Internet goed voor 9% autoverkoop Ford USA

24 februari 2005, 15:25

Bij negen procent van alle auto’s die Ford USA verkoopt (210 duizend stuks op jaarbasis) is hun internetsite de lead generator. Steve St. Andre, President & COO van FordDirect, vertelt hoe hij dit voor mekaar krijgt.

Les 1: Verbeter je website continu.

De slechts 4 jaar oude website is al acht maal compleet vernieuwd. “Everything is in fast cycle time. We roll code daily.”

Les 2: Je doet iets nóóit direct goed.

Ford’s webontwerpers optimaliseren hun code 18 tot 20 maal, op basis van:

1) Benchmarking

“We’re looking at what other sites are doing across industries. We get ideas we can take on lead generation.”

2) Werkmethoden

Usability experts worden steevast betrokken in élke update.

3) Dagelijkse tests met gebruikers

“Everything goes in front of user groups prior to launching actively. We don’t launch unless we see how all concepts work.”

4) Elk kwartaal een nationale gebruikerstest

Elke drie tot zes maanden wordt de gehele website onderworpen aan gebruikersvriendelijkheidstests, verspreid over het hele land.

5) Klikpadanalyse

Met klikpadanalyse worden afgronden en flessenhalzen ontdekt.

6) Conversieanalyse

“No matter how usable a site is, and how much consumers love it, if they don’t buy in the end, why bother?”

Les 3: Bied meerdere typen navigatie aan.

Sommige sitebezoekers zoeken informatie, anderen willen juist zo snel mogelijk een prijskaartje zien. Zorg ervoor dat je ze allebei blij maakt.

Les 4: Informatie is belangrijker dan de bron.

Ikzelf adviseerde dit ook al eens, in een reactie op een artikel over RSS: denk in nieuws, niet in bronnen. “It’s more expensive to purchase eyeballs and bring them to you than it is to take your content and put it where the consumers already are. If they’re more comfortable shopping in MSN autos, let’s leave them there.”

Les 5: Staar je niet blind op de verzendknop van een formulier.

De toevoeging van een 0800-nummer verhoogde het aantal respondenten met 80%; flink wat mensen bellen liever dan dat ze een formulier verzenden.

Bron: MarketingSherpa.com (hun berichten zijn 10 dagen lang gratis leesbaar).

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mangold

    @Marco: MarketingSherpa heeft de COO geïnterviewd, Forbes bracht alleen het ‘9%’ nieuws. En ik kan me zo voorstellen dat die COO niet elke dag voor een interviewtje beschikbaar is 😉


    24 februari 2005 om 16:47
    media

    Mee eens. MarketingSherpa-artikel gaat ook verder dan Forbes-artikel (dat gebaseerd was op standaard persbericht) zie ik nu.


    24 februari 2005 om 16:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!