Instagram Shopping: wees klaar voor next-level retail

12 mei 2018, 08:00

Instagram is, zeker onder jongeren, hét sociale medium. Voor marketeers had dit social media-kanaal echter nog een aantal beperkingen. Zo is het niet mogelijk om een link in de tekst te zetten, waardoor je altijd moest verwijzen naar de link in de bio. Maar wanneer je als bedrijf of marketeer recentelijk posts hebt gezet op Instagram, zie je dat er een nieuwe optie is bijgekomen: Instagram Shopping, een handige optie op producten te taggen (in plaats van personen). In deze blog leg ik je uit hoe je door middel van product-tagging producten kunt verkopen via Instagram Shopping.

Instagram is onderdeel van het grote Facebook en door de enorme klap die Facebook recentelijk heeft opgelopen aan betrouwbaarheid, zijn ze op zoek naar nieuwe en extra bronnen van inkomst. Facebook heeft al langer de mogelijkheid om een shop in te richten, waar je producten uit je webshop kunt promoten. Tot op heden was het echter nog niet mogelijk deze feed te gebruiken voor het taggen van producten in je Instagram-posts. Met de nieuwste app-update van Instagram is deze feed-koppeling tot stand gekomen, wat grote mogelijkheden voor marketeers en bedrijven met zich meebrengt.

Stap 1: Zorg voor zakelijke accounts

Er zijn nog steeds heel veel bedrijven die een individueel Instagram- en Facebook-account hebben. Vaak omdat ze hiermee zijn begonnen, en ze hierin een database en volgers hebben opgebouwd. Handig, maar het is nu tijd om je account om te zetten naar een zakelijk account. Hoe je dit doet, lees je op de uitlegpagina van Instagram. Bekijk de uitleg van Facebook over het omzetten van een persoonlijk account in een Facebook-pagina.

Stap 2: Maak een Facebook-shop aan

Wellicht ken(de) je de optie nog niet, maar binnen je Facebook-pagina is er een optie om shoppen te activeren. Zo kun je collecties, producten et cetera aanmaken, waarbij je foto’s upload, prijzen bepaalt, acties kunt activeren en een link kunt maken naar specifieke productpagina’s op je eigen webshop, waar men kan bestellen en betalen. Facebook heeft wel de vereiste dat de pagina waar je naartoe linkt, ook direct de optie biedt om het product te bestellen en te betalen. Algemene landingspagina’s worden dus niet geaccepteerd.

Stap 3: Bekijk mobiele versie van je webshop

Omdat Instagram bekeken wordt vanaf de smartphone, is het belangrijk om je pagina’s ook mobiel te controleren. Kan je ook op de mobiele telefoon gemakkelijk bestellen? Dan loop je geen aankopen mis. Is het nog niet helemaal geoptimaliseerd voor mobiel? Dan is het verstandig om met je webbouwer om tafel te gaan en je website mobieltoegankelijk en mobielvriendelijk te maken.

Stap 4: Koppel Instagram aan Facebook-feed

Controleer of je de allerlaatste versie van de Instagram-app op je smartphone hebt. Omdat Instagram Shopping een nieuwe release is, werkt de koppeling naar winkelen niet in de oudere versies van de app. Ga naar de instellingen van je account. Onder de optie ‘bedrijfsinstellingen’ staat nu het kopje ‘winkelen’. Wanneer je deze open klikt, kan je producten toevoegen aan Instagram-account die getagd kunnen worden.

Stap 5 – Activeer je winkel-tabblad

Instagram heeft een optie ingebouwd waarmee een winkel-tabblad geactiveerd wordt, wanneer je meer dan negen shopping-posts online zet. Hierop kan je een overzicht genereren van al je foto’s, waar links inzitten naar de producten die je verkoopt. Voor mijn klant Heroes on Socks heb ik dit ondertussen gerealiseerd:

Stap 6: Meet en verbeter

Instagram statistieken gaven je al veel inzicht in welke tijden het meest succesvol voor jou zijn, maar je kunt in de Instagram Shopping ook zien hoe vaak producten in jouw afbeelding zijn bekeken en hoe vaak er op een betaallink is geklikt. Zo kan je nóg beter doormeten wat succesvol is binnen jouw doelgroep en fanbase, en wat niet.

Stap 7: Optimaliseer Instagram Landingspagina’s

Met de eerste zes stappen ben je al een aardig eind op weg, echter is het nu taak om te kijken hoe je de Instagram-shoppers kunt overhalen ook echt bij je te komen. Zo kan je overwegen ‘liquid content’ te maken op je webshop, die speciaal voor de Facebook- en Instagram-feed benaderd wordt. Een pagina met veel sfeer, suggesties en inspiratie, want Instagram-gebruikers zijn niet op zoek naar platte productteksten en foto’s, maar zoeken inspiratie. Een creatieve, unieke en vooral sfeervolle landingspagina kan het succes van je Instagram Shopping drastisch vergroten.

