Internetters zijn blind voor website-navigatie
Eerst even een vraag: hoe vaak klikt u op de navigatie bovenin, en die in de linker kolom van deze website?
Vrijwel nooit? Dan bent u een ‘normale’ internetter.
Internetters zijn meestal zó doelgericht bezig, dat ze de website-navigatie volstrekt negeren. Ze klikken alleen op interessante koppelingen in de tekst, of op de back-button van de browser.
Pas als de bezoeker van uw website zijn initiële taak volbracht heeft, heeft ie interesse in uw andere aanbiedingen of informatie; plaats uw website-navigatie dus (ook) onderin uw pagina’s.
Ik klik alleen op de link ‘home’ in de bovenbalk. Van de linkerkolom gebruik ik alleen de zoekoptie.
Goeie vraag… nooit dus. Heel af en toe de subnav links
Hier hetzelfde, alleen de backbutton van de browser of doorklikken. 😉
probeer alleen mijn toetsenbord te gebruiken 😉
ik ben absoluut niet blind voor je menu. de channels/ thema’s zijn zeer functioneel en bieden snel een overzicht van de laatste topics op een bepaald gebied.
Bij mediafacts gebruik ik juist meer het menu aan de *rechterkant* van het scherm. En overigens nog best regelmatig omdat de RSS-feed geen indicatie van/link naar de reacties heeft.
@ pierre : Helemaal mee eens. De rechterkant gebruik ik ook veel om de reactie te bekijken.
Dan ben ik zeer atypisch, blijkbaar. Als ontwikkelaar heb ik vaak opmerkingen over onduidelijke navigatie of gebruik ik navigatie die voor een ontwikkelaar vanzelfsprekend kan zijn maar een gemiddelde bezoeker misschien nooit zal vinden (voorbeeld van ’t laatste: een logo linksboven op een site is vaak en link terug naar de homepage van die site).
En nog iets atypisch: ik browse vrijwel nooit meer. Wat ik interessant vind komt binnen via RSS feeds waarbij ik tijdens het lezen soms eens doorklik. Dan interesseert navigatie je bewust niet en kijg je het bij framed sites zelf helemaal niet.
Browsen in de zin van websurfen is wat mij betreft redelijk dood. Net als traditionele media zoals kranten dat voor mij allang zijn (die hebben voor mij zelfs nooit geleefd: veel te onhandig zo’n groot pak papier).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!