Inktomi maakt zoekmachine marketing duurder

Inktomi maakt zoekmachine marketing duurder
, Carl Mangold

Zowel Yahoo! als MSN gebruiken binnenkort Inktomi als database (in plaats van, respectievelijk, Google en LookSmart). En dat verhoogt de kosten van zoekmachine marketing aanzienlijk.

Inktomi is namelijk veel duurder dan Google: je kunt je websites er alleen tegen betaling aanmelden, en ook hun pay-per-click model is stevig geprijsd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Absoluut waar als je ook Yahoo! en MSN wilt meenemen in je zoekmachine marketing strategie. De vraag is echter hoe relevant beiden zijn voor de Nederlandse markt. Yahoo! neem ik in ieder geval al niet meer standaard mee en vwb MSN hier bestaat nog steeds de mogelijkheid om voor een vast bedrag een URL op te nemen.

    Voor de Amerikaanse markt wordt het een ander verhaal omdat daar Yahoo! zeker nog een speler van betekenis is. Zie ook: clickz.com.

    geplaatst op
  • Yahoo! is op dit moment inderdaad niet echt populair, hier in Nederland. Maar daar kan wel eens snel verandering in komen, zodra haar resultaten weer afwijken van die van Google (en dus weer een toegevoegde waarde bieden).

    De dominantie van Google wordt overigens nog verder ondermijnd door nieuwe zoekmachines, zoals Teoma en Vivisimo. Mijn voorspelling voor 2004 is dan ook: Google's aandeel zakt van 66% nu, naar minder dan 50% in december.

    geplaatst op
  • Teoma is niet echt nieuw meer (zijn gestart in april 2000) en mij al iets te lang als veelbelovend betiteld. Als het inderdaad zo goed zou zijn als men beweerd dan zou het toch al lang een significant marktaandeel moeten hebben.

    Vwb Vivisimo ben ik het met je eens (zie ook: Betere zoekresultaten dan Google?).

    geplaatst op
  • Google is in 1998 gestart, en pas in 2002 echt doorgebroken.

    geplaatst op
  • Dat is waar, maar Google had in 2000 al wel een paar procent marktaandeel in Nederland. Ik ken nog maar weinig mensen in mijn omgeving die Teoma gebruiken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.