Investering in klantenanalyse meestal vruchteloos

21 januari 2004, 06:28

Analyse van klantgegevens is vaak zinvol, maar veel bedrijven weten niet goed wat ze met de resultaten aanmoeten, zo blijkt uit onderzoek van AMR Research. Bij 85 procent van de projecten worden de investeringen niet terugverdiend.

Bedrijven leunen volgens AMR te snel achterover als hun eenvoudiger rapportage- en analysehulpmiddelen enigszins blijken te werken. Maar de werkelijke opbrengsten zijn te halen met middelen voor klantsegmentatie en ‘predictive modeling’, stellen de analisten van AMR. Medeschuldigen zijn de leveranciers van gereedschappen voor ‘business intelligence’; die behandelen data te veel gescheiden van hun context – de bedrijfsprocessen.

Bedrijven die succesvol zijn met klantenanalyse bereiken volgens AMR een omzetverhoging van tussen de 2 en 5 procent, terwijl hun marketing- en verkoopkosten dalen met 5 ? 50 procent.

Bron:

Automatiseringsgids

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!