Ikea maakt handleiding om je kast uit elkaar te halen

Ikea maakt handleiding om je kast uit elkaar te halen

Granfluencers, expertcontent, Twitter-trends, Humanoid chocolate chip cookies, Ikea en artificial intelligence. Dit en nog meer in de week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

#1 Contentmarketing. Algemeen vs experts

Algemene (beginners) content gericht op doelgroepen die doorgaans veel consumeren (dat wil zeggen: ze lezen/kijken veel) hebben vaak als nadeel dat het daar ontbreekt aan de zogenaamde amplification. Met andere woorden; ze zijn niet bijzonder invloedrijk in hun vakgebied. Meer tactische content van een hoger niveau is meestal aantrekkelijk voor een kleiner publiek (vooral als het echt uniek en waardevol is) en deze groepen hebben het voordeel dat zij in staat te zorgen voor een substantieel versterkingspotentieel. Zij zijn de opinieleiders, schrijvers, uitgevers, redacteuren, sprekers, podcasters, enzovoort van hun werelden. De versterkers (experts) kunnen meestal helpen om de algemene doelgroepen te bereiken. Andersom werkt het vaak niet. Wil je weten op welke wijze je deze strategie kan toepassen? Lees dan deze post van Sparktoro.

#2 Granfluencers

Je leest het goed. Geen influencers maar granfluencers. Het was niet de gebruikelijke ambitieuze twintiger met een perfect interieur en een enorme aanhang die vorig jaar het meest succesvolle influencer-partnerschap van Aura Frames was. Het was een samenwerking met Charlotte Simpson, een 65-jarige gepensioneerde adviseur, (@traVELblackwidow). Haar post was de best presterende post in 2020, met bijna vijf keer meer conversies dan welke influencer-advertentie dan ook en met zes keer meer betrokkenheid dan welke post dan ook. En toch reserveren de meeste marketeers slechts 10 procent van hun budget voor boomers en 50 procent voor millennials. Misschien tijd om ook eens te onderzoeken of deze doelgroep wat meer aandacht zou moeten krijgen?

#3 The Twitter Conversations

Wat doe je als je toegang hebt tot twee miljard tweets? Dan ligt er een prachtige berg informatie die je kunt gebruiken om de grote trendlijnen te ontdekken. Ondanks dat dit een Amerikaans onderzoek betreft, geeft het wel inzicht in universele waarheden. En daarom wel belangrijk om even naar te kijken want een dergelijke steekproef is niet altijd beschikbaar. De analyse van al deze ‘gesprekken’ geven een zicht op evoluerende culturele trends en attitudes voor de toekomst. Dus als je wilt weten wat volgens Twitter de trends zijn voor 2021 kan je de resultaten hier vinden en lezen.

#4 Nestlé goes humanoid

De technologie stelt ons in staat de dialoog met de consumenten steeds persoonlijker te maken. Was het eerst nog een chatbot die alleen met tekst kon werken, inmiddels zijn er steeds meer toepassingen die de woorden vervangen door een door artificial intelligence vormgegeven humanoid. Een robot die is gemaakt om op een mens te lijken. Koppel dat aan de naam Toll House, de naam van de herberg waar Ruth Wakefield de allereerste chocolate chip cookie bakte, en je hebt een prima tool voor consumenten die hulp nodig hebben bij het bakken van deze lekkernij door gewoon alleen je stem te gebruiken. En als dat even niet lukt de toetsen het werk te laten doen.

#5 Ikea

Soms liggen oplossingen zo voor de hand dat je ze bijna vergeet. Ikea is een van de bedrijven die als het gaat om duurzaamheid een duidelijke doelstelling hebben. Het streven is om in 2030 volledig circulair zijn. Dat betekent dat het bedrijf het gebruik van nieuwe grondstoffen en de CO2-uitstoot naar nul wil brengen. Wat doe je dan om consumenten te helpen het materiaal te hergebruiken? De levenscyclus van producten te verlengen? Dan maak je geheel in de iconische stijl van Ikea een handleiding die je stap voor stap laat zien hoe je dat product weer uit elkaar kunt halen. Wat een prachtig idee.  

#6 SWOCC webinar augmented reality

Met praktijkrelevantie als uitgangspunt, verzamelt en ontwikkelt SWOCC wetenschappelijke kennis over de werking van merken en communicatie voor marketing- en communicatieprofessionals. Op donderdag 4 maart 2021 is er een webinar naar aanleiding van SWOCC-publicatie ‘Augmented reality: mogelijkheden en meerwaarde voor merkcommunicatie’. Tijdens de webinar wordt ingegaan op de mogelijkheden van augmented reality (AR) voor merken en communicatiecampagnes, hoe effectief het is om AR in te zetten en voor welke doelgroepen deze technologie geschikt is. Augmented reality is een technologie die een virtuele, digitale laag over de echte wereld heen projecteert via de smartphone, een digitaal scherm, of een AR-bril. Dit keer is de webinar gratis toegankelijk voor iedereen. Aanmelden kan via de site van SWOCC.

#7 Na de smartphone

In het verlengde van het onderzoek van SWOCC is dan natuurlijk de vraag wanneer er voldoende (betaalbare) hardware op de markt beschikbaar is om augmented reality en virtuel reality ook daadwerkelijk te kunnen toepassen. Gelukkig is er dan weer een handige analyse van CNBC die op zoek gaat naar een antwoord op de vraag: wat komt er na de Smartphone? Zij komen tot de conclusie dat AR de volgende stap gaat worden. Dus bespreken zij de huidige status van ‘grote 5’, Apple, Google, Microsoft, Facebook en Amazon.

#8 Virtual Out of Home

Als je dan een artikel leest over Out of Home (OOH) en je opeens afvraagt waarom dat niet eerder gedaan is. We gaan er nu vanuit dat veel spectaculaire billboardcampagnes fysiek geplaatst moeten zijn. Een van de voordelen van een opvallende campagne is dat die namelijk gedeeld worden via social media. Maar is het niet mogelijk om gewoon een mock-up van een campagne te maken, die op de verschillende netwerken te plaatsen en de lezers de rest laten doen. Een prachtig voorbeeld van earned reach. Enige nadeel is dan natuurlijk wel dat je als bedenker niet mee mag doen voor het winnen van de prijzen want dan is een fysieke plaatsing verplicht. Lees hier het verhaal over het idee van echt en virtueel. Met vervolgens een paar mooie OOH-campagnes.

#9 Waitwhile

En dan mogen de niet-essentiële winkels open onder de voorwaarde van een gemaakte afspraak. Dat is natuurlijk weer aanleiding voor een aantal slimmeriken om een simpele toepassing te bedenken in de vorm van een niet zichtbare, maar wel aanwezige (remote) wachtrij. Wachten zonder wachten. Je kunt die wachtrij namelijk ook gewoon virtueel maken en ervoor zorgen dat mensen vlak voor het moment dat ze aan de beurt zijn een pushbericht krijgen. Zodat je ondertussen gewoon nog andere dingen kunt doen. Een heerlijke toepassing die wellicht ook na de pandemie toepassingen zal vinden.

#10 Snapchat en Video

Gen Z’ers en millennials laten mede door de pandemie een fundamentele verschuiving zien in hun gebruik van digitale media, met name hun mobiele videoconsumptie. Omnicom Media Group en Snap Inc. deden onderzoek  om inzicht te krijgen in deze evolutie in mobiel gedrag die Gen Z’ers en millennials demonstreren.

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Zondah om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. 

Credits afbeelding: Pixabay, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.