, dan hebben we uiteindelijk een nog groter probleem. Want daar kunnen we moet z’n allen niet van leven: de journalisten, kranten en tijdschriften niet.”

“MyJour niet als ‘brand’ in de markt zetten”

Verheul beschouwt de ervaringen met MyJour als één groot leerproces. Het huidige platform is dan ook allerminst een eindproduct. De leesbaarheid van de artikelen kan nog worden verbeterd. “We willen met de grafische vormgeving straks veel verder: markeren, Wikipedia-linkjes, foto’s tussen tekst en meer.” Maar ook de manier waarop artikelen onder de aandacht kunnen worden gebracht kan beter. “Bij Netflix heb je pagina: als je dit leuk vindt, dan vind je dat ook leuk en je ziet de populairste pagina’s van vandaag. Dat gaan we heel erg uitbreiden. We nemen je aan de hand. De recommendation engine is een belangrijke volgende stap.”

Maar ook mensen die het platform tot nu toe niet hebben bezocht, moeten worden verleidt. Daarin kiest MyJour een eigen koers. “Wij zullen MyJour niet zozeer als ‘brand’ in de markt gaan zetten. We geloven in de inhoudelijke content, dus we gaan heel erg vanuit de content zorgen dat mensen naar ons platform komen. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld een mooie widget gemaakt die uitgevers of auteurs op hun eigen website kunnen plaatsen. Daarmee kun je verwijzen naar andere relevante inhoud, eigen verhalen of meer dan dat. Dan bied je echt iets anders.” Met in het achterhoofd uitrollen in het buitenland. “Als het moet, kunnen we snel naar het buitenland, maar we leren eerst hier.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

1 Reactie

    patricksteenks

    Ik denk dat een belangrijk verschil tussen de muziekmarkt en betaalde journalistiek het verschil in ‘locality’ is. Muziek is veel universeler en daarom kan jouw nummer het ook goed in het buitenland doen.

    Bij journalistiek heb je al snel te maken met een veel lokaler karakter. Al is het alleen maar door de taal. Daarom denk ik inderdaad dat het lastig zal worden om een rendabel Spotify-model in deze markt op te zetten.


    21 oktober 2014 om 08:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!