Is RSS een hype?

21 maart 2005, 21:02

Is RSS een hype?JupiterResearch heeft een kritisch rapport gepubliceerd over RSS. Volgens de onderzoekers David Daniels, Zori Bayriamova en Eric T. Peterson vormt RSS voorlopig geen bedreiging voor e-mailmarketing.

Niet alleen marketeers zijn skeptisch (slechts 5% zet RSS in als alternatief voor e-mail; 45% heeft hiervoor geen plannen) ook het grote publiek laat het voorlopig afweten (6% van de consumenten in de VS maakt gebruik van RSS en men verwacht een langzame toename in de komende 24 maanden). Verder concluderen de onderzoekers dat RSS niet eenvoudig is in te zetten voor direct marketing omdat het onvoldoende persoonsgebonden zou zijn. Uiteraard zijn RSS-evangelisten als Rok Hrastnik het niet eens met de conclusies uit het rapport. Zijn belangrijkste argument is dat marketeers RSS onvoldoende begrijpen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de conclusies van JupiterResearch ook niet helemaal begrijp. Want laten we eerlijk zijn, welk nieuw medium heeft in zo’n korte tijd een gebruikersaandeel van 6% weten te realiseren? Bovendien, als binnenkort RSS is geintegreerd in browsers en emailprogramma’s, dan zal het gebruik veel sterker toenemen dan JupiterResearch ons wil laten geloven.

Update

Voorbeeld van versturen van nieuwsitem via e-mai (in Feeddemon):

Email this News item

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Kasper Katje

    Natuurlijk biedt RSS veel interessante mogelijkheden maar ook in mijn ogen is het een overtrokken hype en vormt het, zeker de eerstkomende tijd, geen bedreiging voor e-mailmarketing.

    Sommige guru’s willen ons doen geloven dat RSS een pull- i.p.v. push mechanisme is maar ik zie werkelijk geen verschil met persmission based e-mail: je geeft aan welke informatie je wenst te ontvangen maar de afzender bepaalt nog steeds wat en wanneer. Zodoende heb ik mijn RSS reader al weer verwijderd want ik wens niet gestoord te worden door het zoveelste berichtje dat up-popt.

    Daarnaast mist RSS (nog) de makkelijke interactie tussen gebruikers van doorsturen en ontvangen en dat is juist de grote voorsprong die e-mail heeft: 99% is er mee bekend en gebruikt het voor onderling contact.


    22 maart 2005 om 10:34
    Hans Mestrum

    Ik kan me de bezorgdheid wel voorstellen van RSS in je emailbox. Dan wordt het wellicht weer zoiets als al die nieuwsbrieven en spam. Moet dat nog eens uit proberen. Ik gebruik nu bloglines en dat werkt prachtig. Zeker ook in combinatie van de geintegreerde RSS functionaliteit in Firefox! Ik kan nu vanuit mijn browser me aanmelden op een RSS feed door een knopje in de balk van de browser. Gaat dan automatisch met wat checkvragen naar bloglines. Mooie samenwerking tussen RSS-feed, Firefox en Bloglines. Maar met die email…? Ik ben nu blij dat ik een hoop nieuwsbrieven heb kunnen stop zetten. Las laatst ook zoiets bij Frankwatching die zijn ‘normale’ mail niet meer kon vinden.


    22 maart 2005 om 13:48
    media

    Ik begrijp deze bezorgdheid niet; als je Newsgator (of willekeurig ander RSS-applicatie voor Outlook) gebruikt dan komen de RSS-feeds niet tussen de normale emails te staan. Vergelijk het met de nieuwsberichten die je (vroeger) binnen haalde vanuit de nieuwsgroepen waarop je geabonneerd was. Er is dus een nieuwe folderstructuur speciaal voor RSS-feeds.


    22 maart 2005 om 18:08
    Hans Mestrum

    Ja maar ik heb dat toen ook eens gedaan Met NewsGator en bleek na verloop van tijd die mappen niet meer in te kijken. Voor mij is een emailbericht iets anders dan een nieuwsbericht. Maar dat kan een kwestie van smaak of werkwijze zijn. Ik vind het wel prettig een reader die losstaat van je email. Maar misschien moet ik het in de toekomst weer eens proberen. Blijft staan dat ik de integratie van RSS in de Firefox-browser heel handig vindt!


