IAB Nederland en Interview-NSS onderzoeken mediaconsumptie

22 januari 2004, 14:33

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland en onderzoeksbureau Interview-NSS zijn een overeenkomst aangegaan. In opdracht van IAB Nederland onderzoekt Interview-NSS de mediaconsumptie en tijdsbestedingen van consumenten in Nederland. In het onderzoek wordt de mediaconsumptie van verschillende leeftijdsgroepen consumenten over alle mediatypen bekeken.

IAB Nederland zet zich als branche organisatie in voor de stimulering en professionalisering van de online advertising en interactieve marketing industrie. IAB directeur Igor Beuker geeft aan: ?Met de hoge penetratie van Internet en mobiele telefoons in Nederland zijn er aanzienlijke verschuivingen binnen het medialandschap ontstaan. En ook de tijd die de moderne consument aan verschillende media spendeert is de afgelopen jaren flink veranderd. Kijk maar eens naar het gebruik van bijvoorbeeld Internet, Messenger of SMS?. Over het onderzoek zegt Beuker:?Voor het aantonen van deze verschuivingen heeft IAB gekozen voor de aanpak van Interview-NSS, in de ogen van vele traditionele partijen en IAB een betrouwbaar en ervaren bureau?.

Onderzoeksbureau Interview-NSS onderzoekt in Nederland en in West Europa o.a. het bereik en gebruik van verschillende mediatypen waaronder ook Internet. Uit dit telefonische onderzoek, de European Internet Barometer, blijkt dat Nederland met 71% tot de top drie van landen met een hoge internetpenetratie behoort (zie ook: cijfers Nielsen//Netratings). Niet alleen is het aantal internetgebruikers hier hoog; het aantal groeit nog altijd.

?Een ontwikkeling die we nauwlettend in de gaten houden is de snelle groei van breedbandinternet. In Europa staat Nederland ? samen met Belgie en Luxemburg ? hiermee aan kop. Een derde deel van de Nederlandse internetters beschikt over een breedbandaansluiting, en breedband is een belangrijke driver voor de online tijdsbesteding, aldus Robert Schueler, Research director van Interview-NSS.

Bron:

Nieuwsbrief AdManager

Meer informatie over mediaconsumptie:

mediaconsumptie @ mediafact

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!