Maak je bedrijf Instagram Shopping-proof

Met de bovenstaande uitleg is je bedrijf klaar voor de next-level mobiele shopping experience. Voor het meest optimale succes, is het belangrijk dat je werkt volgens een duidelijke Instagram-strategie en dat je die laat aansluiten op je (online) marketingstrategie. Zo creëer je herkenbaarheid en ben je écht klaar voor Next Level Instagram Marketing.

Bianca van Felius
Freelance Online Marketing Specialist bij RUMR Marketing

Als freelance online marketing specialist ondersteun ik, vanuit mijn eigen bedrijf RUMR Marketing (https://rumrmarketing.nl), bedrijven met het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen met de inzet van online marketing middelen. Hierbij hecht ik veel waarde aan kennisoverdracht, borging en samenwerking.

COMMUNITY
Categorie
Tags

34 Reacties

    Bas

    Hi Bianca,

    Goed artikel! Biedt veel perspectief voor in principe alle webshops welke actief zijn op Instagram. Ik probeer het ook toe te passen binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben. Echter, bij mij geeft de Instagram App nog geen ‘Winkelen’ mogelijkheid weer, zoals jij beschrijft in stap 4. Gecontroleerd of ik over de nieuwste versie van IG beschik, en dat is het geval. Weet jij hier meer over, of is het een kwestie van afwachten totdat Instagram opmerkt dat er Shopping Product is toegevoegd aan de Shop van de Facebookpagina?

    Groeten Bas


    15 mei 2018 om 12:57
    BvanFelius

    Hoi Bas,

    Dank je wel voor je compliment. Fijn dat ik jou en veel anderen kon helpen met het delen van informatie. Mbt je vraagstuk zou het kunnen dat Instagram de shop nog niet geïndexeerd heeft. Soms volstaat het uitloggen en opnieuw inloggen en koppelen met Facebook om het probleem op te lossen. Als je er dan nog niet uitkomt denk ik graag concreet met je mee. Mail mij gerust op bianca@rumrmarketing.nl en ik ga je helpen om ook aan next level retail te starten!

    Succes en laat even weten of het gelukt is!

    Groeten Bianca


    15 mei 2018 om 17:57
    Lichelle

    Hi,

    Alles stap voor stap doorgelopen, in- en uitgelogd en het kopje “winkelen” komt nog steeds niet zichtbaar bij mijn contactmogelijkheden.. 🙁


    29 augustus 2018 om 07:34
    Bianca van Felius

    Hoi Licelle,

    Wat vervelend dat het niet lukt. Stuur mij gerust een mail zodat ik je verder kan helpen.

    Groeten Bianca


    29 augustus 2018 om 07:44
    cato

    Hoi Bianca

    Super handig artikel!

    Als ik heb goed begrepen heb, kan je instagramshoppen niet gebruiken als je geen webshop hebt waar klanten kunnen bestellen en betalen ? het bedrijf waarvoor ik werk heeft wel een website waar je alle producten kan zien maar niet bestellen…


    3 september 2018 om 15:39
    Bianca van Felius

    Hoi Cato,

    Het klopt dat je een shop moet aanmaken in Facebook. Afhankelijk van het product is een eigen webshop niet altijd noodzakelijk.

    Groeten Bianca


    3 september 2018 om 20:30
    Kimberley

    Beste,

    Ik heb alle stappen doorlopen alleen krijg ik niet de tag optie om producten in toe te voegen.

    Weet u waaraan dit kan liggen?

    M.v.g kimberley


    8 november 2018 om 10:12
    BvanFelius

    Beste Koen, bedankt voor het meedenken en het antwoorden. Ondertussen wel ontdekt dat kleinere insta accounts niet alle mogelijkheden hebben. E.e.a. is gekoppeld aan het aantal volgers helaas. Mochten mensen met de tips van Koen er alsnog niet uitkomen ligt het hier waarschijnlijk aan.


    10 december 2018 om 11:46
    Shamilla Bunsee

    Beste Bas,

    Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb al enige tijd een zakelijke Instagram en Facebook account en ik heb ook al een tijd geleden op mijn Facebook account een shop met producten aangemaakt. Echter zie ik nog steeds niet de optie “winkelen” nog steeds niet in mijn Instagram staan. Doe ik iets fout?

    Zowel mijn Instagram en Facebook heten: Curlygirlmovement.

    Hoop dat je mij hierbij kunt helpen. Bedankt alvast!

    Groetjes,

    Shamilla


    17 januari 2019 om 09:51
    Bianca van Felius

    Hi Shamilla,

    Kan je mij een mail sturen. Dan help ik je graag verder.

