Is RSS een hype?

Is RSS een hype?

Is RSS een hype?JupiterResearch heeft een kritisch rapport gepubliceerd over RSS. Volgens de onderzoekers David Daniels, Zori Bayriamova en Eric T. Peterson vormt RSS voorlopig geen bedreiging voor e-mailmarketing.

Niet alleen marketeers zijn skeptisch (slechts 5% zet RSS in als alternatief voor e-mail; 45% heeft hiervoor geen plannen) ook het grote publiek laat het voorlopig afweten (6% van de consumenten in de VS maakt gebruik van RSS en men verwacht een langzame toename in de komende 24 maanden). Verder concluderen de onderzoekers dat RSS niet eenvoudig is in te zetten voor direct marketing omdat het onvoldoende persoonsgebonden zou zijn. Uiteraard zijn RSS-evangelisten als Rok Hrastnik het niet eens met de conclusies uit het rapport. Zijn belangrijkste argument is dat marketeers RSS onvoldoende begrijpen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de conclusies van JupiterResearch ook niet helemaal begrijp. Want laten we eerlijk zijn, welk nieuw medium heeft in zo’n korte tijd een gebruikersaandeel van 6% weten te realiseren? Bovendien, als binnenkort RSS is geintegreerd in browsers en emailprogramma’s, dan zal het gebruik veel sterker toenemen dan JupiterResearch ons wil laten geloven.

Update

Voorbeeld van versturen van nieuwsitem via e-mai (in Feeddemon):

Email this News item


Delen



Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Ook aardig om te lezen wat Seth Godin te zeggen heeft op het onderzoek van JupiterResearch:

    New Jupiter study shows that big time marketers aren't excited about it. Which gives the rest of us more time to get it right. Hurry, before the spammers show up!

    Dit is uiteraard op verschillende manieren te interpreteren; ik interpreteer het maar als dat traditionele markteers er nog niet klaar voor zijn. Ze begrijpen blijkbaar net hoe email-marketing werkt en nu moeten ze al weer naar RSS-marketing. Umph...

    geplaatst op
  • Natuurlijk biedt RSS veel interessante mogelijkheden maar ook in mijn ogen is het een overtrokken hype en vormt het, zeker de eerstkomende tijd, geen bedreiging voor e-mailmarketing.
    Sommige guru's willen ons doen geloven dat RSS een pull- i.p.v. push mechanisme is maar ik zie werkelijk geen verschil met persmission based e-mail: je geeft aan welke informatie je wenst te ontvangen maar de afzender bepaalt nog steeds wat en wanneer. Zodoende heb ik mijn RSS reader al weer verwijderd want ik wens niet gestoord te worden door het zoveelste berichtje dat up-popt.
    Daarnaast mist RSS (nog) de makkelijke interactie tussen gebruikers van doorsturen en ontvangen en dat is juist de grote voorsprong die e-mail heeft: 99% is er mee bekend en gebruikt het voor onderling contact.

    geplaatst op
  • Kasper, ik krijg vanuit de e-mailmarketeers vaker deze argumenten te horen. Toch denk ik dat je eens goed moet kijken naar de functionaliteiten die RSS-readers als FeedDemon te bieden hebben. Naast uitgebreide filteropties (newswatches genoemd) zijn er tal van mogelijkheden om een interessant item te bewaren, te plaatsen op je weblog (of ander cms) maar ook door te sturen per email (zie voorbeeld dat ik hierboven heb toegevoegd).

    Denk ook eens aan de readers die je kunt laten integreren met Outlook (bijv. NewsGator Outlook). Je krijgt in dat geval een nieuwe folder waarbinnen de feeds verschijnen (op dezelfde manier als nu je email binnenkomt). Grote verschil is dat ik met een simpele delete-knop een abonnement op een feed kan stoppen. Bovendien, ik ben niet bekend bij de aanbieder waardoor ik me geen zorgen hoef te maken over het misbruik van mijn emailadres.

    RSS is een hype onder de RSS-aanhangers (mee eens), maar zal zeker een rol gaan spelen (op korte termijn) in de kanalenmix van de consument.

    geplaatst op
  • Ik kan me de bezorgdheid wel voorstellen van RSS in je emailbox. Dan wordt het wellicht weer zoiets als al die nieuwsbrieven en spam. Moet dat nog eens uit proberen. Ik gebruik nu bloglines en dat werkt prachtig. Zeker ook in combinatie van de geintegreerde RSS functionaliteit in Firefox! Ik kan nu vanuit mijn browser me aanmelden op een RSS feed door een knopje in de balk van de browser. Gaat dan automatisch met wat checkvragen naar bloglines. Mooie samenwerking tussen RSS-feed, Firefox en Bloglines. Maar met die email...? Ik ben nu blij dat ik een hoop nieuwsbrieven heb kunnen stop zetten. Las laatst ook zoiets bij Frankwatching die zijn 'normale' mail niet meer kon vinden.

