Investering in klantenanalyse meestal vruchteloos

Investering in klantenanalyse meestal vruchteloos

Analyse van klantgegevens is vaak zinvol, maar veel bedrijven weten niet goed wat ze met de resultaten aanmoeten, zo blijkt uit onderzoek van AMR Research. Bij 85 procent van de projecten worden de investeringen niet terugverdiend.

Bedrijven leunen volgens AMR te snel achterover als hun eenvoudiger rapportage- en analysehulpmiddelen enigszins blijken te werken. Maar de werkelijke opbrengsten zijn te halen met middelen voor klantsegmentatie en ‘predictive modeling’, stellen de analisten van AMR. Medeschuldigen zijn de leveranciers van gereedschappen voor ‘business intelligence’; die behandelen data te veel gescheiden van hun context - de bedrijfsprocessen.

Bedrijven die succesvol zijn met klantenanalyse bereiken volgens AMR een omzetverhoging van tussen de 2 en 5 procent, terwijl hun marketing- en verkoopkosten dalen met 5 ? 50 procent.

Bron:
Automatiseringsgids


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.