    Bianca@rumrmarketing.nl

    Groeten Bianca van Felius


    17 januari 2019 om 10:16
    Maaike

    Hi Bas,

    Super interessant bericht, echter heb ik alle stappen doorlopen en helaas komt het kopje winkelen niet naar voren bij mijn bedrijfspagina op instagram. Heeft dit nog tijd nodig of doe ik iets niet goed?

    Groetjes Maaike


    1 februari 2019 om 11:15
    Bianca van Felius

    Hi Maaike,

    Het is Bianca


    1 februari 2019 om 11:24
    Bianca van Felius

    Hi Maaike,

    Het is Bianca


    1 februari 2019 om 11:52
    Bianca van Felius

    Hi Maaike,

    Het is Bianca, maar het kan enige tijd duren. Ook lijkt het alsof Instagram een minimaal aantal volgers eist voor ze dit vrijgeven. Steeds meer mensen lopen er namelijk tegenaan dat ze het niet kunnen koppelen.

    Hopelijk wordt het snel geactiveerd en anders is mijn tip meer volgers werven.

    Groeten Bianca


    1 februari 2019 om 11:53
    Yvonne

    Hoi Biana,

    Hopelijk lees je dit. Ik heb ook alle stappen gedaan, maar zie nog geen shoppen optie. Ik heb een product in de facebook shop pagina gezet (op niet openbaar).

    Er is ook wel een catalogus in Facebook gekoppeld, maar hier staat geen product in.

    Catalogus en shop pagina zijn twee aparte dingen. Ik hoef toch niet per se een catalogus te vullen met producten? De Facebook shop zou toch ook goed moeten zijn? En maakt het uit dat ik het product nog op onzichtbaar voor anderen heb staan?

    Groetjes,

    Yvonne


    5 april 2019 om 10:00
    Bianca van Felius

    Hi Yvonne,

    Excuses voor de vertraagde reactie. Het kan heel goed zijn dat de producten niet geïndexeerd worden omdat ze niet openbaar staan. Om ze namelijk te kunnen taggen moet je ze openbaar zetten anders heeft taggen geen zin. Als dat niet werkt zou ik wel adviseren de catalogus te vullen. Zie dit als een soort database waaruit Instagram en Facebook gegevens haalt. Ik ga er vanuit als je deze stappen hebt gecontroleerd dat je Instagram shopping werkt. Zo niet dan hoor ik het ook graag. Succes!

    Groeten Bianca


    10 april 2019 om 06:51
    Miranda

    Hi Bianca,

    Er staan al artikelen in mijn winkel op facebook, die zie ik ook terug op mijn insta account bij Winkelen. Maar nu heb ik nieuwe producte toegevoegd, Mar die krijg ik niet zichtbaar bij Insta. Grr… Ik zie ze allemaal keurig staan bij het tabblad Catalogi. Moet ik er nog iets speciaals mee doen?

    grtn

    Miranda


    13 april 2019 om 14:50
    Yvonne

    Hoi Biana,

    Alles lijkt nu goed ingesteld, ik zie in Instagram nu ook het ‘winkelen’ tabje, maar er staat dat Instagram shoppen niet is goedgekeurd omdat het account mogelijk in strijd is met het handelsbeleid. Waar kun je dit ‘aanvechten’? Ik zou niet weten waarom dit gemeld wordt. We verkopen parfumerie artikelen. Er staan wel ook afbeeldingen en filmpjes van bijv. Chanel op, maar dat mag toch wel? Deze posts worden altijd in samenwerking met het betreffende merk geplaatst.

    Groetjes,

    Yvonne


    17 april 2019 om 17:09
    Bianca van Felius

    Beste Miranda,

    Wellicht helpt het om insta en Facebook even los te koppelen en weer opnieuw te koppelen. Het lijkt mij een technische issue.

    Beste Yvonne,

    Fijn dat het goed is gekomen. Wel bijzonder dat je het beleid schendt. Ik kan je adviseren het beleid even goed na te lezen. Het kan inderdaad zijn dat je wordt afgestraft door content van anderen, maar het kan ook aan andere oorzaken liggen (denk aan omschrijving, betalingsmethode etc.)

    Groeten Bianca van Felius


    17 april 2019 om 17:31
    Yvonne

    Hoi Bianca,

    Ik heb als betalingsmethode ‘doorsturen naar het product in de webshop’ aangeklikt. Moet ik ergens anders ook nog een betaalmethode instellen?

