Hyves voor marketeers

2 juni 2006, 22:06

Hyves voor marketeersAls je wint, heb je vrienden. Dat moeten de heren (en inmiddels ook een flink contingent dames) achter Hyves gedacht hebben. Inmiddels hebben ze redelijk wat gewonnen en hebben ze bijna 2 miljoen leden.

Dat betekent in praktijk zo’n 900.000 regelmatig actieve Nederlandse gebruikers die met de minuut een uitgebreider netwerk vormen dat ook steeds meer wordt gevuld met data over waarden, normen, favoriete merken, foto’s, video’s en andere cultuur-indicatoren.

De eerste stappen op het commerciële pad werden gezet met Hyves’ ‘Tien Geboden voor Adverteerders’ die bijzonder zorgvuldig werden samengesteld na raadpleging van de leden. Leuk, maar een banner blijft voor het grootste deel van de tijd interruptiemarketing. Tijd dus voor andere toepassingen van Hyves. Ideeën voor het gebruik van Hyves voor Marketeers:

1) Viral

Het meest bekeken filmpje op Hyves.tv, Edgar’s Oksel Burn, is zo’n 20.000 keer bekeken. Het aantal commerciële filmpjes (of met verdekte commerciele boodschap) is echter minimaal. Een mooie kans.

2) (Cult)Helden voor je merk

Een van de meest populaire figuren op Hyves is op dit moment Uli Soller. Een Duitse Oranjefan met Adje-iaans uiterlijk. Met bijna 2000 vrienden en een bijzonder hoge krabbel-dichtheid van zijn profiel een geweldige manier om contact te leggen met Oranje-fans.

3) Opinieleiders

Wie zijn de invloedrijke personen binnen bepaalde groepen? Wie heeft er veel online vrienden? Of wie heeft de juiste online vrienden? Wie zwengelen de discussies in de verschillende hyves aan? Opinieleiders spotten was nog nooit zo makkelijk.

4) Zelfdestructief: de junkmail-benadering

De meest merkdestructieve methode is wellicht de Hyves-equivalent van junkmail: groepsberichten aan leden van losse ‘Hyves’ sturen. Op dit moment wordt dit met name door beheerders van andere ‘Hyves’ gebruikt om gebruikers te lokken om lid te worden van hun ‘Hyve’, maar dit biedt ongetwijfeld ook mogelijkheden voor de notoire interruptie-marketeers onder ons.

5) Oneindig relevant segmenteren

Alhoewel het, zoals ik zelf ondervond, in praktijk erg tegenvalt om gericht te segmenteren op ‘Marketingstudenten in de laatste fase van hun studie, bij voorkeur met affiniteit voor Business 2 Business marketing’ of zelfs ‘Marketingstudenten in de laatste fase van hun studie’, is het ontegenzeggelijk zo dat de uitgebreide profielen van gebruikers meer en meer mogelijkheden bieden om gericht relevante ads te tonen aan gebruikers. Om in de gaten te houden.

6) Competitie

Maak zoveel mogelijk Hyves-vrienden, een weddenschap die ik laatst tegenkwam. Richt een zo groot mogelijke Hyve op. Pimp je Hyve het gaafst. We kunnen het zo gek niet verzinnen.

7) VIPspotting en VIP-friends

Online Celebrity-marketing. Celebrity-vrienden, of makkelijk toegankelijke BN-ers online. Iedereen zit op Hyves, dus ook de BN-ers: Ireen Wüst, Theo Bos, veel te veel politici en zelfs bloggers.

8) De P van Personeel

Als het goed is, is het personeel een van de beste ambassadeurs van je merk. Of het nu gaat om een kijkje geven in de keuken van de marketing- of productie-afdeling of om de belevenissen van een stagiair; direct contact met een aantal personeelsleden is een makkelijke manier om mensen dicht bij je merk te brengen. Maak je personeel dus toegankelijk via Hyves!

