Instagram is, zeker onder jongeren, hét sociale medium. Voor marketeers had dit social media-kanaal echter nog een aantal beperkingen. Zo is het niet mogelijk om een link in de tekst te zetten, waardoor je altijd moest verwijzen naar de link in de bio. Maar wanneer je als bedrijf of marketeer recentelijk posts hebt gezet op Instagram, zie je dat er een nieuwe optie is bijgekomen: Instagram Shopping, een handige optie op producten te taggen (in plaats van personen). In deze blog leg ik je uit hoe je door middel van product-tagging producten kunt verkopen via Instagram Shopping.
Instagram is onderdeel van het grote Facebook en door de enorme klap die Facebook recentelijk heeft opgelopen aan betrouwbaarheid, zijn ze op zoek naar nieuwe en extra bronnen van inkomst. Facebook heeft al langer de mogelijkheid om een shop in te richten, waar je producten uit je webshop kunt promoten. Tot op heden was het echter nog niet mogelijk deze feed te gebruiken voor het taggen van producten in je Instagram-posts. Met de nieuwste app-update van Instagram is deze feed-koppeling tot stand gekomen, wat grote mogelijkheden voor marketeers en bedrijven met zich meebrengt.
Stap 1: Zorg voor zakelijke accounts
Er zijn nog steeds heel veel bedrijven die een individueel Instagram- en Facebook-account hebben. Vaak omdat ze hiermee zijn begonnen, en ze hierin een database en volgers hebben opgebouwd. Handig, maar het is nu tijd om je account om te zetten naar een zakelijk account. Hoe je dit doet, lees je op de uitlegpagina van Instagram. Bekijk de uitleg van Facebook over het omzetten van een persoonlijk account in een Facebook-pagina.
Stap 2: Maak een Facebook-shop aan
Wellicht ken(de) je de optie nog niet, maar binnen je Facebook-pagina is er een optie om shoppen te activeren. Zo kun je collecties, producten et cetera aanmaken, waarbij je foto's upload, prijzen bepaalt, acties kunt activeren en een link kunt maken naar specifieke productpagina's op je eigen webshop, waar men kan bestellen en betalen. Facebook heeft wel de vereiste dat de pagina waar je naartoe linkt, ook direct de optie biedt om het product te bestellen en te betalen. Algemene landingspagina’s worden dus niet geaccepteerd.
Stap 3: Bekijk mobiele versie van je webshop
Omdat Instagram bekeken wordt vanaf de smartphone, is het belangrijk om je pagina’s ook mobiel te controleren. Kan je ook op de mobiele telefoon gemakkelijk bestellen? Dan loop je geen aankopen mis. Is het nog niet helemaal geoptimaliseerd voor mobiel? Dan is het verstandig om met je webbouwer om tafel te gaan en je website mobieltoegankelijk en mobielvriendelijk te maken.
Stap 4: Koppel Instagram aan Facebook-feed
Controleer of je de allerlaatste versie van de Instagram-app op je smartphone hebt. Omdat Instagram Shopping een nieuwe release is, werkt de koppeling naar winkelen niet in de oudere versies van de app. Ga naar de instellingen van je account. Onder de optie 'bedrijfsinstellingen' staat nu het kopje 'winkelen'. Wanneer je deze open klikt, kan je producten toevoegen aan Instagram-account die getagd kunnen worden.
Stap 5 - Activeer je winkel-tabblad
Instagram heeft een optie ingebouwd waarmee een winkel-tabblad geactiveerd wordt, wanneer je meer dan negen shopping-posts online zet. Hierop kan je een overzicht genereren van al je foto's, waar links inzitten naar de producten die je verkoopt. Voor mijn klant Heroes on Socks heb ik dit ondertussen gerealiseerd:
Stap 6: Meet en verbeter
Instagram statistieken gaven je al veel inzicht in welke tijden het meest succesvol voor jou zijn, maar je kunt in de Instagram Shopping ook zien hoe vaak producten in jouw afbeelding zijn bekeken en hoe vaak er op een betaallink is geklikt. Zo kan je nóg beter doormeten wat succesvol is binnen jouw doelgroep en fanbase, en wat niet.
Stap 7: Optimaliseer Instagram Landingspagina's
Met de eerste zes stappen ben je al een aardig eind op weg, echter is het nu taak om te kijken hoe je de Instagram-shoppers kunt overhalen ook echt bij je te komen. Zo kan je overwegen 'liquid content' te maken op je webshop, die speciaal voor de Facebook- en Instagram-feed benaderd wordt. Een pagina met veel sfeer, suggesties en inspiratie, want Instagram-gebruikers zijn niet op zoek naar platte productteksten en foto's, maar zoeken inspiratie. Een creatieve, unieke en vooral sfeervolle landingspagina kan het succes van je Instagram Shopping drastisch vergroten.
Maak je bedrijf Instagram Shopping-proof
Met de bovenstaande uitleg is je bedrijf klaar voor de next-level mobiele shopping experience. Voor het meest optimale succes, is het belangrijk dat je werkt volgens een duidelijke Instagram-strategie en dat je die laat aansluiten op je (online) marketingstrategie. Zo creëer je herkenbaarheid en ben je écht klaar voor Next Level Instagram Marketing.