IBM-model voorspelt surfgedrag klant

20 januari 2005, 11:35

Een Isra?lische wetenschapper heeft een techniek ontwikkeld waarmee klantgedrag op een website kan worden voorspeld op basis van een enkele aankoop. Amit Fisher, onderzoeker van IBM in Haifa, zegt in de Financial Times dat webwinkels met zijn model nauwkeurig de levenslange klantwaarde kunnen berekenen.

Het unieke van het model van Fisher zit in de voorspellende kracht bij het eerste bezoek, waarna la met een behoorlijke mate van zekerheid kan voorspeld worden hoe de klant zich in de toekomst zal gedragen. Het model baseert de voorspelling op het gedrag van andere klanten. De reeds bestaande modellen hebben eerst een serie bezoeken of aankopen per individuele klant nodig. Met deze technologie is het voor webwinkels mogelijk verzoeken van de meest waardevolle klanten met voorrang te behandelen.

Bron:

FEM Business

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!