    geplaatst op
  • Ik begrijp deze bezorgdheid niet; als je Newsgator (of willekeurig ander RSS-applicatie voor Outlook) gebruikt dan komen de RSS-feeds niet tussen de normale emails te staan. Vergelijk het met de nieuwsberichten die je (vroeger) binnen haalde vanuit de nieuwsgroepen waarop je geabonneerd was. Er is dus een nieuwe folderstructuur speciaal voor RSS-feeds.

    geplaatst op
  • Ja maar ik heb dat toen ook eens gedaan Met NewsGator en bleek na verloop van tijd die mappen niet meer in te kijken. Voor mij is een emailbericht iets anders dan een nieuwsbericht. Maar dat kan een kwestie van smaak of werkwijze zijn. Ik vind het wel prettig een reader die losstaat van je email. Maar misschien moet ik het in de toekomst weer eens proberen. Blijft staan dat ik de integratie van RSS in de Firefox-browser heel handig vindt!

    geplaatst op
  • Hans, persoonlijk kies ik ook voor een andere oplossing. Ik heb er vanuit interesse echter wel een tijdje mee geexperimenteerd. Op dit moment blijft mijn keuze FeedDemon. Zodra de geintegreerder RSS-readers in Firefox en straks in IE het niveau van FeedDemon hebben, zal ik wellicht overwegen om over te stappen.

    geplaatst op
  • Wat ik 1 van de grote obstakels vind is de frequentie, zeker wanneer je de RSS feeds intergreert in Outlook. Een nieuwsbrief ontvang je op vaste dagen of een vaste interval van wekelijks, 2-wekelijks of maandelijks maar van sommige RSS headlines komen er wel 10 per dag binnen. Ik denk dat dat veel mensen afschrikt of al snel leidt tot verzadiging, zeker wanneer je ook nog meerdere kanalen binnenhaalt.
    Mensen worden graag geïnformeerd maar niet iedereen is een nieuwsjunkie.

    geplaatst op
  • RSS wordt op dit moment inderdaad gehyped door de gebruikers van RSS, maar bij elke nieuwe functionaliteit/dienst zijn er early-adopters, waarna de (positieve) ervaringen worden doorgegeven aan het grote publiek. Binnen afzienbare tijd (enkele maanden) gaat het grote publiek inzien wat de voordelen zijn en gaan ze het ook gebruiken. Hoe ze dat dan gebruiken, dat bepalen ze zelf wel. Elke gebruiker leest zijn feeds op een andere manier. Net als Hans ben ik een fan van Bloglines, maar anderen zweren bij readers zoals Feeddemon, online diensten zoals Nieuwstijger.nl of
    Marketeers moeten zeker rekening houden met RSS (o.a. als concurrent voor e-mailmarketing). Bijna alle RSS-gebruikers (die ik ken) zeggen hun e-mailnieuwsbrieven op zodra er een feed is. Ik ben zelfs gestopt met het bezoeken van bepaalde RSS-loze websites, want dat kost me teveel tijd.

    geplaatst op
  • @Kasper Katje: Uiteindelijk ben je zelf de baas over de e-mailnieuwsbrief of RSS-feed die je ontvangt. Als je de frequentie van een dagelijkse e-mailnieuwsbrief te hoog vindt, dan neem je geen abonnement. Hetzelfde geldt voor een RSS-feed.
    Met RSS krijg je inderdaad meer informatie binnen, maar het verwerken gaat een stuk makkelijker waardoor je meer bronnen aankan. En hier geldt ook, iedereen heeft zijn eigen behoefte en grens. De één ontvangt 50 nieuwsbrieven/RSS-feeds, de andere 150.
    De afgelopen maanden heb ik gemerkt dat mijn grens tussen de 150 en 200 RSS-feeds ligt, maar ik ken personen die er 600 bijhouden.

    geplaatst op
  • In aanvulling op de reactie van Arnoud, ook de frequentie waarmee de RSS-feeds worden binnengehaald kun je in de meeste RSS-readers zelf instellen. Default staat deze in FeedDemon ingesteld op 3 uur maar het staat je vrij dit op 12, 24 uur, 1 week or whatever in te stellen. In tegenstelling tot de meeste nieuwsbrieven waar je slechts de keuze hebt uit iedere dag of per week (als je uberhaupt al een keuze hebt).

