Internet dient vooral als informatiekanaal

Internet dient vooral als informatiekanaal

Marketingonline.nl: Internet speelt een grotere rol als informatie-medium dan als rechtstreeks verkoopkanaal, aldus The American Interactive Consumer Survey uitgevoerd door Dieringer Research Group (DRG), die een jaar lang de on- en offline bestedingen van Amerikanen noteerde.

Uit een recent onderzoek van Online Publishers Association (OPA) blijkt dat maar liefst 76% van de ondervraagden de voorkeur geeft aan informatie via internet dan via andere media. De DRG-studie (pdf) toont aan dat men vervolgens wel de voorkeur geeft aan offline het produkt (of dienst) aan te schaffen. Online informatie leidt tot 70% meer aankopen offline dan online; 15% van de offline aankopen wordt beinvloed door online informatie.

Internet dient vooral als informatiekanaal


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Aanvullende gegevens over Nederlandse markt op bricksmeetsbyte.nl:

    "Uit onderzoek van MarketResponse en de EUR naar het multichannelgedrag van de consument blijkt dat 50% van de consumenten een echte multichannelklant is: afhankelijk van het produkt en moment kiest hij voor het kanaal dat hem het beste uitkomst. 30% van de consumenten gebruikt wel andere kanalen om zich te orienteren, maar valt dan toch terug op het fysieke kanaal (lees winkel/bankkantoor/assurantieadviseur) om de transactie te doen. Dit blijken mensen te zijn die winkelen leuk vinden en internet nog te onveilig vinden. De eerst groep is veel innovatiever en meer bereid nieuwe manieren van aankopen te onderzoeken. Deze twee groepen optellend kan je stellen dat 80% van de consumenten internet gebruikt als kanaal voor orientatie en/of aankoop. Ik denk dat er nog veel retailers zijn die onderschatten wat voor een effect internet derhalve op hun fysieke verkopen heeft. Het is dan ook voor de internetmanagers de uitdaging om aan te tonen wat het effect is van internetbezoek op fysiek aankoopgedrag. In de huidige metrics wordt hier nog teveel aan voorbij gegaan. Dat maakt het verdedigen van budgetten voor (branding) sites een te lastige opgave in tijden waar nog steeds elke euro wordt omgedraaid. Met andere woorden, de tijd is rijp voor het multichannel dashboard."

    Lees verder:
    http://www.brickmeetsbyte.com/

    Verder verwijs ik ook nog naar het mediaconsumtie-onderzoek van Interview NSS. De powerpointpresentie van dit onderzoek is hier te vinden.

    geplaatst op
  • Aanvullende gegevens uit hetzelfde (?) onderzoek van MarketResponse:

    Bijna de helft van de automobilisten kijkt eerst op internet voordat ze besluiten tot de aankoop van een nieuwe auto. Bij de aanschaf van gebruikte auto’s is internet nog belangrijker. Het is een van de bevindingen uit het onderzoek dat marktonderzoekbureau Marketresponse in opdracht van Loyalty Lab, e-Piphany en T-Systems hield onder ruim 200 automobilisten.

    De uitslagen van het onderzoek werden door marketinggoeroe Paul Postma gepresenteerd tijdens een automotive seminar in De Hooge Vuursche. Het onderzoek was toegespitst op de vraag hoe loyaal de automobilist is aan zijn automerk en aan zijn dealer.

    Het onderzoek toonde zonneklaar aan dat de automobilist zich actief oriënteert, voordat hij besluit tot aankoop van een nieuwe of gebruikte auto. Maar liefst 87% was van mening dat het loonde om te shoppen voor de hoogste inruilprijs. En 60% was bereid van dealer te veranderen als er € 500,- of meer inruil werd geboden. Een groot deel van de ondervraagden voelde een sterkere band met zijn dealer dan met het merk. 47% zou serieus overwegen om met de dealer mee te gaan als deze van merk zou veranderen. Overigens gaf maar liefst 54% aan nooit iets van zijn dealer te horen.

    Bron:
    Nieuwsbrief Target Interactive Marketing Group

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.