9) Werving

Potentiele werknemers kunnen het contact met je aangaan, maar natuurlijk kun je als organisatie ook zelf het contact met potentiele werknemers aangaan: wellicht is die ene High Potential wel een vriend van een werknemer binnen je bedrijf. Niet alleen een mooie ingang, maar ook goed om een beeld te krijgen van het sociale leven van de potentiele werknemer.

10) Flipping the funnel

Wat wordt er in groepen geschreven over events, merken, artiesten, cultuur? Zelf invloed hebben? Faciliteer de discussie over je product of je merk. Begin als merk je eigen Hyve!

Meer ideeën en tips? Graag!

Polle de Maagt
Independent digital media consultantWebsite

Hello. My name is Polle de Maagt and I am an independent digital / social media consultant based in Ghent, Belgium. I try to change companies to be more about acts and less about ads.

Categorie
Tags

14 Reacties

    ehannink

    Nu ben ik naar aanleiding van dit artikel aan het zoeken op Hyves, maar ik kom er weinig MarketingFact-ers tegen. Is Hyves alleen voor de jongeren (<25 jaar)?

    @Polle ik zie je ook niet in de ‘NL Bloggers’ Hyve…


    3 juni 2006 om 07:59
    Kasper Katje

    Ik heb er wel een account maar doe er eigenlijk niks mee, ik vind het inderdaad meer iets voor jongeren. Mede omdat in die levensfase vaak populariteit/veel vrienden hebben een belangrijke graadmeter is en men niks van de ‘actie’ wil missen.

    Verder wel een mooi en interessant artikel overigens.


    3 juni 2006 om 08:04
    Polle

    Gebruik het zelf met name om in contact te blijven met vrienden/kennissen die ik niet elke dag/maand zie en natuurlijk omdat het fenomeen interessant is. Geloof dat de gemiddelde leeftijd 22 is (correct me if I’m wrong), maar dat de gemiddelde leeftijd blijft stijgen omdat ook steeds meer 30-ers lid worden. Floris vertelde er kort wat over op de SpinAwards, maar heb geen exacte data. [Raymond, Martine, lezen jullie mee?]

    @Kasper: wat zou het voor jou interessant maken om Hyves wel te gaan gebruiken?

    @Erno: Ben wel degelijk lid van NL Bloggers 🙂 Yme Bosma (commenter en natuurlijk zijn fantastische eigen blog), Erwin van Lun, Frank Meeuwsen, Robert de Boer en Marcel van der Heijden zijn in elk geval wel lid van Hyves.


    3 juni 2006 om 08:37
    Polle

    Hyves is daarin af en toe alleen wat confronterend: mijn zakelijke contacten moeten nu in mij laatste krabbel lezen dat ik een wild gala heb gehad. Dat brengt zakelijk en prive wel erg dichhtbij en dat is m.i. in LinkedIn en OpenBC wat beter gescheiden.


    3 juni 2006 om 08:56
    ehannink

    @Polle – gevonden in Hyves NL Bloggers en gelinked

    @ Polle – scheiden van prive en zakelijk zit wel wat in. Aan de andere kant zijn deze krabbels natuurlijk wel te vinden, ook voor de zakelijke contacten, maar dan moet je wel wat dieper graven.


    3 juni 2006 om 10:55
    Kasper Katje

    Erno: nee zeker niet alleen voor jongeren maar wel eerder en meer, net als MSN. Ik vergelijk het met naar de disco gaan: kan op zich prima maar je loopt er toch meer jongeren tegen het lijf dan leeftijdsgenoten.

    Bij OpenBC en LinkedIn heb ik ook een account maar zodra er een interessant contact is doe ik de follow-up liever via e-mail of telefoon en vanaf dat moment dus buiten het netwerk om.

    Ik zit overigens voor een deel van mijn werkzaamheden veel op Partyflock en daar heeft men onlangs ook een vorm van social network toegevoegd naast de bestaande mogelijkheden:

    ‘Flocks’ zijn kleine community binnen de grote Flockcommunity. Je kunt een flockie aanmaken voor bijvoorbeeld je vrienden, je stapmaatjes of een plekje creeeren waar je je hobbies en interesse met mensen kunt delen.

