IRP meet beleving van tv-spots

11 maart 2003, 06:48

De effectiviteit van marketing op tv staat of valt met de ‘ontvangst’ van de campagne bij het publiek. Daarover valt veel aan de weet te komen met behulp van een nieuwe meettechniek: Integrated Reception Process Analysis (IRP).

De impact van tv-spotjes wordt doorgaans gemeten via interviewtechnieken als pretest- en posttestonderzoek. Maar dit soort ‘achteraf’-methoden brengt eigenlijk weinig aan het licht over de feitelijke effectiviteit van tv-reclame. De nieuwe IRP-techniek gaat veel verder dan simpelweg vragen stellen over het gebodene. IRP meet de echte beleving van de kijker, door deze gedurende het kijken naar een spotje continu zijn of haar waardering online te laten registreren. Die registratie gebeurt met behulp van een van gekleurde lichtdioden voorziene schuifregelaar die een score van + 4 (zeer goed) tot – 4 (zeer slecht) aangeeft. Daarnaast wordt de beleving lichamelijk gemeten door een apparaatje dat wordt geactiveerd door een vingermanchet met infraroodsensor die de doorbloeding van de huid meet. Ter completering van de belevingsmeting wordt dan na afloop van de spot nog het mondelinge oordeel van de kijker gevraagd. Zo wordt precies duidelijk op welke punten het spotje de aandacht meer dan wel minder vasthoudt, hoe de kijker de diverse onderdelen waardeert en of hij de boodschap heeft begrepen en kan reproduceren.

Bron: Planung & Analyse

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    dvdam

    dit is inderdaad een van de manieren om de impact te meten. ER bestaan echter meer van dit soort instrumenten. In de management team van februari werd melding gemaakt van een instrument die op basis van de geluid golven kan achterhalen welke zender aanstaat. Tevens registreert het apparaat de reactie op reclames, en tijdstip dat men zapt. Daarbij kan het apparaat ook het gedrag van de kijker meten op het moment dat de telefoon gaat of als er anderen aanwezig zijn. Wellicht zal een combinatie van deze instrumenten een uitstekend beeld geven van ons kijk gedrag? Maar, ja op de bank met een vingermanchet een infrarood kijker gericht op je lichaam en een geluidsmeter aan is nou ook weer niet de ultieme situatie om lekker even televisie te kijken …..


    12 maart 2003 om 18:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!