Internetbedrijven op de beurs weer in trek

Internetbedrijven op de beurs weer in trek
,

Internetfondsen zijn weer in trek op de Amerikaanse beurs. Dit is te danken aan de goede resultaten van onder meer Yahoo, Amazon, eBay en USA Interactive. BusinessWeek spreekt al van ‘the e-biz surprise’.

Eind vorige week presenteerde USA Interactive de cijfers voor het eerste kwartaal. Het bedrijf is eigenaar van onder meer Hotels.com, Expedia.com en Match.com, pure e-commerce activiteiten. In het verleden was USA Interactive ook eigenaar van televisie-stations, maar die zijn grotendeels afgestoten. Hoewel er gesproken wordt over het terugkopen van deze media-activiteiten betoont CEO Barry Diller zich in een brief aan de aandeelhouders vooralsnog tevreden over de focus binnen zijn bedrijf op electronische handel.

Beleggers geven Diller daarin gelijk. De omzetgroei in het eerste kwartaal van 38 procent, tot 1,39 miljard dollar, en het terugbrengen van het nettoverlies, van 438,6 miljoen naar 112 miljoen dollar, konden op waardering rekenen. De koers van het aandeel steeg met 3,7 procent. Vanaf oktober vorig jaar zijn de koersen van USA Interactive, Yahoo en eBay met tientallen procenten gestegen. USA Interactive ging sinds oktober van 35 naar 62 dollar, Yahoo van 9 naar 25 dollar en eBay van 50 naar 95 dollar.

Volgens BusinessWeek was veertig procent van de beursgenoteerde Amerikaanse internetbedrijven winstgevend in het vierde kwartaal. Het tijdschrift spreekt van ‘the e-biz surprise’ en stelt in het jongste nummer dat e-commerce ‘hotter than ever’ is, reden waarom beleggers weer interesse krijgen in internetbedrijven.

Zo blijken voorspellingen uit het verleden over omzetcijfers niet zo ver naast de waarheid als vaak is gedacht, aldus BusinessWeek. In 1999 voorspelde Forrester Research dat e-commerce in de Verenigde Staten in 2003 een waarde zou vertegenwoordigen van 108 miljard dollar. Ondanks de economische terugval ziet het er nu naar uit dat dit jaar de teller tot 95 miljard dollar komt. Ook de voordelen voor bedrijven die online handelen, gemeten in dollars, blijken hoger te liggen dan eerder was voorzien. Brookings Institution sprak enkele jaren gelden over 250 miljard dollar besparing per jaar in 2005, nu ziet het er volgens BusinessWeek naar uit dat het 450 miljard dollar per jaar is in 2005.

Twee elementen hebben bijgedragen aan de ‘e-biz surprise’: toegenomen arbeidsproductiviteit en breedband. Breedband maakt internet gelijkwaardig met de telefoon of electriciteit, het is ‘always on’. Dit doet consumentengedrag veranderen, zegt BusinessWeek, daarmee Forrester citerend die zegt dat breedbandinternetters 58 procent meer tijd online besteden en 37 procent meer besteden aan e-commerce.

Pleitbezorgers van internettechnologie om arbeidsproductiviteit te verhogen is al sinds jaar en dag Cisco Systems, dat deze week zijn resultaten voor het eerste kwartaal bekend zal maken. Het bedrijf zegt dat meer nadruk op e-business de productiviteit in de Verenigd Staten van het huidige 1 tot 3 procent naar 5 procent kan opschroeven. Hoewel het bedrijf ook stevige klappen kreeg de afgelopen twee jaar, bewijst het in zijn resultaten de eigen stelling.

Bij het inzetten van internettechnologie om arbeidsproductiviteit te verhogen ligt nog steeds het probleem, analyseert BusinessWeek. De cultuuromslag binnen bedrijven is nog steeds iets van lange adem, ook omdat in het verleden dure systemen zijn aangekocht die uiteindelijk niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Dell - ook zo’n kampioen van volledig online werken, net als Cisco - zegt dat het slechts de helft van de mogelijkheden benut. Het bedrijf zegt dat anderen slechts eenvijfde van de mogelijkheden benut, gemiddeld.

Andere bedreigingen voor verdere groei zijn de verschillende wettelijke regels voor online handel en de regulering van radiofrequenties. Radiospectrum wordt gezien als een schaars goed en de verdeling daarvan kan de verdere ontwikkeling van draadloos internet (Wifi) belemmeren.

Bron:
Emerce 6 mei 2003


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.