    22 maart 2005 om 18:17
    media

    Hans, persoonlijk kies ik ook voor een andere oplossing. Ik heb er vanuit interesse echter wel een tijdje mee geexperimenteerd. Op dit moment blijft mijn keuze FeedDemon. Zodra de geintegreerder RSS-readers in Firefox en straks in IE het niveau van FeedDemon hebben, zal ik wellicht overwegen om over te stappen.


    22 maart 2005 om 18:24
    Kasper Katje

    Wat ik 1 van de grote obstakels vind is de frequentie, zeker wanneer je de RSS feeds intergreert in Outlook. Een nieuwsbrief ontvang je op vaste dagen of een vaste interval van wekelijks, 2-wekelijks of maandelijks maar van sommige RSS headlines komen er wel 10 per dag binnen. Ik denk dat dat veel mensen afschrikt of al snel leidt tot verzadiging, zeker wanneer je ook nog meerdere kanalen binnenhaalt.

    Mensen worden graag geïnformeerd maar niet iedereen is een nieuwsjunkie.


    22 maart 2005 om 18:31
    Arnoud

    RSS wordt op dit moment inderdaad gehyped door de gebruikers van RSS, maar bij elke nieuwe functionaliteit/dienst zijn er early-adopters, waarna de (positieve) ervaringen worden doorgegeven aan het grote publiek. Binnen afzienbare tijd (enkele maanden) gaat het grote publiek inzien wat de voordelen zijn en gaan ze het ook gebruiken. Hoe ze dat dan gebruiken, dat bepalen ze zelf wel. Elke gebruiker leest zijn feeds op een andere manier. Net als Hans ben ik een fan van Bloglines, maar anderen zweren bij readers zoals Feeddemon, online diensten zoals Nieuwstijger.nl of

    Marketeers moeten zeker rekening houden met RSS (o.a. als concurrent voor e-mailmarketing). Bijna alle RSS-gebruikers (die ik ken) zeggen hun e-mailnieuwsbrieven op zodra er een feed is. Ik ben zelfs gestopt met het bezoeken van bepaalde RSS-loze websites, want dat kost me teveel tijd.


    22 maart 2005 om 18:34
    Arnoud

    @Kasper Katje: Uiteindelijk ben je zelf de baas over de e-mailnieuwsbrief of RSS-feed die je ontvangt. Als je de frequentie van een dagelijkse e-mailnieuwsbrief te hoog vindt, dan neem je geen abonnement. Hetzelfde geldt voor een RSS-feed.

    Met RSS krijg je inderdaad meer informatie binnen, maar het verwerken gaat een stuk makkelijker waardoor je meer bronnen aankan. En hier geldt ook, iedereen heeft zijn eigen behoefte en grens. De één ontvangt 50 nieuwsbrieven/RSS-feeds, de andere 150.

    De afgelopen maanden heb ik gemerkt dat mijn grens tussen de 150 en 200 RSS-feeds ligt, maar ik ken personen die er 600 bijhouden.


    22 maart 2005 om 18:41
    media

    In aanvulling op de reactie van Arnoud, ook de frequentie waarmee de RSS-feeds worden binnengehaald kun je in de meeste RSS-readers zelf instellen. Default staat deze in FeedDemon ingesteld op 3 uur maar het staat je vrij dit op 12, 24 uur, 1 week or whatever in te stellen. In tegenstelling tot de meeste nieuwsbrieven waar je slechts de keuze hebt uit iedere dag of per week (als je uberhaupt al een keuze hebt).


    22 maart 2005 om 18:45
    Kasper Katje

    Ik ben er niet van overtuigd en zie het ook niet gebeuren dat RSS binnen enkele maanden doorbreekt bij het grote publiek. Mede omdat het een aanvulling op e-mail en nieuwsvergaring is maar voor de gewone gebruiker (nog) geen systeem waarmee je zelf ook contact legt met andere gebruikers. Het mist dus een aantal belangrijke elementen die het tot een doorslaand succes maken.

    Als de huidige hoeveelheid email al als overkill beschouwd wordt door het overgrote deel van de internetgebruikers dan zullen deze personen de talloze RSS nieuwskopjes ook niet lang trekken.

    En je verwijdert sneller je hele RSS reader, zoals ik heb gedaan, dan dat je je hele Outlook verwijdert. Volgens mij is er dus nog een lange en moeizame weg te gaan voor RSS maar ik hou het zeker in de gaten.


