Ilse vervangt snel zoeker

11 december 2002, 15:41

Ilse is publieke testen begonnen van zijn nieuwe zoekmachine en is momenteel in bespreking met derden om de zoekresultaten te kunnen verfijnen. De versie 2.0 was maar een kort leven beschoren, er komt technologie van WiseGuys bij.

Onder de werktitel ‘Ilse 3.0’ werkt Ilse -weer- aan een nieuwe zoektechnologie. Ilse geeft een blik in de keuken op Campus.ilse.nl. In een persbericht zegt Ilse: ‘De belangrijkste innovatie van de nieuwe zoekmachine is de manier waarop de resultaten worden samengesteld en de manier waarop lokale informatiebronnen kunnen worden ontsloten.’

De nieuwe zoektechnologie combineert zoekresultaten van ‘het gewone internet’ met die van Ilse-dochter Startpagina.nl en haar dochters. Tevens is Ilse in gesprek met derden om het doorzoekbare materiaal te vergroten middels Nederlandse allianties. Daarmee hoopt Ilse pagina’s die normaal gesproken buiten het bereik blijven van de zoekspiders doorzoekbaar te maken; het zogeheten ‘hidden web’.

Ilse-directeur Paul Molenaar: “Met name lokale afspraken en allianties zijn noodzakelijk om die informatiebronnen te kunnen tonen die gewone zoekmachines niet kunnen vinden. Wij verwachten op korte termijn een aantal overeenkomsten met belangrijke partijen bekend te kunnen maken, waarbij wij de dieper opgeslagen informatie in de zoekmachine zullen opnemen.”

Met wat voor soort of welke partijen Ilse in gesprek is, wil Molenaar niet zeggen. Het zouden uitgevers, portaalsites en technologiepartners kunnen zijn. ‘Volgende week maken we meer bekend, dan blijkt ook wel richting we uit willen.’

Dat Ilse nu al voor de derde keer zijn zoektechnologie op de schop neemt, ziet Molenaar niet als een diskwalificatie van de eerdere technologiekeuzes: ‘Je moet blijven vernieuwen’. Henk van Ess (Voelspriet) zei in een interview met Laurens Lammers dat Ilse noodgrepen toepast om het dalen van het marktaandeel te stuiten. Molenaar ontkent dit in hetzelfde artikel.

http://campus.ilse.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!