IT-ers maken te weinig gebruik van emotie in advertenties

26 april 2004, 04:30

IT-ers doen nog te weinig met emotie in commerciele boodschappen, Toch heeft het gebruik hiervan in marketingboodschappen een hogere waardering en is er hierdoor een intentie tot aanschaf van ICT-producten. Dit blijkt uit onderzoek naar B-to-B advertenties in de ICT branche, uitgevoerd door adviesgroep Communication Matters samen met de UvA.

Advertenties van grote softwarebedrijven worden redelijk gewaardeerd. Zodra een advertentie een hoge score behaalt op een vooraf geteste emotieschaal, blijkt de waardering echter beduidend hoger te liggen. Met name de zachte kenmerken van een organisatie en product dienen te worden gecommuniceerd, terwijl de branche meestal geen aandacht aan deze kenmerken geeft. IT-ers proberen vooral de besluitvorming te beinvloeden met productgerelateerde argumenten.Enkele tips die naar voren komen bij het plaatsen van een advertentie: geef geen al te ingewikkelde argumenten en taalconstructies, gebruik eventueel subtiele humor, communiceer realistisch, geef plaatjes en geen praatjes, gebruik beelden van mensen.

Bron:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!