    22 maart 2005 om 18:54
    Kasper Katje

    Marco: als je een week wacht met het binnenhalen van een bepaalde feed die 10 nieuwsberichten per dag verstuurt dan krijg je van die ene al ineens 70 binnenknallen. Grote kans dus dat men alleen de laatst binnengekomen feeds snel even ‘kopt’ en daarnaast is dan de nieuwswaarde van de meeste feeds al enorm gedaald. (niet nagelaten dat je uiteraard je Outlook ook een week lang gesloten kunt houden maar dat doe je minder snel).


    22 maart 2005 om 18:59
    Hans Mestrum

    Ja ik ben het er mee eens dat we onszelf niet als uitgangspunt moeten nemen. De meeste van ons zijn informatie-junkies. Afgelopen weekend nog gesproken met iemand die mijn feed lees (en enkele andere) maar absoluut niet weet waar ze de tijd vandaan moet halen om andere feeds te lezen. Overigens geldt dit hetzelfde voor email en emailnieuwsbrieven. Het is dus belangrijker dat er een oplossing komt voor een gestructureerd aan kunnen bieden van informatie of mensen leren hoe ze met zoveel info om kunnen gaan. Veel mensen willen alles van A tot Z lezen, begrijpen en verwerken. Dus de techniek van RSS is goed maar de output nog te fragmentarisch. Emailnieuwsbrieven vind ik meestal te lang en te veel informatie bevatten. Ee soort weblog in een keer over de buhne gooien dus.


    22 maart 2005 om 19:03
    media

    @Kasper: mee eens maar ook daar zijn elegante oplossingen voor namelijk de filteropties of zoals dat in FeedDemon heet Newswatches. Ik ben dus een van die RSS-freaks met ruim 1,000 feeds maar het is onmogelijk om die allemaal bij te houden. Ik heb dan ook een aantal newswatches draaien die alleen die berichten laten zien die voldoen aan de door mij opgestelde criteria. Op die manier mis ik niet de voor mij relevante berichten.

    Ben het overigens wel met je eens dat we nog een lange weg hebben te gaan. Verder zie ik RSS-marketing ook zeker niet als vervanging van e-mailmarketing maar eerder als extra keuzekanaal voor de gebruiker. Omdat het laagdrempeliger is dan het aanmelden voor een nieuwsbrief of alertservice verwacht ik wel dat RSS een belangrijkere rol gaat spelen in de eerste fase van het contact tussen aanbieder en ontvanger. Is eenmaal de interesse en het vertrouwen bij de ontvanger aanwezig, dan zal hij absoluut bereid zijn om zijn emailadres (en andere gegevens) af te geven.


    22 maart 2005 om 19:07
    Kasper Katje

    Marco: Ik kan me helemaal vinden in je tweede gedeelte over vervanging of niet en RSS als een soort onvoorwaardelijke eerste contactmoment. Er wordt te vaak geroepen dat RSS een bedreiging vormt voor e-mailmarketing maar ik zie het ook als een prima ondersteuning en extra kanaal om je boodschap bij geïnteresseerden te krijgen.

    Hans: het zal volgens mij ook de komende tijd gaan om hoe de positieve kanten van beide media (en overige natuurlijk) nader tot elkaar gebracht kunnen worden of hoe de mogelijkheden van RSS nog beter uitgekristalliseerd kunnen worden. Want ik noem het wel een hype maar dat is meer op basis van de overtrokken lovende woorden maar niet omdat RSS een eendagsvlieg zou zijn. Om het in rijmende woorden af te sluiten:

    ‘it’s here to stay maar wat doen we er mee?’

    😉


    22 maart 2005 om 19:17
    Tjeerd

    Zie ook het nieuwe Emerce nummer dat binnenkort weer uitkomt, maar dat ik natuurlijk al in mijn bezit heb. Op de cover: RSS Hit of hype? Als dat niet ‘on topic’ is 😉


    22 maart 2005 om 21:09
    Kasper Katje

    Misschien een hit in wording Tjeerd maar ik ben er van overtuigd dat alles valt of staat met intergratie/bedieningsgemak en mogelijkheid tot onderlinge communicatie tussen gebruikers. Dat is namelijk de kracht achter sms en e-mail en de reden dat de massa het heeft opgepikt. Vooralsnog blijft het dus overhyped.


    22 maart 2005 om 22:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!