Interesse e-mailmarketing stijgt

24 juni 2003, 03:45

Het gebruik van e-mailmarketing in Nederland is in het eerste kwartaal met 20 procent gestegen. Deze conclusie komt naar voren in een onderzoek van e-mailbedrijf RapidSugar onder honderdvijftig Nederlandse bedrijven. HTML-mail wint steeds meer terrein, zo blijkt.

Het is de tweede maal dat RapidSugar de E-mailBarometer publiceert, de eerste editie betrof het vierde kwartaal van 2002. Voor het continue onderzoek worden 150 bedrijven onderzocht, de bedrijven zijn actief binnen veertien branches, waaronder reizen, financi?le dienstverlening, e-tailing en overheid. Een deel van de bedrijven uit het onderzoek is tevens klant bij RapidSugar. “Ze zijn echter wel representatief voor hun branche”, aldus Mick Lodder van RapidSugar.

In het eerste kwartaal van dit jaar maakte 60 procent van de onderzochte bedrijven gebruik van e-mailmarketing, aldus RapidSugar. Dat betekent een toename van 20 procent in vergelijking met het vierde kwartaal van vorig jaar, toen maakte 50 procent van de ondervraagde bedrijven gebruik van e-mailmarketing.

Het waren in het eerste kwartaal met name postorderaars en e-tailers die e-mailmarketing inzetten, negentig procent van hen maakt er gebruik van. De reisbranche, autobranche en zakelijke dienstverleners maken slechts in 30 procent van de gevallen gebruik van e-mailmarketing, aldus RapidSugar. Dat de reisbranche weinig aan e-mailmarketing doet lijkt opmerkelijk, voor een branche die zich steeds meer richting internet beweegt. “Het wekte bij ons verbazing”, zegt Lodder. “Maar we zien dat er de afgelopen periode meer aandacht voor komt. Die veranderingen zullen terug te zien zijn in de volgende rapportage.”

Ongeveer eenvijfde van de ondervraagde bedrijven voert twee of meer e-mailcampagnes uit, waarvan er meestal ??n een nieuwsbrief betreft. Het zijn met name financi?le dienstverleners die meerdere campagnes gelijktijdig voeren. De meeste e-mail bevat zowel reclame als algemene informatie (35 procent). Het aandeel pure reclamemail (28 procent) is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen, ten koste van e-mail die alleen informatie bevat.

Wat vormgeving betreft zet de trend van HTML-mail zich door. Bevatte in het vierde kwartaal van vorig jaar 67 procent van de mail een HTML-opmaak, in het eerste kwartaal groeide dit aantal naar ruim 80 procent. “Vormgeving wint dus terrein of neemt toe in belang”, aldus RapidSugar.

Hoeveel omzet er behaald wordt met e-mailmarketing in Nederland is onduidelijk, cijfers daarover zijn nog niet voorhanden. Het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) werkt wel samen met BBC de Media en Reclamebank aan een inventarisatie, maar het onderzoek heeft enige vertraging opgelopen en een datum van publicatie is nog niet bekend. Het rapport zal echter ook geen volledig beeld geven, aangezien een deel van de exploitanten niet meewerkt aan de inventarisatie.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!