Igor Beuker directeur IAB Nederland

26 juni 2003, 14:06

Voor het eerst heeft het Interactive Advertising Bureau Nederland een betaalde kracht in dienst genomen. Igor Beuker is per 1 juni 2003 benoemd tot directeur voor twee dagen per week. Beuker wil de online advertising-industrie professionaliseren. Hij schat dat de online bestedingen op 5 tot 10% van het totaal aan mediabestedingen zouden kunnen komen.

Wat zijn de eerste activiteiten die Beuker betaald gaat ondernemen voor het IAB?

Beuker: “Om te beginnen ga ik achter exploitanten aanjagen om ze hun bestedingen te laten rapporteren. Het is belangrijk voor de professionalisering van de branche dat daar inzicht in komt. Ik verwacht dat we eind 2004, mits alle online bestedingen worden gerapporteerd, uitkomen op zo’n 3 tot 4% van de totale mediabestedingen. Nu is dat 1 tot 2%, maar dat komt ook omdat niet alles wordt gerapporteerd.”

Beuker signaleert een discrepantie tussen het internetgebruik en de mediabestedingen. “Er zijn ongeveer 10 miljoen Nederlanders online. Als je dat afzet tegen andere media en rekening houdt met bijvoorbeeld het aantal uren dat men online doorbrengt, dan zou dat eigenlijk moeten leiden tot bestedingen van 5 tot 10 procent.”

Het hotste issue is momenteel de invoering van de nieuwe wetgeving rondom opt-in e-mail, die in oktober ge?mplementeerd moet zijn. Beuker wil zich namens het IAB hard gaan maken voor een duidelijke uitvoering van die wet. Zo schort het volgens hem nog aan een helder sanctiebeleid.

Verder is Beuker van plan te gaan werken aan het promoten van advertisingstandaarden en -formaten, kennisopbouw en bereiksonderzoeken samen met de onlangs opgerichte Stichting Internet Reclame (SIR). Ook professionalisering van de IAB-organisatie staat op de agenda, dat wil zeggen dat Beuker de contacten met collega-brancheverenigingen zoals BVA, VEA, PMA en IPAN wil aanhalen. Kortom: Beuker wil doen waar de afgelopen vijf jaar over gesproken is, maar wat nooit echt van de grond is gekomen.

Interactive Advertising Bureau Nederland bestaat vijf jaar en heeft 35 leden, uiteenlopend van adverteerders, website-uitgevers, mediabureaus, TV- en mediabedrijven tot mobiele telefonieaanbieders. Beuker wil het aantal leden binnen een jaar laten groeien naar 50.

Beuker was tot dusver voorzitter van het IAB en blijft dat ook. Het besluit een directeur aan te nemen is genomen op de algemene ledenvergadering in december 2002. In Amerika en Engeland werkt IAB al langer met een betaalde directeur.

Bron:

http://www.emerce.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!