    geplaatst op
  • Ik ben er niet van overtuigd en zie het ook niet gebeuren dat RSS binnen enkele maanden doorbreekt bij het grote publiek. Mede omdat het een aanvulling op e-mail en nieuwsvergaring is maar voor de gewone gebruiker (nog) geen systeem waarmee je zelf ook contact legt met andere gebruikers. Het mist dus een aantal belangrijke elementen die het tot een doorslaand succes maken.
    Als de huidige hoeveelheid email al als overkill beschouwd wordt door het overgrote deel van de internetgebruikers dan zullen deze personen de talloze RSS nieuwskopjes ook niet lang trekken.
    En je verwijdert sneller je hele RSS reader, zoals ik heb gedaan, dan dat je je hele Outlook verwijdert. Volgens mij is er dus nog een lange en moeizame weg te gaan voor RSS maar ik hou het zeker in de gaten.

    geplaatst op
  • Marco: als je een week wacht met het binnenhalen van een bepaalde feed die 10 nieuwsberichten per dag verstuurt dan krijg je van die ene al ineens 70 binnenknallen. Grote kans dus dat men alleen de laatst binnengekomen feeds snel even 'kopt' en daarnaast is dan de nieuwswaarde van de meeste feeds al enorm gedaald. (niet nagelaten dat je uiteraard je Outlook ook een week lang gesloten kunt houden maar dat doe je minder snel).

    geplaatst op
  • Ja ik ben het er mee eens dat we onszelf niet als uitgangspunt moeten nemen. De meeste van ons zijn informatie-junkies. Afgelopen weekend nog gesproken met iemand die mijn feed lees (en enkele andere) maar absoluut niet weet waar ze de tijd vandaan moet halen om andere feeds te lezen. Overigens geldt dit hetzelfde voor email en emailnieuwsbrieven. Het is dus belangrijker dat er een oplossing komt voor een gestructureerd aan kunnen bieden van informatie of mensen leren hoe ze met zoveel info om kunnen gaan. Veel mensen willen alles van A tot Z lezen, begrijpen en verwerken. Dus de techniek van RSS is goed maar de output nog te fragmentarisch. Emailnieuwsbrieven vind ik meestal te lang en te veel informatie bevatten. Ee soort weblog in een keer over de buhne gooien dus.

    geplaatst op
  • @Kasper: mee eens maar ook daar zijn elegante oplossingen voor namelijk de filteropties of zoals dat in FeedDemon heet Newswatches. Ik ben dus een van die RSS-freaks met ruim 1,000 feeds maar het is onmogelijk om die allemaal bij te houden. Ik heb dan ook een aantal newswatches draaien die alleen die berichten laten zien die voldoen aan de door mij opgestelde criteria. Op die manier mis ik niet de voor mij relevante berichten.

    Ben het overigens wel met je eens dat we nog een lange weg hebben te gaan. Verder zie ik RSS-marketing ook zeker niet als vervanging van e-mailmarketing maar eerder als extra keuzekanaal voor de gebruiker. Omdat het laagdrempeliger is dan het aanmelden voor een nieuwsbrief of alertservice verwacht ik wel dat RSS een belangrijkere rol gaat spelen in de eerste fase van het contact tussen aanbieder en ontvanger. Is eenmaal de interesse en het vertrouwen bij de ontvanger aanwezig, dan zal hij absoluut bereid zijn om zijn emailadres (en andere gegevens) af te geven.

    geplaatst op
  • Marco: Ik kan me helemaal vinden in je tweede gedeelte over vervanging of niet en RSS als een soort onvoorwaardelijke eerste contactmoment. Er wordt te vaak geroepen dat RSS een bedreiging vormt voor e-mailmarketing maar ik zie het ook als een prima ondersteuning en extra kanaal om je boodschap bij geïnteresseerden te krijgen.

    Hans: het zal volgens mij ook de komende tijd gaan om hoe de positieve kanten van beide media (en overige natuurlijk) nader tot elkaar gebracht kunnen worden of hoe de mogelijkheden van RSS nog beter uitgekristalliseerd kunnen worden. Want ik noem het wel een hype maar dat is meer op basis van de overtrokken lovende woorden maar niet omdat RSS een eendagsvlieg zou zijn. Om het in rijmende woorden af te sluiten:

    'it's here to stay maar wat doen we er mee?'

    ;-)

    geplaatst op
  • Wat betreft de adaptatie van RSS als kanaal om banen onder de aandacht brengen bij reflectanten hebben wij (JobbingMall) sinds 3 weken een subvraag opgenomen in onze doorlopende webwerving enquete

    * Question 15: Om mijzellf te informeren maak ik ook gebruik van RSS JobFeeds .