    Mij trekt het gewoon niet maar het is idd een interessante bron van informatie en een interessant platform voor marketingdoeleinden.

    Polle: daar moet ik eens ff serieus over nadenken 😉


    3 juni 2006 om 11:23
    media

    Subcommunities binnen communities (zoals flocks binnen de Flock-community) is inderdaad interessant. Zou daar op termijn met marketingfacts ook nog wel mee willen experimenteren.


    3 juni 2006 om 11:38
    Polle

    @Erno: natuurlijk is er altijd een hoop prive te vinden over personen met wat creatief googlen. Echter, bij Hyves is dat, bij zakelijk gebruik, in een platform en, sterker nog, binnen een pagina. Positief is dat er zo een volledig beeld ontstaat van het profiel en karakter van de eigenaar van de gebruiker en ook zijn/haar sociale status (zodat je nog meer waarde kunt hangen aan een persoon qua vertrouwen bijvoorbeeld), maar de vraag is of dat wenselijk is. Wellicht moet je, net zoals MSN, een splitsing maken in een prive en zakelijke versie van Hyves.

    @Kasper: Mooie vergelijking met Partyflock!

    @Marco: Dat zou eens tijd worden 😉


    3 juni 2006 om 13:59
    Raymond Spanjar

    @polle: leuk artikel! je kan als marketeer idd erg veel met Hyves, en we werken aan een aantal nieuwe tools om beter gebruik te maken van het virale potentieel.

    @ Marco: ja die Gouden Hyver is er bij ingeschoten in alle drukte, maar we hebben wel al veel leuke feedback op de campagnes gehad, en er zelfs een paar stop gezet nav hiervan. Ook goed voor de adverteerder die hier van leert. Als het goed is zullen we de gouden hyvers eind dit jaar gaan uitreiken!


    5 juni 2006 om 09:48
    Polle

    @Raymond: Kun je er al wat over vertellen? Enig idee wanneer we er meer van kunnen zien? Can’t wait 🙂


    5 juni 2006 om 10:03
    Polle

    Inmiddels is gisteren de Hyves Goldcard geintroduceerd, een soort premium abonnement met extra infromatei over de bezoekers van je profiel en extra mogelijkheden om je profiel te pimpen.

    Naar mijn persoonlijke mening niet the way to go (wel lucratief voor Raymond en zijn mannen a E25 per jaar).


    7 juni 2006 om 04:18
    Charles Mesterom

    Ben ook een tijdje af en toe op Hyves. Vooral om contact met wat oud-klasgenoten te onderhouden die, in tegenstelling tot mij, wel gemiddeld 200 ‘vrienden’ hebben. Persoonlijk zie ik daar niet zo het nut van in, misschien inderdaad ook wat te oud?!

    Denk dat er aardig wat oudere hyvers actief zijn (ook in mijn netwerk), die minder op zoek zijn naar ‘vrienden’ maar het marketing/netwerk tool wel aanspreekt. Die groep niet onderschatten of uit het ook verliezen zou ik zeggen!

    @polle: eens dat zo’n Gold-Membership jammere ontwikkeling is, stoot menig gebruikers toch wel tegen de borst, zoals bij mij toch ook wel het geval is!


    12 juni 2006 om 06:52
    Polle

    @Charles: True. True 🙂 Denk dat het niks met je ouderdom te maken heeft, misschien meer met het huidige aanbod aan “vrienden”. Ik kan me voorstellen dat het zakelijke netwerk, zoals je zelf ook aangeeft, meer mogelijkheden geeft voor je op termijn. Het blijft een tool om in de gaten te houden, omdat de mogelijkheden en potentieel zo groot zijn.


    14 juni 2006 om 04:36
    Lisanne

    De ‘een weddenschap’ werkt niet meer. Ik vraag me toch af wat die weddenschap nou was…


    5 februari 2010 om 12:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief