Internet goed voor 9% autoverkoop Ford USA

Internet goed voor 9% autoverkoop Ford USA
, Carl Mangold

Bij negen procent van alle auto’s die Ford USA verkoopt (210 duizend stuks op jaarbasis) is hun internetsite de lead generator. Steve St. Andre, President & COO van FordDirect, vertelt hoe hij dit voor mekaar krijgt.

Les 1: Verbeter je website continu.

De slechts 4 jaar oude website is al acht maal compleet vernieuwd. “Everything is in fast cycle time. We roll code daily.”

Les 2: Je doet iets nóóit direct goed.

Ford’s webontwerpers optimaliseren hun code 18 tot 20 maal, op basis van:

1) Benchmarking
“We’re looking at what other sites are doing across industries. We get ideas we can take on lead generation.”

2) Werkmethoden
Usability experts worden steevast betrokken in élke update.

3) Dagelijkse tests met gebruikers
“Everything goes in front of user groups prior to launching actively. We don’t launch unless we see how all concepts work.”

4) Elk kwartaal een nationale gebruikerstest
Elke drie tot zes maanden wordt de gehele website onderworpen aan gebruikersvriendelijkheidstests, verspreid over het hele land.

5) Klikpadanalyse
Met klikpadanalyse worden afgronden en flessenhalzen ontdekt.

6) Conversieanalyse
“No matter how usable a site is, and how much consumers love it, if they don’t buy in the end, why bother?”

Les 3: Bied meerdere typen navigatie aan.

Sommige sitebezoekers zoeken informatie, anderen willen juist zo snel mogelijk een prijskaartje zien. Zorg ervoor dat je ze allebei blij maakt.

Les 4: Informatie is belangrijker dan de bron.

Ikzelf adviseerde dit ook al eens, in een reactie op een artikel over RSS: denk in nieuws, niet in bronnen. “It’s more expensive to purchase eyeballs and bring them to you than it is to take your content and put it where the consumers already are. If they’re more comfortable shopping in MSN autos, let’s leave them there.”

Les 5: Staar je niet blind op de verzendknop van een formulier.

De toevoeging van een 0800-nummer verhoogde het aantal respondenten met 80%; flink wat mensen bellen liever dan dat ze een formulier verzenden.

Bron: MarketingSherpa.com (hun berichten zijn 10 dagen lang gratis leesbaar).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Absoluut interessante case en sluit ook goed aan op de discussie over conversie ratio eerder vandaag. Conversie ratio als stuurparameter voor verbetering van website.

    Opvallend overigens dat MarketingSherpa nu pas komt met dit bericht. Forbes publiceerde hier al in januari over (via: Dutchcowboys).

    geplaatst op
  • @Marco: MarketingSherpa heeft de COO geïnterviewd, Forbes bracht alleen het '9%' nieuws. En ik kan me zo voorstellen dat die COO niet elke dag voor een interviewtje beschikbaar is ;-)

    geplaatst op
  • Mee eens. MarketingSherpa-artikel gaat ook verder dan Forbes-artikel (dat gebaseerd was op standaard persbericht) zie ik nu.

    geplaatst op
  • Inmiddels twee jaar later en de cijfers blijven indrukwekkend (via Resultblog):

    (...) Sedert de start in 2000 is via FordDirect (een joint venture tussen Ford Motor Co. en het dealernetwerk), inmiddels meer dan een miljoen auto's verkocht. De aflevering van de auto en service aan de consument wordt geregeld door de lokale dealer. Volgens Ford heeft FordDirect in 2006 zo'n 15 procent van de totale verkoop gerealiseerd van de Ford- en Lincoln Mercury-divisies in de Verenigde Staten. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.