    En verder zit ik er nu dan maar mooi mee dan 🙁

    Ik kan nergens contact opnemen met Instagram lijkt het …

    Groetjes,

    Yvonne


    17 april 2019 om 17:50
    Yvonne

    Hoi Bianca,

    Dat had ik inderdaad gelezen. Daar voldoe ik aan. Ik heb nu de omschrijvingen van de producten wat ingekort en niet alleen in hoofdletters geplaatst. Dan wacht ik het nog maar even een paar dagen af …

    Bedankt voor je hulp tot nu toe. En anders weet ik je e-mailadres.

    Groetjes,

    Yvonne


    17 april 2019 om 18:05
    Nienke

    Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als Yvonne. Ik heb alles goed ingericht: Bedrijfsmanager, Catalogus, koppeling tussen FB en IG etc. Bij Instagram krijg ik ook de optie ‘Winkelen’ te zien, wanneer ik daar op klik krijg ik “Je account is niet goedgekeurd voor Instagram Shopping. Je account is mogelijk in strijd met ons Handelsbeleid” en ik kan nergens achterhalen waar het aan ligt. Ik heb inmiddels alles tig keer nagelezen, maar het aanvechten of hulp vragen is nergens mogelijk.. Onwijs frustrerend.


    26 april 2019 om 08:19
    Arjen de Groot

    Bedankt voor het bericht. Heeft een van jullie ook ervaring met een planning tool (bijv Hootsuite, Linkinbio) die deze functie bevat zodat je dit kunt inplannen voor meerdere kanalen? Denk hierbij aan bijv.: insta stories, instagram nieuws, facebook post, facebook stories?

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie


    29 april 2019 om 10:33
    Arjen de Groot

    Bedankt voor het bericht. Heeft een van jullie ook ervaring met een planning tool (bijv Hootsuite, Linkinbio) die deze functie bevat zodat je dit kunt inplannen voor meerdere kanalen? Denk hierbij aan bijv.: insta stories, instagram nieuws, facebook post, facebook stories?

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie


    29 april 2019 om 10:34
    Bianca van Felius

    Beste Arjen,

    Ik werk momenteel met Agorapulse, maar daar dit de functie nog niet in helaas. Omdat het een kleine start-up is heb je als community veel invloed. Ik heb het al wel ingediend als ontwikkeling voorstelling. Ze zijn echter allemaal afhankelijk van de API connectie en wat hierin mogelijk is.

    Als ik iets tegenkom laat ik het je weten.

    Groeten Bianca van Felius


    29 april 2019 om 10:56
    Laura

    Heeft iemand al antwoord op de vraag waarom bij Instagram In strijd met het handelsbeleid blijft staan en ik dus niet goedgekeurd wordt.

    Alvast bedankt 🙂


    15 mei 2019 om 12:30
    Bianca van Felius

    Beste Laura,

    De reden hiervoor verschilt per bedrijf. Soms zijn het de instellingen, maar soms is het ook een kwestie van tijd. Heb je al dubbel gecheckt of je Instagram een bedrijfsaccount is?

    Groeten Bianca van Felius


    15 mei 2019 om 12:34
    Mieke Smits

    Beste,

    Bij het bedrijf waar ik werk word gebruik gemaakt van 1 Facebookpagina (verkopen meubels en fashion), maar de instagrampagina’s zijn dan wel weer apart. Er zijn dus twee instagrampaginas. Nou beheer ik de meubel instagrampagina, maar ik kan de winkelbutton niet toevoegen, omdat de fashion instagram hier al mee gekoppeld is.

    Is er een mogelijkheid om twee instagramsaccounts te koppelen aan 1 Facebookpagina?

    Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen!

    Groetjes Mieke Smits


    29 juli 2019 om 11:18
    Bianca van Felius

    Beste Mieke

    Helaas is het niet mogelijk om twee Instagram accounts te koppelen aan 1 Facebook pagina.

    Hopelijk is dit een antwoord op je vraag.

    Groeten Bianca van Felius


    29 juli 2019 om 11:32
    Berry Kuiper

    Hallo Bianca,

    Ik heb ook het probleem dat mijn acount niet is goedgekeurd voor instagram shopping? Naar mijn idee voldoe ik aan alle eisen, redelijk frustrerend dit. Heb je misschien nog tips?


    15 augustus 2019 om 14:54
    mariene

    Hoi Bianca,

    Dank voor je mooie artikel. Ik heb dit al is werkende gehad maar kan het nu niet meer gebruiken. Ik weet niet waar het aan ligt want er zijn al producten in eerdere post getagd maar het werkt nu opeens niet meer. Bij instellingen onder bedrijf is tevens het knopje shopping helemaal weg. Ik heb al wat van bovenstaande stappen geprobeerd toe te passen zonder resultaat. Zou je me hierbij kunnen helpen? Ik hoor het graag!

    Met Vriendelijke Groet,

    Mariene Meyer Swantee


    27 september 2019 om 08:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!