IAB: “Onbegrijpelijk dat aantal reclamepartijen geen omzetcijfers levert”

IAB: “Onbegrijpelijk dat aantal reclamepartijen geen omzetcijfers levert”
, Upstream
@marcoderksen

IAB Nederland rapporteerde netto-omzetcijfers van twaalf grote exploitanten voor online reclame. De cijfers roepen nog wat vragen op. Geldt de omzetstijging van het twaalftal voor de gehele branche of is er juist sprake van concentratie? Igor Beuker, voorzitter/directeur van het Interactive Advertising Bureau (IAB), geeft uitleg.

Twaalf grote exploitanten voor online reclame in Nederland deden mee aan het onderzoek van IAB Nederland en BBC de Media en Reclamebank. MSN, Adlink, IP, Tiscali, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG en Wemnet (Wegener). Zij rapporteerden over 2001 een netto-omzet van 20,5 miljoen euro en over 2002 een netto-omzet van 31,5 miljoen euro.

Duidt dit op een groei voor de hele branche, of zien we juist een toenemende concentratie van omzet bij een kleiner aantal partijen?

Beuker: “Het is moeilijk om over omzet van de andere partijen op de Nederlandse markt te praten, maar met de twaalf bedrijven die meedoen hebben we volgens mij wel 90 tot 95 procent van de markt te pakken. Er zijn waarschijnlijk wat verschuivingen waar te nemen, want bepaalde partijen zijn weggevallen (zoals 24/7 Media in 2001, JH), maar ik denk dat de cijfers voor de gehele markt gelden.”

Grote partijen als Planet Media Group, Google en de Telegraaf deden niet mee aan het onderzoek. Waarom niet?

“Daarvoor zijn verschillende redenen. Enkelen zijn beursgenoteerd, anderen kregen van het moederbedrijf in de Verenigde Staten geen toestemming om deze cijfers aan ons door te geven. Ook waren er partijen die het nut van een dergelijke onderzoek niet inzagen.”

Wat is het nut van het onderzoek?

“Het is enerzijds een benchmark voor de bedrijven in de online reclame branche, maar gelijktijdig is het ook een manier om naar bijvoorbeeld adverteerders en mediabureaus te laten zien hoe de markt zich ontwikkelt. Wat het totale volume is aan advertenties en dat het een professionele industrie is. Bij andere mediumtypen doen alle partijen wel mee, dat geeft een professionele uitstraling. Dan begrijp ik niet waarom binnen online reclame sommige partijen niet mee willen doen. Uitzonderingen als het niet mogen rapporteren vanwege een beursnotering daargelaten.”

Aan zoekmachinemarketing wordt 1 procent van het online reclamebudget uitgegeven, aan e-mailmarketing 2 procent. Dat lijkt weinig.

“Wannneer partijen als Google en Overture hun cijfers niet afgeven dan mis je getallen over zoekmachinemarketing. Het aandeel aan zoekmachinemarketing is aanzienlijk hoger, maar met andere uitspraken dan op basis van de cijfers kom je weer in een ‘als/dan’-situatie terecht. Er is niet gerapporteerd, dus dan tellen we het niet mee. Doel is uiteraard om de gehele industrie, ook bedrijven voor e-mailmarketing, meer cijfers te laten geven. Het lijkt erop dat het belang van dergelijke omzetcijfers voor de gehele branche nog niet bij alle partijen doordringt.”

Samen met BVA en PMA (adverteerders en mediabureaus) wordt gewerkt aan registratie van bruto-bestedingen. Eerder werden deze bekritiseerd en vervangen door netto-bestedingen. Waarom nu weer bruto-metingen?

“In overleg met de BVA en PMA is besloten om bruto-metingen in te stellen omdat de gehele reclamewereld in bruto-bestedingen meet. Niemand betaalt de prijzen zoals die op de tariefskaart staan, dat is algemeen bekend. Wanneer we tot een inhoudelijk goed model kunnen komen dat is goedgekeurd door BVA en PMA, dan zal dat in lijn zijn met de rest van de reclamewereld en dus uitgaan van bruto-metingen. We zullen dan ook wanneer het gaat om bureaukorting de rest van de reclamewereld volgen, wanneer er 13 procent korting standaard is volgen we dit, wanneer 15 procent korting normaal wordt doen wij dit ook.”

Hoe ontwikkelt de markt zich in 2003?

“We hebben nu bijna het onderzoek naar het eerste en tweede kwartaal van 2003 afgerond. Over een week of zeven willen we daarmee naar buiten treden. Op de resultaten wil ik nog niet vooruitlopen.”

Bron:
http://www.emerce.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.