IAB Nederland committeerd zich aan nieuwe advertentieformaten
IAB Nederland heeft zich gecommitteerd aan de door IAB Europa en de European Interactive Advertising Association (EIAA) voorgestelde nieuwe standaarden voor online advertentieformaten.
De online advertising en interactieve marketingbranche ijvert er al langer voor om het plannen, inkopen en cre?ren van online advertentiecampagnes net zo makkelijk te maken als van offline campagnes en komt daarom met eenvoudige, kosteneffectieve en creatieve advertentieformaten.
IAB-directeur Igor Beuker licht toe: ?Elke twee jaar neemt IAB wereldwijd de online advertentieformaten onder de loep en inventariseert de behoefte van internationale adverteerders en portals. Internet is een snelgroeiend mondiaal medium, dus de nieuwe standaarden voldoen aan de wensen van multinationals die steeds vaker internationale online campagnes inkopen. In de toekomst kan de introductie van deze nieuwe formaten tevens betekenen: minder banners op een internetpagina, dus prettig voor de online consument. En tevreden adverteerders betekent natuurlijk ook hogere inkomsten voor site exploitanten en portals. Bij deze introductie hebben dus verschillende groepen baat en dat gaf de doorslag in de besluitvorming van IAB Nederland?.
Om consistentie, transparantie en vergelijkingsmogelijkheden te cre?ren hebben de EIAA en het IAB gekozen voor een pakket van zes standaardformaten. Daarin zitten de vier formaten die in de Universal Ad Package (UAP) in april 2003 door IAB USA zijn ge?ntroduceerd en de twee meest populaire Europese formaten: de 468 x 60 traditionele banner en de 120 x 600 skyscraper.
Het complete pakket ziet er als volgt uit:
468 x 60 traditionele banner
120 x 600 skyscraper
160 x 600 UAP wide skyscraper
180 x 150 UAP rectangle
300 x 250 UAP medium rectangle
728 x 90 UAP superbanner
Meer informatie: