Instagram Shopping: wees klaar voor next-level retail

Instagram Shopping: wees klaar voor next-level retail

Instagram is, zeker onder jongeren, hét sociale medium. Voor marketeers had dit social media-kanaal echter nog een aantal beperkingen. Zo is het niet mogelijk om een link in de tekst te zetten, waardoor je altijd moest verwijzen naar de link in de bio. Maar wanneer je als bedrijf of marketeer recentelijk posts hebt gezet op Instagram, zie je dat er een nieuwe optie is bijgekomen: Instagram Shopping, een handige optie op producten te taggen (in plaats van personen). In deze blog leg ik je uit hoe je door middel van product-tagging producten kunt verkopen via Instagram Shopping.

Instagram is onderdeel van het grote Facebook en door de enorme klap die Facebook recentelijk heeft opgelopen aan betrouwbaarheid, zijn ze op zoek naar nieuwe en extra bronnen van inkomst. Facebook heeft al langer de mogelijkheid om een shop in te richten, waar je producten uit je webshop kunt promoten. Tot op heden was het echter nog niet mogelijk deze feed te gebruiken voor het taggen van producten in je Instagram-posts. Met de nieuwste app-update van Instagram is deze feed-koppeling tot stand gekomen, wat grote mogelijkheden voor marketeers en bedrijven met zich meebrengt.

Stap 1: Zorg voor zakelijke accounts

Er zijn nog steeds heel veel bedrijven die een individueel Instagram- en Facebook-account hebben. Vaak omdat ze hiermee zijn begonnen, en ze hierin een database en volgers hebben opgebouwd. Handig, maar het is nu tijd om je account om te zetten naar een zakelijk account. Hoe je dit doet, lees je op de uitlegpagina van Instagram. Bekijk de uitleg van Facebook over het omzetten van een persoonlijk account in een Facebook-pagina. 

Stap 2: Maak een Facebook-shop aan

Wellicht ken(de) je de optie nog niet, maar binnen je Facebook-pagina is er een optie om shoppen te activeren. Zo kun je collecties, producten et cetera aanmaken, waarbij je foto's upload, prijzen bepaalt, acties kunt activeren en een link kunt maken naar specifieke productpagina's op je eigen webshop, waar men kan bestellen en betalen. Facebook heeft wel de vereiste dat de pagina waar je naartoe linkt, ook direct de optie biedt om het product te bestellen en te betalen. Algemene landingspagina’s worden dus niet geaccepteerd. 

Stap 3: Bekijk mobiele versie van je webshop

Omdat Instagram bekeken wordt vanaf de smartphone, is het belangrijk om je pagina’s ook mobiel te controleren. Kan je ook op de mobiele telefoon gemakkelijk bestellen? Dan loop je geen aankopen mis. Is het nog niet helemaal geoptimaliseerd voor mobiel? Dan is het verstandig om met je webbouwer om tafel te gaan en je website mobieltoegankelijk en mobielvriendelijk te maken.

Stap 4: Koppel Instagram aan Facebook-feed

Controleer of je de allerlaatste versie van de Instagram-app op je smartphone hebt. Omdat Instagram Shopping een nieuwe release is, werkt de koppeling naar winkelen niet in de oudere versies van de app. Ga naar de instellingen van je account. Onder de optie 'bedrijfsinstellingen' staat nu het kopje 'winkelen'. Wanneer je deze open klikt, kan je producten toevoegen aan Instagram-account die getagd kunnen worden.

Stap 5 - Activeer je winkel-tabblad

Instagram heeft een optie ingebouwd waarmee een winkel-tabblad geactiveerd wordt, wanneer je meer dan negen shopping-posts online zet. Hierop kan je een overzicht genereren van al je foto's, waar links inzitten naar de producten die je verkoopt. Voor mijn klant Heroes on Socks heb ik dit ondertussen gerealiseerd:

Stap 6: Meet en verbeter

Instagram statistieken gaven je al veel inzicht in welke tijden het meest succesvol voor jou zijn, maar je kunt in de Instagram Shopping ook zien hoe vaak producten in jouw afbeelding zijn bekeken en hoe vaak er op een betaallink is geklikt. Zo kan je nóg beter doormeten wat succesvol is binnen jouw doelgroep en fanbase, en wat niet.

Stap 7: Optimaliseer Instagram Landingspagina's

Met de eerste zes stappen ben je al een aardig eind op weg, echter is het nu taak om te kijken hoe je de Instagram-shoppers kunt overhalen ook echt bij je te komen. Zo kan je overwegen 'liquid content' te maken op je webshop, die speciaal voor de Facebook- en Instagram-feed benaderd wordt. Een pagina met veel sfeer, suggesties en inspiratie, want Instagram-gebruikers zijn niet op zoek naar platte productteksten en foto's, maar zoeken inspiratie. Een creatieve, unieke en vooral sfeervolle landingspagina kan het succes van je Instagram Shopping drastisch vergroten.

Maak je bedrijf Instagram Shopping-proof

Met de bovenstaande uitleg is je bedrijf klaar voor de next-level mobiele shopping experience. Voor het meest optimale succes, is het belangrijk dat je werkt volgens een duidelijke Instagram-strategie en dat je die laat aansluiten op je (online) marketingstrategie. Zo creëer je herkenbaarheid en ben je écht klaar voor Next Level Instagram Marketing.


Delen

0
3


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Hi Bianca,

    Goed artikel! Biedt veel perspectief voor in principe alle webshops welke actief zijn op Instagram. Ik probeer het ook toe te passen binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben. Echter, bij mij geeft de Instagram App nog geen 'Winkelen' mogelijkheid weer, zoals jij beschrijft in stap 4. Gecontroleerd of ik over de nieuwste versie van IG beschik, en dat is het geval. Weet jij hier meer over, of is het een kwestie van afwachten totdat Instagram opmerkt dat er Shopping Product is toegevoegd aan de Shop van de Facebookpagina?

    Groeten Bas

    geplaatst op
  • Hoi Bas,

    Dank je wel voor je compliment. Fijn dat ik jou en veel anderen kon helpen met het delen van informatie. Mbt je vraagstuk zou het kunnen dat Instagram de shop nog niet geïndexeerd heeft. Soms volstaat het uitloggen en opnieuw inloggen en koppelen met Facebook om het probleem op te lossen. Als je er dan nog niet uitkomt denk ik graag concreet met je mee. Mail mij gerust op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) en ik ga je helpen om ook aan next level retail te starten!

    Succes en laat even weten of het gelukt is!

    Groeten Bianca

    geplaatst op
  • Hi,

    Alles stap voor stap doorgelopen, in- en uitgelogd en het kopje "winkelen" komt nog steeds niet zichtbaar bij mijn contactmogelijkheden.. :(

    geplaatst op
  • Hoi Licelle,

    Wat vervelend dat het niet lukt. Stuur mij gerust een mail zodat ik je verder kan helpen.

    Groeten Bianca

    geplaatst op
  • Hoi Bianca

    Super handig artikel!
    Als ik heb goed begrepen heb, kan je instagramshoppen niet gebruiken als je geen webshop hebt waar klanten kunnen bestellen en betalen ? het bedrijf waarvoor ik werk heeft wel een website waar je alle producten kan zien maar niet bestellen...

    geplaatst op
  • Hoi Cato,

    Het klopt dat je een shop moet aanmaken in Facebook. Afhankelijk van het product is een eigen webshop niet altijd noodzakelijk.

    Groeten Bianca

    geplaatst op
  • Beste,
    Ik heb alle stappen doorlopen alleen krijg ik niet de tag optie om producten in toe te voegen.
    Weet u waaraan dit kan liggen?

    M.v.g kimberley

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.