    Uitslag onder 300 respondenten is als volgt
    1. ja (5.2%)
    2. nee (22.4%)
    3. rss ken ik niet (72.4% )

    Interessant is om bovenstaande verhouding af te lezen tegen bv de importantie van zoekmachines waarbij het bezoek op basis van eigen / persoonlijke voorkeuren informatie zoekt.

    Question 13: Gebruik je zoekmachines (Google, Ilse, Altavista e.d.) voor het vinden van een baan?

    Uitslag onder 2351 respondenten
    1. ja (39.4%)
    2. nee (28.4%)
    3. soms (32.3% )

    Voorlopig mogen we, binnen het model van vacaturesites, aannemen dat RSS een gestaag groeipad zal kennen. Er is weliswaar een gebruikersaandeel vast te stellen, echter de bekende zoekmachines en de eigen brand van een vacaturebank zijn vooralsnog de kanalen waarop men zich direct orienteert.

    geplaatst op
  • @Ernst, dank voor de update; zijn absoluut interessante cijfers. Om eerlijk te zijn ligt het percentage RSS-gebruikers hoger dan ik had verwacht. Er van uit gaande dat de bezoekers van jobbingmall representatief is voor de Nederlandse internetpopulatie.

    Rok Hrastnik heeft overigens een interessant overzicht gemaakt van de discussies die her en der zijn ontstaan na de publicatie van het Jupiter-onderzoek. De aardigste vond ik de opmerking van Bill Flitter (Pheedo):

    Insert "email marketing" where they mention RSS and go back 10-12 years. I am sure JupiterResearch did a similar survey asking marketers about including interactive advertising and email in their marketing plans. A very small universe of marketers were trying it (maybe 6%)." "Yes, RSS adoption is small. Email did not have billions of people using it on day one either.

    Overigens, het recente onderzoek van Slashdot staat haaks op het Jupiter-onderzoek:

    - 73% will increase their use of RSS feeds in the next year.
    - Most users received their feeds through a Web-based RSS syndication service but many users do not use traditional methods to read their feeds, instead relying on mobile and other devices to obtain their feeds.
    - Receiving feeds through mobile units such as cell phones, SMS messaging, voice mail, WAP or portable audio players will increase.
    - Technology will improve as RSS use increases, making RSS feeds easier for users to read and for publishers to deliver.


    Met name de ontwikkelingen om RSS-feeds via mobile devices te lezen is er een om in de gaten te houden!

    geplaatst op
  • Zie ook het nieuwe Emerce nummer dat binnenkort weer uitkomt, maar dat ik natuurlijk al in mijn bezit heb. Op de cover: RSS Hit of hype? Als dat niet 'on topic' is ;-)

    geplaatst op
  • citaat marco: "Met name de ontwikkelingen om RSS-feeds via mobile devices te lezen is er een om in de gaten te houden!"

    Ja marco, het is nog maar het begin

    Een interessante bijdrage over de ontwikkelingen op het gebied van PDA, RSS en de integratie met context afhankelijke advertenties op basis van keywords die je als gebruiker instelt, kun je lezen op Webpronews, Steve Rubels artikel "MessageCast To Launch Keyword Driven RSS Ad"

    Meer uitleg over deze ge-integreerde aanpak, MessageCast, als een desktop/mobile RSS alerting tool, vind je op BranscumNet

    Citaat: Deborah Branscum
    You can configure LiveMessage to chase you down, so it can send an SMS to your cell phone if you're not online or send a standard e-mail to your inbox or PDA. Anyway, the point is that nobody will have to drink from a fire hose and settle for personally sorting through every headline or full post from a RSS publisher. Just as we can sign up for Google e-mail alerts to follow specific news developments today, in the future (knock wood), we will be able to sign up for LiveMessage real-time alerts to follow specific topics covered by participating publishers, from the well-heeled Big Cos to the less-solvent independent bloggers. That ability should be good for readers and writers and maybe even marketers too. (...) But it wouldn't take much for the marketer to allow consumers the ability to *choose* where they preferred to get marketing/content alerts -- through their RSS readers, e-mail, or IM. The difference is that MessageCast is platform agnostic and follows the reader wherever they are. Great for the marketer, but at times, could be cumbersome for the reader to configure just right."

    geplaatst op
  • Misschien een hit in wording Tjeerd maar ik ben er van overtuigd dat alles valt of staat met intergratie/bedieningsgemak en mogelijkheid tot onderlinge communicatie tussen gebruikers. Dat is namelijk de kracht achter sms en e-mail en de reden dat de massa het heeft opgepikt. Vooralsnog blijft het dus overhyped.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.