Ik zie een trend

13 mei 2014, 11:30

Ongeveer een week geleden las ik via Blendle een Elsevier artikel genaamd: “500+ vrienden en toch alleen…” over het gemak van vrienden maken, maar hoe goed zijn we in het behouden ervan? Via Facebook en apps zoals Tinder leggen we gemakkelijk contact, maar echt diep gaan deze relaties zelden. Wat nou als er echt iets met je is? Als het even niet goed gaat? Kun je dan bij die mensen aankloppen? Kortom koester en investeer in hechte vriendschappen en laat je niet altijd leiden door de vluchtigheid van de rest.

En daar kwam Gary Turk met zijn ‘Look Up’ video. De inmiddels 32 miljoen keer bekeken video laat duidelijk zien wat voor impact ons geïsoleerde mediagedrag kan hebben op de koers van je leven. Loop je de liefde van je leven misschien wel mis doordat je op Google Maps keek in plaats van even de weg vroeg aan die leuke dame?

32 miljoen keer gedeeld vertelt mij dat er een bewustwording gaande is bij het grotere publiek.

Sterker nog, zojuist komt KPN met hun nieuwe “Voel je vrij” commercial. Onder de fijne deuntjes van Ramses Shaffy’s Sammy volgt er een heldere boodschap. Je kan de hele dag online zijn, maar dat hoeft niet.

KPN, is dat niet die partij die ons juist in eerste instantie die schermpjes heeft aangesmeerd? Nu is het natuurlijk aan de gebruikers hoe je ermee omgaat, maar toch. Ik vind het een interessante trend. KPN is overig niet de enige / eerste in de telecom. Al in 2010 riep de Thaise DTAC op “to disconnect to connect” en onlangs riep Ben 23 februari uit tot Mobielloze Zondag.

Overmatig gebruik van producten, waar kennen we dat ook alweer van? Juist, alcohol! Drank maakt meer kapot dan je lief is, de BOB, allemaal bekende campagnes die ons er van moeten weerhouden onszelf voor schut te zetten of beschonken in de auto te stappen. Ook Heineken begon een paar jaar geleden al met hun “Responsible Drinking” campagne. Sinds kort ook gesteund door DJ Armin van Buuren.

Ik vind dit interessant om te zien. Steeds meer bedrijven voelen zich dus bewust van de impact die hun producten hebben op de maatschappij. Of ze voelen misschien door maatschappelijk druk de noodzaak om er iets mee te doen, dat kan natuurlijk ook. In beide gevallen denk ik een gezonde ontwikkeling

Ik begon met de titel “ik zie een trend..” omdat ik steeds meer plaatjes, video’s en boeken zag die oproepen om eens van je scherm omhoog te kijken. Is dat wel zo? Of is de trend nu die massale bewustwording? Of ben ik gewoon “slachtoffer” van een succesvolle campagne omdat ik hier nu over na gaan denken?

Ik ga in ieder geval eens wat vaker mijn telefoon in mijn broekzak houden, dus eeeeh bedankt Gary, Ben en KPN dan maar?

Hidde Tuinstra
Dialoog & Activatie Consultant bij Social Inc.

bekend van @socialinc. houdt van internet, muziek op vinyl, fatsoenlijke espresso en (coca!!) cola.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief