IAB pleit voor verhoging online marketingbudget

IAB pleit voor verhoging online marketingbudget

Het Amerikaanse Internet Advertising Report (IAB) komt met nieuwe onderzoeksresultaten ter promotie van online advertising. De onderzoeken moeten duidelijk maken dat een verhoging van het online marketingbudget, ten koste van het offline budget, de sales en branding positief be?nvloedt.

Voor de studie werden de campagnes van Colgate tandpasta en Kleenex zakdoekjes onderzocht. Het IAB kreeg daarvoor steun van onderzoeksbureaus Marketing Evolution en Dynamic Logic. Eerder volgde het IAB Dove (februari 2002) en een product van McDonalds, afgelopen oktober. E?n van de uitkomsten van het onderzoek is dat een verhoging van het online budget naar 10 tot 15 procent leidt tot een verhoging van de koopintentie en de merkbekendheid. De extra euro?s gaan ten koste van de duurdere media, zoals televisie. Want internetmarketing blijkt meer te zijn dan alleen een ondersteunend medium. Rex Briggs, directeur van Marketing Evolution: ?Wat nu meer helder wordt, is dat online advertising niet alleen televisie versterkt, maar juist ook mensen bereikt die niet via televisie bereikt kunnen worden.?

Het IAB hoopt dat meer marketeers kiezen voor cross media campagnes. Vooral de grote adverteerders moeten over de streep getrokken. Nu besteedt men gemiddeld 2 procent van het totale marketingbudget aan internet.

Colgate wilde met zijn campagne vooral nieuwe gebruikers bereiken. De onderzoekers berekenden dat met een verhoging van het online budget met 11 procent, de koopintentie zou stijgen met 4,3 procent. Indien Colgate alleen gebruik had gemaakt van offline media, was die koopintentie slechts met 3,4 procent gestegen. Als men televisie als enig medium had ingeschakeld, was men 23 procent duurder uitgeweest dan in het geval van de online combinatie. Colgate besteedt nu 7 procent aan online advertising.

Voor Kleenex bekeek men verschillende mediacombinaties om merkbekenheid te verhogen en de verkoop te stimuleren. Een combinatie van online- en printreclame bleek de beste optie om die doelgroep te bereiken die niet bereikt wordt door de televisiecampagne. De onderzoekers vonden uit dat een verhoging van het online- en printbudget de merkbekendheid met 24 procent omhoog schroefde, het imago kreeg een ?boost? van 19 procent. De koopintentie steeg zelfs met 40 procent, 27 procent van de respondenten gaf aan binnen niet al te lange tijd het product te zullen kopen. In de optimale mediamix voor Kleenex heeft online marketing een aandeel van 10 procent. Nu is dat nog 3 procent.

Bron:
http://www.iab.net/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.